Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, February 28, 2017

‘Wayang’ memorandum mufaraqah: Siapa pengarahnya?

Kit Siang dakwa Nasrudin Tantawi dalang ‘wayang’ memorandum mufaraqah
Pada 27 Februari 2017
KUALA LUMPUR, 27 FEB: Tindakan penyokong PAS Selangor menghantar memorandum mendesak PAS memutuskan kerjasama dengan mana-mana parti yang mempunyai hubungan dengan DAP dan Amanah adalah satu tindakan terancang.

Menurut Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang, beliau percaya tindakan itu jelas dirancang sendiri oleh Ketua Penerangan PAS Pusat, Nasarudin Hassan Tantawi untuk memburuk-burukkan pimpinan Pakatan Harapan.

“Ini adalah sesuatu yang tidak akan terjadi dalam PAS versi Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, kerana tidak akan ada ketua penerangan PAS yang berani mengatur dan menjalankan aksi politik nakal sedemikian, kerana dia pastinya akan mengundang kemarahan Nik Aziz,” katanya.

Memorandum yang diserahkan PAS Selangor kepada Ketua Penerangan PAS, Nasarudin Tantawi Sabtu lalu itu turut diiringi dengan kain rentang yang tertera kata-kata fitnah ‘Musuh Melayu/Islam (Rasis)’ dengan gambar Kit Siang jelas terpampang di atasnya.

Menurut Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah, jika DAP dan pemimpinnya dituduh anti Melayu dan Islam, mengapa PAS sanggup bekerjasama dengan DAP dalam Pakatan Rakyat dan memperolehi undi popular dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 sebelum ini.

“Malah, kalau DAP dan pemimpin DAP anti-Melayu dan anti-Islam, adakah Nik Aziz akan menziarahi mantan Pengerusi Kebangsaan DAP Karpal Singh, di kediamannya di Pulau Pinang semasa perayaan Thaipusam pada Januari 2013, di mana hari jadi Nik Aziz yang ke 82 turut disambut dengan kek ‘Pakatan Rakyat’?,” jelas Kit Siang.

Katanya, PAS di bawah kepimpinan Allahyarham Nik Aziz amat jauh berbeza dengan kepimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menerajui parti Islam itu ketika ini.

Ini kerana, Allahyarham Nik Aziz tidak akan membenarkan partinya bermain dengan politik kebencian perkauman seperti yang dilakukan kepimpinan PAS ketika ini dan akan memberi tumpuan kepada penyelesaian masalah kepada kemelut yang dihadapi negara.

Malah, jika Allahyarham Nik Aziz masih hidup, katanya, sudah tentu beliau (Nik Aziz) tanpa ragu-ragu akan menyertai usaha pihak pembangkang dan NGO dalam menyelamatkan negara daripada terus dihina dengan gelaran ‘kleptokrasi global’.

“PAS akan menjadi barisan hadapan menuntut ketelusan dan kebertanggungjawapan dalam skandal penyelewengan berbilion ringgit dana milik 1MDB.

“Dan sudah tentu tidak akan melakukan seperti yang dilakukan Presiden PAS ketika ini yang bermesra-mesraan dengan Presiden UMNO dengan pendirian bahawa tidak mengapa Malaysia digelar sebagai ‘kleptokrasi global’ asalkan perdana menteri itu seorang beragama Islam,” ujarnya

*Baca kenyataan penuh Lim Kit Siang di sini

- sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa