Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, July 27, 2016

Mamat ni nak buat jasa pada tokey atau sendiri cari bala?

PERKASA saran Pemuda Umno disaman malu
mk - Hari ini 27 Jul. 2016, 7:44 malam
Persatuan Pribumi Perkasa (PERKASA) berharap tiga individu berprofil tinggi dinamakan Pemuda Umno dalam laporan polis mereka semalam memulakan proses saman malu jika mendapati ia berunsur fitnah.

Setiausaha Biro Integriti, Antirasuah dan Salah Guna Kuasa PERKASA, Dr Muhammad Faiz Na'aman berkata Pemuda Umno sepatutnya mendesak kerajaan AS mendedahkan siapa sebenarnya individu di sebalik rujukan Malaysian Official 1 (MO1) dalam dokumen pihak berkuasa negara itu berhubung tindakan saman sivil ke atas 1MDB.

Katanya, nama MO1 disebut sebanyak 36 kali dalam dokumen mahkamah Jabatan Kehakiman (DOJ) AS setebal 136 muka surat itu.

"Tindakan (membuat laporan polis) tersebut dilihat seolah-olah suatu bentuk ugutan atau cuba menutup mulut pihak yang pernah terlibat dalam siasatan skandal 1MDB, atau tindakan balas dendam akibat mendedahkan kebenaran," katanya dalam kenyataan hari ini.

Semalam Naib Ketua Pemuda Umno Khairul Azwan Harun mengunjungi Balai Polis Dang Wangi di Kuala Lumpur untuk membuat aduan ke atas Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, Tan Sri Abu Kassim Mohamed dan Tan Sri Abdul Gani Patail.

Menurut Khairul Azwan mereka bersekongkol untuk menjatuhkan Datuk Seri Najib Razak sebagai pemimpin negara ini.
Zeti adalah bekas gabenor Bank Negara dan Abu Kassim bakal menamatkan khidmatnya secara rasmi sebagai ketua persurujaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SRPM) mulai 1 Ogos ini. Abdul Gani pula bekas peguam negara.

Siapa beri arahan

Ketiga-tiga mereka adalah antara tokoh yang terlibat dalam siasatan syarikat pelaburan milik kerajaan, 1MDB, yang didakwa melakukan penyelewengan dana awam.

Pada 20 Julai lalu pula DOJ AS mengemukakan saman sivil di negara itu bagi menyita pelbagai aset didakwa mereka diperoleh melalui wang 1MDB yang disalah guna.

Beberapa nama dipetik dalam dokumen itu termasuk anak lelaki Datin Seri Rosmah Mansor, Riza Aziz. Rosmah adalah isteri Najib.

Dokumen itu juga mengandungi seorang lagi individu yang tidak dinamakan, iaitu "Malaysian Official 1".

Kata Muhammad Faiz PERKASA menganggap tindakan Pemuda Umno semalam sebagai "biadab dan kurang ajar".

Beliau yang juga ahli Dewan Tertinggi PERKASA berkata umum mengetahui Zeti, Abu Kassim dan Abdul Gani merupakan tokoh yang amat dihormati, malah ada antara mereka pernah mengharumkan nama negara di peringkat antarabangsa.

"Dan yang paling penting sekali, ketiga-tiga tokoh tersebutlah antara penjawat awam terawal yang secara langsung terlibat dalam menyiasat skandal 1MDB mewakili agensi masing-masing," katanya.

Justeru, kata Muhammad Faiz, biro itu tertanya-tanya sama ada tindakan Khairul Azwan semalam dibuat atas arahan pihak tertentu.

Katanya, laporan polis itu juga dibuat pada waktu yang "mencurigakan" serta tiada maklumat lanjut diterangkan Pemuda Umno.

"Sepatutnya Pergerakan Pemuda UMNO mengeluarkan kenyataan rasmi dan mengadakan sidang media terhadap tindakan laporan polis tersebut kerana ia bukannya suatu tindakan remeh atas nama Pemuda UMNO.

Tindakan tersebut seolah-olah dilihat sebagai satu bentuk ugutan atau cuba menutup mulut pihak yang pernah terlibat dalam menyiasat skandal 1MDB, atau pun berupa tindakan balas dendam akibat mendedahkan kebenaran," katanya.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa