Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, July 18, 2016

Gabungan Mahathir- Anwar: Bagaimanakah impaknya terhadap PRU14

Implikasi Gabungan Mahathir- Anwar Pada PRU-14
musram rakunman - Monday, 18 July 2016
MUNGKIN Tun Dr Mahathir Mohammad, mahu membuktikan, bahawa beliau masih mempunyai kekuatan politik jika berada di luar Umno, kerana umum mengetahui, bahawa kekuatan Tun Dr Mahathir dalam politik hanya terbukti semasa beliau mempunyai kedudukan dalam parti Umno, selepas hilang kuasa, tiada lagi yang dapat ditunjukkan oleh mantan Perdana Menteri itu. 

Sementara Dato Seri Anwar pula, telah membuktikan bahawa mantan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno itu mempunyai sokongan, kerana beliau buktikan pada PRU-13 lalu, di mana undi popular yang diperolehi Pakatan Rakyat yang dikemudikannya mengatasi undi Barisan Nasional, walaupun daripada segi jumlah kerusi, Bn menang 133 banding PR 89 daripada 222 kerusi Parlimen yang dipertandingkan.

Memang dalam Umno, Tun Dr Mahathir semacam sudah ditolak, atas sebab itu, beliau keluar parti. Membidas/mengertik DS Najib Razak, sebenarnya hanya "kedok" atau asas beliau keluar parti. 

Kini, sebenarnya tidak relevan lagi berhujah menghubungkan Umno dengan mantan Perdana Menteri itu, sebabnya pada Khamis lalu, sudah jelas dan terang, baki-baki sayangkan Umno sudah terkubur, kerana beliau sudah menyatakan akan menubuhkan parti baru dan bekerjasama dengan parti pembangkang untuk menumbangkan Parti Umno, dan sekaligus menggantikan kerajaan pada PRU-14 akan datang.

Cara pembangkang berdepan dengan Bn pada PRU-13, akan digunapakai, iaitu, pembangkang perlu berpakat untuk hanya mengemukakan seorang calon, samada di kawasan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi berdepan calon Bn. Tiga penjuru, hanya menyebabkan calon Bn menang mudah, seperti mana berlaku pada PRK berkembar Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Menurut hemat pembangkang, dan disokong oleh pengamat politik tanah air, penggabungan Tun Dr Mahathir- Anwar, kemudiannya dibantu Tan Sri Muhiyiddin Yassin dan mantan-mantan pemimpin Umno, serta parti-parti pembangkang, akan berimpak besar di Semenanjung.

Penggabungan pembangkang yang bakal diketuai Mahathir-Anwar, boleh mengubah komposisi kerusi di Semenanjung. Dikatakan, daripada 165 kerusi parlimen, gabungan pembangkang, boleh menang 95. Berasaskan keadaan demikian, bagi menentukan, pihak mana membentuk kerajaan Persekutuan, sangat bergantung kepada Sabah dan Sarawak. Di Sabah dan Sarawak, terdapat 57 kerusi parlimen termasuk WP Labuan. Pada PRU-13, Bn mempertahankan 50, sementara 7 dimenangi pembangkang.

Jika keputusan PRU-14, di Semenanjung, pembangkang menang 95, ertinya hanya memerlukan 17 kerusi daripada Sabah dan Sarawak untuk membentuk kerajaan Persekutuan dengan majoriti mudah, manakala Bn pula memerlukan 42 kerusi.

Melihat keputusan PRN Sarawak pada mei lalu, dan atas faktor Tan Sri Adenan Satem, kemungkinan besar, status quo akan dipertahankan, ertinya Bn mempunyai 97 kerusi dan pembangkang 99 tidak termasuk kerusi daripada Sabah dan WP Labuan. 

Bagi maksud menubuhkan kerajaan dengan majoriti mudah, maka Bn memerlukan 15 kerusi daripada Sabah dan WP Labuan, manakala pembangkang hanya memerlukan 13.

Rekod menunjukkan, bahawa pada PRU-13, di Sabah dan WP Labuan Bn menang 23 daripada 26. Jika berulang keputusan itu, maka kemungkinan berlaku adalah Bn akan mendapat 120, manakala pembangkang 102.

Oleh kerana berlaku masalah dalaman dalam parti Umno, dimana Datuk Seri Shafie Afdal telah keluar, maka kemungkinan besar, jumlah kerusi yang dimenangi Bn Sabah pada PRU-13, akan tergugat. Ramai pengamat dan penganalisis politik Sabah menyatakan, impak Shafie, akan dapat mengurangkan kemenangan Bn Sabah di peringkat parlimen antara 10-17. Kerusi Bn Sabah yang dikira selamat dikatakan hanya berjumlah antara 16- 9. Senario parlimen tergantung, bakal berlaku selepas PRU-14, mempunyai asas yang kuat, jika menilik perkembangan politik tanah air yang sedang berlaku sekarang ini.

Impak Pada Politik Sabah

Di Sabah, ramai pengamat dan penganalis politik tempatan melihat bahawa kawasan-kawasan majoriti KDM sudah tidak selamat bagi Bn Sabah, dan kini di tambah, kawasan-kawasan majoriti Bajau, seperti Semporna, Silam, Kudat, Tuaran dan Sepanggar, manakala, Kota Belud, dikatakan terselamat atas sebab kehadiran beberapa pemimpin utama negeri berasal daripada kawasan itu. Manakala Parlimen Beaufort, dikatakan bakal dimenangi semula oleh Datuk Lajim mantan wakil rakyat kawasan itu dan kini ADUN Klias, salah satu Dun parlimen tersebut.

Perubahan politik Sabah, banyak dipengaruhi oleh sentimen perkauman dan agama, akibat bibit-bibit yang ditanam pembangkang sejak PRU-13. Pembangkang akan terus meniupkan dua faktor itu, kerana terbukti berkesan. Kini, melalui pengelibatan Shafie, dengan menggunakan slogan Sabah for Sabahan, Sabahan untuk Sabah, menyemarakkan lagi sentimen perkauman dan agama. Sejarah perubahan kerajaan Sabah, kalau dilihat kembali, semuanya kerana sentimen agama dan perkauman.

Di kampung-kampung, warung-warung kopi, acara-acara kampung, sudah dibincangkan isu-isu agama dan perkauman. Sentimen itu, diperkuatkan lagi dengan sentimen peluang-peluang mendapatkan pekerjaan, peluang-peluang mendapatkan kontrak kerajaan, dan komposisi pegawai awam, di semua peringkat, termasuk mempertikai, para pegawai yang menguruskan zakat Sabah. Nampaknya, pihak-pihak yang tidak suka kerajaan, akan terus meniupkan isu-isu ini agar supaya rakyat terpengaruh, dan menolak calon-calon kerajaan pada PRU-14.

Politik Sabah, khususnya di pihak pembangkang, tidak lagi membicangkan pembangunan yang di bawa kerajaan Bn, melainkan mendakwa bahawa semua pembangunan itu, hanya sebagai katalis untuk memperkaya para pemimpin kerajaan. Mereka juga merujuk, bahawa mereka yang ada nama sahaja mendapat peluang kontrak yang bernilai ratusan juta, umpamanya pembangunan Pantai Tanjung Aru, pembinaan jambatan bertingkat di Kota Kinabalu, dikatakan hanya mereka yang mempunyai jalinan dengan kerajaan sahaja mendapat peluang. Mereka juga, mempertikai, bagaimana orang luar yang mendapat peluang-peluang kontrak pembinaan sekolah-sekolah, pembinaan jalan raya, pembinaan penyedia pemancar telekomunikasi dan sebagainya. Tidak terlepas juga, peluang mendapatkan kontrak melalui projek mega Pan Borneo, pembinaan rumah-rumah PPR, semuanya diisukan hanya menguntungkan kroni-kroni kerajaan.

Selain itu, isu-isu tanah juga menjadi bualan anti kerajaan. Mereka yang tidak suka kerajaan, terus meniupkan soal-soal pemilikan tanah, dengan dakwaan, bahawa para pemimpin atau individu yang ada kedudukan dalam kerajaan sahaja mendapat peluang memiliki tanah kerajaan. Mereka juga mempersoalkan, pengagihan projek-projek di bawah kendalian SEDIA, kononnya hanya dilaksanakan oleh pihak-pihak tertentu sahaja. Nampaknya isu-isu ini, sangat berkesan, sebab itu, apabila diviralkan melalui laman sosial, mendapat respon yang sangat ramai. Mungkin, pihak kerajaan khususnya agensi kerajaan seperti JASA, BTN atau agensi kerajaan lain, kurang memperhatikan keadaan ini, atas sebab itu, mereka tidak mengwujudkan media sosial bagi memberi penerangan atau menangkis isu-isu yang berlegar-legar di kalangan rakyat, malah ramai pemimpin termasuk wakil rakyat tidak gemar menggunakan media sosial, kononya, tidak mempunyai jangkauan luas, berbanding media cetak. Malah, Ketua Penerangan Umno Sabah, Setiausaha Umno Sabah langsung tidak menggunakan media sosial sebagai media memperjelas, membuat penerangan berkaitan polisi atau isu-isu pembangunan yang dilaksanakan kerajaan. 

Para pemimpin atau wakil rakyat yang tidak gemar memggunakan media sosial sebagai perantara dengan rakyat, mungkin terlupa, bahawa setiap keluarga sekurang-kurangnya mempunyai anak atau keluarga yang berpaut kepada media sosial sebagai sumber maklumat. Dan mereka ini, mempunyai pengaruh besar mengwujudkan persepsi kepada keluarga masing-masing.

Nampaknya, suhu politik Sabah dirancakkan dengan keluarnya Shafie daripada Umno. Setakat mana, mereka ini dapat memanfaatkan isu-isu semasa bagi berdepan dengan kepimpinan Umno/Bn Sabah yang dikemudi Datuk Seri Musa Aman dan para pemimpin lain, hanya masa yang menentukan.

Umno/Bn Sabah belum terlambat, masih ada masa untuk "counter" isu-isu yang dimainkan pembangkang, khususnya yang berkaitan dengan sentimen agama dan perkauman. Pengwujudan pasukan "media sosial" bagi berdepan isu-isu yang diviralkan, sangat diperlukan, atas sebab, pengaruh media itu, macam berkesan di hati rakyat jelata. Fikir-fikirkan lah.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa