Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, January 14, 2017

Rupanya yang melarikan wang 1MDB ni sejenis Chameleon?

Pendedahan nama lain Jho Low perkembangan terkini saga 1MDB
mk - Hari ini, 12:20 tengahari
Satu perkembangan terkini berhubung saga 1MDB di mana ia didedahkan dalam sebuah mahkamah Singapura bahawa jutawan Jho Low juga menggunakan nama lain dalam urusan kewangannya yang melibatkan dana pelaburan itu.

Walaupun siasatan terhadap transaksi 1MDB sedang dijalankan di pelbagai negara, Singapura merupakan yang terpantas bertindak, dengan menutup BSI Bank dan Falcon Private Bank berhubung pengubahan wang yang berkaitan dengan 1MDB dan mendakwa di mahkamah bekas kakitangan bank-bank tersebut.

Awal minggu ini, mahkamah Singapura diberitahu bahawa "Eric Tan Kim Loong" sebenarnya adalah nama lain (alias) bagi Low.

Menurut kes di Singapura itu, pengurus cawangan Falcon Private Bank Singapura, Jens Sturzeneggar telah berkomunikasi dengan emel, erickimloong.tan@gmail.com, tetapi kemudian mendapati dia sebenarnya berkomunikai dengan Low.

Apabila kedua-dua mereka bertemu, jutawan kelahiran Malaysia mendedahkan bahawa dia menggunakan nama Eric Tan dalam beberapa urusan atas sebab-sebab "keselamatan".

Tan, yang namanya sering timbul i sebagai pemilik beberapa syarikat yang dana 1MDB didakwa dilencongkan, telah menjadi suatu misteri dari peringkat awal lagi.

Tidak seperti Low, yang dikenali sebagai seorang yang rapat dengan keluarga Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Tan tidak sepadan dalam teka-teki 1MDB kecuali digambarkan sebagai "sekutu perniagaan" jutawan itu.

Kes di Singapura itu mendapati bahawa empat akaun Falcon Private Bank dipegang oleh syarikat-syarikat yang dikawal oleh Low menggunakan nama "Eric Tan Kim Loong" dan Sturzeneggar cuba menyembunyikan fakta ini.

Pada hari Rabu, Sturzeneggar mengaku bersalah terhadap pertuduhan itu dan lima pertuduhan lain dan dijatuhkan hukuman penjara 28 minggu dan didenda S$128,000.

Dua daripada akaun Falcon yang disebut dalam kes berkenaan dipegang oleh Granton Property Holdings Limited dan Tanore Finance Corporation.

1 comment:

  1. Selain Eric Tan, akaun2 tsb juga memerlukan kelulusan seseorang.. Siapakah sseorang itu???

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa