Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, June 9, 2016

Mohammad Bin Sabu.......catatan Ustaz Zolkharnain Abidin Al-Abyadi

Mat Sabu pernah kena pukul, kena buang daerah, kena fitnah, kena penjara dan kena tembak dengan gas pemedih mata. Semua itu lebih perit berbanding dipanggil Mat Sabun. Ramai lagi pemimpin Amanah yang senasib dengan dia.

Kalau dia nak rasa kecewa, apa yang dialaminya sudah cukup untuk mengecewakannya. Kalau dia nak berehat, boleh saja dia memilih jalan itu kerana dia sudah punya kehidupan berkeluarga yang memadai dan selesa.

Kalau dia gila jawatan, dia sudah pernah menakah tangga pemimpin nombor dua dalam parti Islam. Kalau dia gila glamor, dia tidak perlu bersusah-payah bersama Amanah kerana majoriti masyarakat Malaysia kenal Mat Sabu.

Memulakan sebuah pergerakan rakyat yang baru seperti Amanah bukan mudah. Semuanya bermula dengan zero. Namun, beliau menyahut seruan rakyat untuk mengetuai sebuah pergerakan baru yang memenuhi aspirasi mereka setelah kegagalan PR.

Rakyat yang mahukan dia memimpin gerakan ini. Buktinya? Ya, kalau rakyat tidak mahukannya, elok biarkan dia diisytihar bangkrap selepas didenda RM200,000. Tapi, rakyat mengambil tanggungjawab melepaskannya daripada belitan itu.

Orang boleh membenci, menghina, menggelar buruk, mempersenda, memperlekeh atau apa sahaja, tetapi itulah Mat Sabu. Dia tetap berada dalam hati dan pemikiran rakyat yang mahu melihat gerakan rakyat sentiasa gagah untuk menumpaskan regim korup Umno/BN.

Mat Sabu, seperti orang lain juga, dia berbuat silap. Jika ulama berbuat silap, tentulah orang biasa sepertinya turut berbuat silap. Namun, kesilapannya tidak menjadikan rakyat mengabaikan perjuangan yang dibawanya. Mereka bersama dengan Mat Sabu, seorang manusia biasa yang bukan malaikat dan bukan nabi. Rakyat tidak menganggap Mat Sabu lebih daripada seorang manusia.

Tidak ada apa yang diharap daripada orang seperti Mat Sabu kecuali dia terus menjadi ikon rakyat untuk menumpaskan Umno. Bersama-samanya berbaris nama-nama besar lain; Anwar Ibrahim, Wan Azizah, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan ribuan anak muda dan wanita yang berpadu hati menentang Umno / BN.

Fokus kami bersama Mat Sabu ialah lawan Umno sebab rasuah, lawan Pas sebab bersekongkol dengan perasuah.

Catatan: Ustaz Zolkharnain Abidin Al-Abyadi

3 comments:

  1. ..PAS bukan lawan PAN, PAN yang mencari peluang berlawan dengan PAS..
    Bila masa PAS bersekongkol dengan perasuah..?
    Kenapa enta percaya fitnah tetapi tidak mahu dengar cakap orang yang kena fitnah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agak2 la nk tuduh,baik kau ni bukak puasa je..

      Delete
  2. Kah kah kah .....pas tak baca cakap s/u depa sendiri. Pas tak dengar arahan cgu pa ke? Patut lah ahluih pas disamakan dgn tolol.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa