Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, February 27, 2017

Tak yakin nak ke Mahkamah ke: Setelah mereka tangkap, mereka pula mahu ‘settle’?

Jabatan perhutanan mahu ‘settle’, wartawan tak mahu

  | February 27, 2017
Jules Rahman Ong mendakwa jabatan perhutanan mencadangkan mereka mengaku bersalah dan bayar denda
PETALING JAYA: Wartawan bebas Jules Rahman Ong tidak akan menyelesaikan kesnya dengan Jabatan Perhutanan Kelantan yang mendakwa beliau memasuki kawasan hutan tanpa permit.
“Kita tak mahu ‘settle’ kerana mengaku bersalah akan beri hak kepada kerajaan negeri sekat hak kami.
“Sebagai wartawan, kami cuma melaksanakan tugas melaporkan fakta,” katanya, merujuk kepada beliau dan dan jurukamera Too Chee Hung.
Jules dan Chee Hung ditangkap pada 24 Januari oleh jabatan kerana merakam tindakan pihak berkuasa merobohkan sekatan Orang Asli di Gua Musang, Kelantan.
Mereka kemudian dilepaskan dengan ikat jamin.
Mereka mendakwa pegawai jabatan perhutanan menakut-nakutkan mereka dengan menjerit dan merampas peralatan semasa ditahan,
Menurt Jules, mereka dipujuk oleh salah seorang pegawai supaya menyelesaikan kes di luar mahkamah apabila mereka kembali ke jabatan untuk melapor diri, 2 hari lepas.
“Pegawai itu beritahu kami dia belum menyerahkan kertas siasatan ke Jabatan Peguam Negara.
“Dia beri tawaran iaitu mengaku bersalah di bawah Seksyen 47(1) Akta Perhutanan Negara dan bayar denda,” kata Jules, yang tidak menjawab cadangan pegawai itu.
“Kami akan tunggu keputusan Jabatan Peguam Negara,” katanya.
Jules menambah beliau perlu bersedia dari segi mental dan kewangan sekiranya Peguam Negara ambil keputusan untuk mendakwa mereka.
“Melaporkan kebenaran perkara yang berbahaya di Malaysia,” katanya.
Jules berkata dokumentari Orang Asli, bertajuk “Get Real: Fighting for My Home” akan pertama kali disiarkan malam esok (28 Februari) di Channel NewsAsia (CNA).

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa