Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, May 2, 2013

Rupanya Berlaku Pergeseran Yang Parah Antara Kerabat Di Istana Kelantan?

Anak Raja Mahu Rakyat Gua Musang Tolak Penderhaka Kepada Sultan Kelantan
GUA MUSANG: Kerabat DiRaja Kelantan, Tengku Ibrahim Farihaddin Tengku Feissal atau lebih dikenali sebagai Ku Yeem meminta agar rakyat khususnya di Gua Musang menunjukkan taat setia mereka kepada Kebawah Duli Yang Maha Mulia (KDYMM), Tuanku Sultan Muhammad V dan tidak menerima seorang penderhaka.
(Tengku Ibrahim berucap di depan Tuanku Sultan dan rakyat Kelantan yang memenuhi Dewan Sivik Gua Musang)
Ucapan tersebut dibuat oleh Tengku Ibrahim di hadapan baginda Sultan Muhammad V pada Program Majlis Mesra Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad ke-V bersama rakyat di Dewan Sivik Gua Musang pagi ini.

Dalam ucapan tersebut beliau turut memberitahu seorang calon BN merupakan perancang utama kepada kemuncak penderhakaan kepada Tuanku Sultan apabila mempertikaikan dan cuba mencabar kedudukan KDYMM Tuanku Sultan Muhammad V.

Jelasnya, komplot penderhakaan ini bermula sejak 24 Mei 2009 apabila KDYMM Tuanku Sultan Muhammad V yang ketika itu dilantik menjadi Pemangku Raja, mereka cuba untuk memecat Tuanku Sultan dari menjadi Pemangku Raja dan melantik orang lain sebagai pemangku pada 25 Mac 2010.

"Allah Maha mengetahui dan Maha menentukan, usaha mereka tidak berjaya, tapi ia tidak tamat di situ sahaja apabila KDYMM Sultan Muhammad V mahu diputuskan untuk dimasyhurkan sebagai Sultan pada 13 September 2010," katanya.

(Dewan Sivik Gua Musang penuh sesak ketika ucapan dibuat oleh Tengku Ibrahim di depan Tuanku Sultan Kelantan)

Orang berkenaan gagal hadir di dalam mesyuarat Majlis Perajaan tanpa memberi apa-apa sebab kepada YBM Yang Di Pertua Majlis Perajaan Negeri, ucap beliau.

Ucap Tengku Ibrahim lagi, kemuncak kepada penderhakaan ini berlaku setelah KDYMM Sultan Muhammad V dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan pada 13 September 2010, di mana pihak tidak bertanggungjawab telah membuat pelbagai kenyataan media yang bersifat biadap.

Mereka dengan lantang mengisytiharkan kemasyhuran Tuanku Sultan Muhammad V tidak sah, malah turut meminta Majlis Raja-Raja, Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Kelantan campur tangan dalam hal ini.

Namun, Majlis Raja-Raja, Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Kelantan tidak menghiraukan permintaan pihak tersebut.

"Tidak tamat di situ sahaja, mereka berani mencabar kesahihan pemasyhuran KDYMM Sultan Muhammad V sebagai sultan di mahkamah, tapi usaha mereka itu sia-sia sahaja.

"Keputusan Mahkamah Persekutuan di dalam penghakimannya pada 26 November 2010 dan pada 10 Februari 2011 telah menjadi bukti yang jelas dan muktamad bahawa segala titah dan tindakan Baginda Sultan adalah mengikut kehendak undang-undang dan Perlembagaan Negara serta Negara," jelasnya di hadapan ribuan yang hadir di luar dan di dalam dewan.

Katanya lagi, sudah terlalu lama rakyat Gua Musang dipermainkan. Jadi sebagai tanda kasih sayang kepada Tuanku Sultan Muhammad V serta keperihatinan Tuanku kepada rakyat, beliau berharap agar rakyat menolak penderhaka.

Bukan setakat percakapan sahaja tetapi seluruh jiwa raga dan juga perbuatan serta tidak bersengkokol dengan penderhaka.

Beliau berharap dengan penjelasan ini dapat memberi pemahaman sebenar serta jelas kepada semua rakyat berkenaan dengan kesultanan Kelantan yang berdaulat.

Pendedahan tersebut disambut dengan laungan takbir dan daulat tuanku. Pada majlis tersebut, Tuanku Sultan Kelantan juga turut menyerahkan geran tanah kepada 101 pemilik yang layak. - sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa