Seorang warga Malaysia merupakan antara individu yang ditahan oleh polis kerana didakwa terlibat dalam rusuhan malam Ahad lalu di Little India, Singapura.

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata lima lagi rakyat kita, yang bekerja sebagai pegawai polis bantuan, mengalami cedera ringan ketika membantu polis Singapura ketika menangani kejadian tersebut.

Laporan laman Astro Awani menyebut, kenyataan Anifah itu disampaikan oleh Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Singapura kepada pasukan polis negara tersebut.

“Lima orang anggota polis bantuan, yang merupakan warga Malaysia dengan status kediaman tetap di Singapura mengalami cedera ringan ketika membantu pihak berkuasa Singapura,” kata menteri luar itu.

Anifah menegaskan bahawa kejadian pada malam Ahad lalu adalah “perkara dalaman” Singapura tetapi kementeriannya akan tetap bekerjasama dengan negara jiran tersebut dalam kes itu.

“Suruhanjaya Tinggi Malaysia akan menberi bantuan konsular yang diperlukan untuk membantu rakyat Malaysia terjejas dengan penyelarasan dengan pihak berkuasa Singapura,” katanya.

Laporan menyebut, rusuhan itu berlaku selepas satu bas swasta didakwa melanggar dan membunuh seorang pekerja asing di kawasan Little India.

Sekumpulan kira-kira 400 orang menterbalikkan tiga buah kereta polis dan beberapa penahanan turut dibuat.

Seramai 10 orang anggota polis cedera dalam kejadian tersebut.