Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, June 21, 2016

Inilah juga satu spesis yang merusakkan nama Agama Islam

Sembur Racun Perosak Bagi Kebas Sebelum Cederakan Diri Untuk Dapatkan Pampasan
RIYADH - Golongan pekerja muda Arab Saudi didakwa cen­derung mencederakan diri sendiri ketika bekerja semata-mata untuk mendapatkan pampasan daripada majikan.

Portal Saudi Gazette yang memetik sumber sebagai berkata, cara paling popular adalah dengan menyembur anggota badan menggunakan racun perosak.

“Racun itu mampu membuatkan anggota badan menjadi kebas dan mudah ‘dipatahkan’ tanpa rasa sakit. Melalui cara tersebut, mereka bukan sahaja menerima pampasan daripada majikan malah mendapat cuti bergaji selama 90 hari.

“Mereka membahayakan diri sendiri menggunakan alat yang memudaratkan dan fenomena ini dilihat meningkat secara drastik pada bulan Ramadan,” kata sumber tersebut.

Sementara itu, pakar bedah dan perunding ortopedik, Dr. Mohammad Khashab memberitahu, kecederaan tulang secara berulang boleh mengakibatkan pelbagai isu kesihat­an dalam tempoh yang panjang.

“Kecederaan ini juga boleh me­nyebabkan jangkitan dan per­lu menjalani pembedahan. Anak-anak muda tidak mengetahui akibat yang mereka akan hadapi malah mengorbankan masa depan diri sendiri,” katanya.

Dalam perkembangan sama, perunding psikologi, Dr. Jamal Al-Tuwairqi menegaskan, tingkah laku itu adalah satu petunjuk yang kuat mendorong kepada tekanan perasaan.

“Ini adalah sikap yang tidak normal. Mereka ini perlu ditahan dan menjalani pemeriksaan lanjut. Jika mereka mempunyai kecenderu- ngan untuk bertindak ganas, hukuman perlu dilaksanakan atau jika mengalami masalah mental, harus mengikuti rawatan terapi,” ujarnya.

Seorang jurulatih pembangunan diri, Mohammad Al-Zubaidi pula berkata, mereka yang menggunakan taktik sedemikian dikatakan mempunyai sistem nilai yang berbeza.

“Individu-individu ini jelas percaya bahawa melakukan tindakan tersebut adalah harga yang munasabah untuk mendapatkan pampasan.

“Saya tidak akan mempertimbangkan mereka ini sebagai seorang pesakit. Mereka mempunyai sistem nilai yang berbeza hasil daripada pengalaman sendiri, persekitaran dan zaman kanak-kanak,” jelasnya. - sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa