Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, May 3, 2017

Hai Melayu!

Pedihnya sajak *A. Samad Said* ni....

Terkedu bila dihayati..... "Betulkan yg Biasa, Biasakan yg Betul."

HAI MELAYU....

Hai *Melayu*!
Rumahmu semua dibina kontrak *Indonesia*,
Ekonomi pula dikuasai *Cina*,
Golongan profesional semuanya *India*,
Warung makan pun,
*Mamak* dan *Siam* yang berkuasa,
*Bangla* control cuci kereta,
Orang *Nepal* yang menjadi jaga,
Orang *Pakistan* usung karpet jaja merata,

*Lalu melayu ada apa?*
Harapkan Ustaz.....
Saling menyesat,
Harapkan hiburan....
Lagi best filem barat,
Harapkan bahasa....
Banyak telah bertukar kesat,
Harapkan tulisan......
Jawi pun mereka hambat,
Harapkan tanah......
Banyak digadai kpd *Korporat!!*

Hai *Melayu*!
Masih mendabik menjadi tuan?
Sibuk mahu menjadi *tuan*,
Rupanya kerja kelas bawahan,
Ditipu mentah org atasan,
Konon perjuangan ini untuk kalian!
Kerja sikit.....Sembang kencang,
Banyak rungut...... Sikit rancang,
Siapa tegur.. Dituduh lancang,
Duduk warung..... Gigit kacang!

Hai *Melayu*!
Konon kau pantang dicabar,
Konon kau tangkas menyambar,
Tapi cuma indah khabar,
Rentakmu makin lama makin hambar,
Kau *Melayu* aku pun *Melayu*,
Aku menulis bukan cemburu,
Aku mahu engkau tahu,
Kenapa *Melayu* tak macam dulu.....

Hai *Melayu*!
Jari mu hebat bertutur di facebook alam maya,
Bila berdepan ekonomi semasa kau tidak berdaya,
Cuma yg kau tahu melaram bergaya.

Hai *Melayu*!
Kau melaung-laung di jalan raya,
Bagi tahu kepada dunia.... ini bumi aku yang punya,
Pada hakikat ia digadai kapada sepet yg kaya!

Hai *Melayu*!
Kerana hendak bergaya kau gadai pusaka,
Bila dah kaya kau jadi puaka,
Ini tandanya kau sudah derhaka!

Hai *Melayu*!
Sedarlah bangsa ku,
Bukalah minda mu,
Bersatulah bangsaku,
Kerana *Malaya* bukan lagi milik mu!
Aku pun *Melayu*,
Engkau pun *Melayu*,
Bodoh Sombong harus ditepis,
Riak, Bongkak dan Hasad Dengki
Sesama bangsa harus guris,
Bersatulah *Melayu* kerana *agama* dan *bangsa*,
Moyang-moyang yang telah berjasa,
Kerana ini mungkin peluang akhir
Bangsaku utk negara,
Berjasa dan Berkuasa.....
Pedih menyengat.....
Untuk muhasabah diri kita.

*Jika Tak Nak Berubah*,
BETULKAN YanG BIASA,
BIASAKAN YanG BETUL.
*Teruslah Jadi Melayu*
*Yang Layu Di Tanah Sendiri*

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa