Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, June 19, 2016

PRK KK dan SB: Keputusan rasmi dan Ulasan MSO

Sila ke sini  Rasmi: BN menang besar di Sg Besar, Kuala Kangsar
mk - (Dikemaskini 18 Jun 2016, malam 10:15)
Rasmi: BN menang di Kuala Kangsar juga

9.55pm- Dewan Jubli Perak, Kuala Kangsar

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan calon BN, Datin Mastura Mohd Yazid sebagai pemenang bagi kerusi Parlimen Kuala Kangsar.

Pegawai pengurus Mior Muhammad Jamil Mior Zakaria berkata Mastura berjaya mendapat 12,653 undi.

Kemenangan Mastura disambut tepukan gemuruh daripada hadirin di dewan itu, yang juga termasuk Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Abdul Kadir.

Berikut keputusan rasmi:

Izat Bukhary Ismail Bukhary 54
Dr Najihatussalehah Ahmad 5,684
Mastura Mohd Yazid 12,653
Ahmad Termizi Ramli 4,883
Undi rosak 239
Majoriti 6,969

Rasmi: BN menang di Sg Besar, majoriti melonjak

9.55pm: Sg Besar – Keputusan rasmi:

BN: 16, 800
AMANAH 7,609
PAS: 6,902

Majoriti: 9,191

# Ulasan Pak MSO

Saturday, June 18, 2016
BN boleh senyum, Amanah berpuas hati Pas tersengeh..
ULAS PIRAKE (1)

Menerima keputusan dua Pirake, Sungai Besar dan Kuala Kangsar yang selesai lewat petang tadi, BN boleh tersenyum dengan kejayaan mempertahankan kedua-dua kerusi itu, namun tidak boleh berpuas hati. Kemenangan dengan majoriti besar (9,191) di Sungai Besar dan (6,969) Kuala Kangsar itu tidak mencerminkan hakikat kemenangan yang sebenar. Ini kerana sekiranya tidak berlaku pertandingan tiga penjuru, pecah undi Pas dengan Amanah, BN boleh bergerudum.

Hakikat majoriti diraih oleh BN ialah, (2,289) di Sungai Besar dan (2,086) di Kuala Kangsar, jika ditolak gabungan undi yang diperolehi Pas dan Amanah.

Seperkara lagi perlu diingat selalunya dalam Pirake BN menguasai sepenuhnya kerana memiliki segala kemudahan termasuk jentera kerajaan. Jadi advantage ada kepadanya.

Sebaliknya Amanah, boleh berpuas hati dengan kejayaan meraih undi sebanyak (7,609) di Sungai Besar dan (4,883) di Kuala Kangsar. Sebagai penyertaan sulung dalam pilihan raya di Semenanjung, Amanah harus berbangga dengan pencapaian itu, tetapi tidak boleh bergembira. Dalam suasana ditekan, dihina kiri kanan oleh BN, media dan bekas rakannya Pas, namun Amanah berjaya juga meletakkan dirinya di persada politik tanah air. Dapat menyelamatkan wang deposit suatu tuah besar bagi Amanah.

Pencapaian Amanah itu mengenalkan (demostrasi) parti itu kepada rakyat negara ini. Dan hasrat Amanah pun saya kira bukan obses mengimpikan kemenangan, apabila ia turut ditentang sama oleh Pas, tetapi cukup sekadar untuk berada di atas abangnya dari segi urutan pencapaian undi. Di Sungai Besar Pas meraih 6,902 di Kuala Kangsar 5,684 melebihi daripada Amanah.

Manakala Pas pula bukan sahaja tidak boleh berpuas hati dengan kedua Pirake itu, tetapi untuk tersenyum sumbing pun tidak boleh. Yang mampu Pas lakukan hanya tersengeh sahaja. Dengan kedudukan ditempat ketiga dibawa parti compingan yang dihina dan ditekan demikian rupa, ia memberi pukulan kepada Pas dan parti itu patut menutup muka kerana malu. Usia Pas jauh lebih tua berbanding dengan Amanah yang baharu berumur belum sampai setahun.

Pencapaian Pas itu dilihat bahawa apa yang dibimbang sebelum ini menjadi kenyataan. Bahawa Pas tidak akan menguak jauh kalau ia mengambil sikap bersuku dan "berkera" sumbang dalam politik. Dalam realiti politik rencam seperti Malaysia, bersikap kera sumbang tidak banyak membawa kebaikan.

Keyakinan dan strategi Pas untuk bertanding secara bersendirian jelas membawa bencana memalukan kepada parti yang pernah menjadi harapan umum untuk menjadi alternatif kepada Umno itu. Lainlah kalau ada nawaitu kecil disebalik kalbu Pas penyertaan itu bagi membantu BN, yakini Umno yang kini sudah dipelukinya demi mempertahankan kerusi itu dari jatuh ke tangan pembangkang.

Apa yang berlaku di dua Pirake itu bakal menggambarkan pencapaian dan senario pada Piraum ke 14 nanti. Sekiranya momentum ini dikekalkan, khasnya bagi Amanah ia tidak syak lagi parti bongsu itu bakal menjadi parti kedua atau ketiga selepas DAP dan PKR. Mungkin juga Amanah akan menjadi pengganti kepada Pas tidak mustahil. Hal ini saya yakin kalau Amanah dapat bertahan untuk lima enam tahun, selepas Piraum ke-14 nanti, Amanah ada potensi menjadi parti diminati generasi baru.

Bagi Pas pula sekiranya ia tidak segera bangun dan bangkit mengambil iktibar dan melakukan semakan diri atas apa yang berlaku, parti itu akan menjadi semakin lemah dan mengecil. Tidak mustahil ia akan pupus dari peta siasah negara ini. Jikalau Pas terus mengambil pendekatan dan berpegang kepada doktirin politik hari ini, Pas sedang menuju ke tanah perkuburan.

Ada dua tindakan boleh diambil segera oleh Pas untuk menyelamat dan memulihkan maruah parti itu yang tertimpa dari dua Pirake itu. Pertama, kembali bersatu semula dengan pembangkang, memperkasakan komponen pembangkang untuk menghadapi Piraum akan datang, dan kedua, parti itu harus segera berkolabrosi dengan Umno.

Abdul Hadi Awang dan Haron Din yang memiliki kuasa veto atau air ludah keramat kepada Pas, tidak perlu malu-malu untuk membuat keputusan bekerjasama dengan Umno. Umno sendiri memahami dan berasakan mereka juga perlu bergabung dengan Pas, dengan berpandukan kepada keputusan Pirake itu. Umno tidak akan mampu mempertahankan kedua-dua kerusi itu apa lagi mendapat majoriti besar sekiranya tidak berlaku pertandingan tiga penjuru.

Justru itu seperti mana saya cadangkan BN-Umno perlu menghadiahkan sesuatu kepada Pas, dan hadiah yang paling dinanti-nanti dan afdal ialah bersedia bergabung dengan Umno. BN-Umno kena berkorban untuk mengahwini Pas. Jika Umno tidak sedia berbuat begitu ia akan dianggap sebagai memperdayakan Pas, "main" tetapi tidak mahu bertanggungjawab.

Seandainya pemimpin Pas masih berdegil, terus berilusi tidak mustahil parti itu akan jadi seperti pokok kelapa kena panah petir. Batangnya akan kecut dan kering, daunnya akan renggas dan lunyai kemudian pelepahnya akan gugur satu persatu. Akhirnya pokok kelapa itu tinggal batang tercokeng, batang kering bersendirian. Apakah Pas mahu jadi seperti itu? Tunggul.

Tepuklah dada tanyalah hati, atau Pas akan terus beretorik dengan caranya, yang mahukan keredahaan Allah bukan kemenangan! Terpulang. [wm.kl.8:30 pm 18/06/16]
*PIRAKE = pilihan raya kecil.
PERAUM = pilihan raya umum.


Posted by mohd sayuti Omar at 9:47:00 PM 

4 comments:

  1. MSO boleh cakap apa saja.....tapi hakikatnya org aqidah org melayu adalah yg haram adalah babi dan arak je.......rasuah penyelewengan harta rakyat adalah halal. Ini lah membimbangkan banyak org apatah lagi Pas menjadi majlis fatwa ameno!

    ReplyDelete
  2. MSO boleh cakap apa saja.....tapi hakikatnya org aqidah org melayu adalah yg haram adalah babi dan arak je.......rasuah penyelewengan harta rakyat adalah halal. Ini lah membimbangkan banyak org apatah lagi Pas menjadi majlis fatwa ameno!

    ReplyDelete
  3. Kalau.masih mahu swndirian..maka.selamanyer umno akan menang..

    ReplyDelete
  4. setuju dgn pendapat MSO. Seperkara lagi yg perlu diingat adalah peralihan sebahagian undi Cina kpd BN. Rakyat telah menunjukkan sikap muak dgn pertelingkahan parti-parti pembangkang.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa