Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, February 17, 2017

Biar betul; Dana Anak Yatim pun dikebas?

Jamil Khir, Yapeim didakwa seleweng dana Yayasan Anak Yatim
17 Februari 2017 | MALAYSIA DATELINE
Jamil Khir Baharom

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (Yapeim) dan enam pihak lagi disaman oleh Yayasan Pembangunan Anak Yatim/Miskin (PEMANGKIN).

Pengasasnya,  Mohd Yusoff A Bakar dan Ahmad Fazli Hashim memfailkan saman RM20 juta itu atas dakwaan salah laku dan usaha menutup yayasan itu.

Pihak plaintif mendakwa Yapeim menggunakan dana PEMANGKIN untuk menaja program Jamil ke Eropah, Amerika Syarikat dan program-program Yapeim di Ausralia, lapor Malaysiakini.

Defendan lain yang dinamakan adalah anggota lembaga pemegang amanah PEMANGKIN Shahlan Ismail, Mohd Yusof Abd Rahman, Mokhtar Abd Razak, ketua pengarah Yapeim yang juga ketua pegawai eksekutif Abibullah Samsudin, pengarah undang-undang Yapeim Sharina Ramli dan bekas setiausaha syarikat itu Normala Embi.

Plaintif mendakwa Yapein dan defendan itu bertindak bersama untuk menjadikan PEMANGKIN tidak aktif, digulung secara rahsia tanpa memaklumkan atau dibincangkan dengan pengasas-pengasasnya.

Mereka juga mendakwa terhadap usaha menutup kelemahan, salah laku dan salah tadbir oleh sesetengah defendan seperti laporan media berkaitan PEMANGKIN.

Tahun lalu NGO yang diasaskan oleh Naib Presiden PKR Rafizi Ramli, Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat (NOW), mendakwa Jamil menggunakan dana PEMANGKIN untuk bermain golf dan membeli-belah.

Jamil menyaman pengarahnya Akmal Nasir, tetapi ini kemudiannya ditolak oleh Mahkamah Tinggi.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa