Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, June 8, 2014

Kerana Kecut Perut Atau Menjaga Kesucian Institusi Raja?

Utusan Malaysia enggan menghadap Sultan Johor jika dipanggil
Published: 8 June 2014 | Updated: 8 June 2014 3:30 AM
Utusan Malaysia mengatakan amalan menghubungi editor dan wartawan kerana liputan media oleh pihak istana tidak wajar dan tiada sebab untuk pembesar untuk sesuka hati memanggil editor atau wartawan, apatah lagi untuk dimarahi. – Gambar diambil dari laman web Majlis Raja-Raja, 8 Jun, 2014.

Akhbar milik Umno Utusan Malaysia yang lantang mengkritik tindakan kerajaan negeri Johor melibatkan Sultan Ibrahim Sultan Iskandar (gambar) dalam pentadbiran melalui kolumnisnya Awang Selamat enggan menghadap pemerintah negeri itu sekiranya dipanggil.
Dalam ruangan "Bisik-bisik Awang Selamat‎ " kolumnis itu menyatakan sekiranya Sultan Johor ingin membuat teguran atau mendapatkan penjelasan, cukuplah dilakukan dengan menghantar wakil berjumpa dengan Utusan Malaysia.
"Adalah tidak sesuai bagi Sultan mencemar duli berurusan secara langsung dengan mana-mana editor jika timbul situasi yang tidak menyenangkan‎.
"Awang pun kalau menjadi bos media tidak mahu datang sekiranya dipanggil menghadap untuk tujuan seperti itu melainkan jika diundang untuk berbuka puasa atau hal-hal lain yang kita semua boleh merasa selesa," katanya dalam Mingguan Malaysia hari ini.
Selain itu, Awang Selamat juga menafikan ‎terdapat arahan daripada pihak Istana agar Utusan Malaysia menghadap Sultan Johor berhubung isu tersebut.
Kolumnis itu berkata, media harus berhenti terlalu risaukan akan teguran sekiranya menyentuh mengenai perihal institusi Diraja.
"Itulah pertanyaan biasa dalam kalangan orang media setiap kali ada isu sensitif yang menyentuh istana Johor. Apa yang Awang boleh tolong jawabkan bagi pihak Utusan - tiada.
‎"Keresahan orang media terhadap perkara seperti itu patut dihentikan. Sebenarnya tiada sebab dalam era moden terutama landskap media yang baru, pembesar istana boleh sesuka hati memanggil editor atau wartawan, apatah lagi untuk dimarahi. Itu bukan cara wajar,"  katanya sepertimana dipetik dalam akhbar itu hari ini.
Awang Selamat juga percaya Sultan Johor juga tidak akan sesekali merendahkan nilai darjatnya sebagai seorang Raja dengan bertindak memanggil pihak Utusan Malaysia untuk menghadapnya.
"Jika ada sebarang teguran atau mahukan penjelasan daripada Awang percaya Sultan Johor walaupun terkenal dengan sikap tegasnya, adalah seorang budiman dan tidak akan merendahkan nilai serta darjatnya sebagai seorang Raja. Lebih-lebih lagi, zaman sudah berubah," katanya.
Beliau berkata, amalan mengutuskan wakil tanpa perlu dibawa mengadap juga merupakan amalan biasa bagi negara yang mempunyai institusi Diraja seluruh dunia.
"Itulah juga amalan pihak istana di Eropah, Jepun dan Thailand malah kesultanan negeri lain di negara ini kerana tidak mahu wujud salah tanggapan seolah-olah ada pihak seperti dibuli," katanya.
‎Akhbar milik Umno awal minggu ini dalam ruangan muka depannya menyiarkan pelbagai reaksi daripada beberapa pemimpin Umno yang mahukan kerajaan Johor menangguhkan pembentangan RUU tersebut.
Antaranya reaksi daripada bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyatakan penglibatan institusi raja dalam pentadbiran kerajaan negeri akan dikhuatiri akan menjurus kepada perasaan tidak menghormati institusi itu dalam kalangan rakyat.
Utusan Malaysia juga membuat pendedahan mengenai pendirian kerajaan Johor memberikan kuasa mutlak kepada Sultannya dalam urusan membabitkan penubuhan Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor (LPHJ).‎ – 8 Jun, 2014.

6 comments:

  1. KAH KAH KAH TAU TAKUT AAR ? inilah media lidah setan kaki kelentong & fitnah sedia dilembukan tapi demi kebenaran kecut telo. :)ABU !

    ReplyDelete
  2. Amuraria
    Apa masalah awak ni. Adakah awak tidak memahamii implikasi kepada rakyat jika raja diberi hak mutlak ini. Hello bangun la. Jangan nak jafdi pak kaduk ya.......... Hahahahahah kampung tergadai.
    Jika tidak mengetahui latar belakang dan isu semasa ini secara mendalam boleh tak awak ni jangan memberi komen setengah masak ala ala siri maharaja lawak..inilah akibat nya orang melayu terlalu banyak disogokkan dengan siaran lawak, sampai jadi bingung orang melayu. Semua nak dijadikan bahan lawak. ABU.....???

    ReplyDelete
  3. Surat kabar lama elok buat bungkus daging babi

    ReplyDelete
  4. melayu mana yang duk sogok siaran mengarut kat melayu? selalunya tukang gadai orang yang ada kuasa

    ReplyDelete
  5. 6.55
    Lu cakap apa ni. Tak habis2 nak menyalahkan orang lain. Yg ko meloponng apa hal
    Tau tak supply n demand. Kaji sikita dalam2. Buat research. Tu pasal bangsa kita senang kena gula2 dengan orang asing.

    ReplyDelete
  6. yang ada kuasa duk buat apa tak kan duk kerenyeh aja

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa