Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, February 15, 2017

Bunuh di KLIA 2: Pemandu teksi klia2 ditahan

Kematian Kim Jong-Nam: Pemandu teksi klia2 ditahan

  | February 15, 2017
Polis giat mengesan 2 perisik wanita dari Vietnam.
PETALING JAYA: Polis mengesahkan penahanan seorang suspek dan sedang memburu 2 perisik warga Vietnam dalam kes pembunuhan abang tiri kepada pemimpin Korea Utara, Kim Jong-Un.
Mangsa yang maut itu ialah Kim Chol yang sebenarnya Kim Jong-Nam, hidup dalam buangan di Macau dan ketika kejadian, beliau dalam perjalanan pulang ke sana dari Malaysia.
Seorang pegawai polis kanan di Bukit Aman memberitahu Oriental Daily, selepas Jong-Nam dibunuh, polis berjaya menahan seorang pemandu teksi di sekitar ibu negara pada petang semalam yang membawa 2 perisik wanita terbabit dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) di Sepang.
“Ketika itu, Kim Jong-Nam berada di lobi lapangan terbang dan bersedia memasuki balai pelepasan.
“Tiba-tiba, 2 perisik wanita itu menghampirinya, dengan salah seorang menyembur sejenis racun dan seorang lagi menggunakan sapu tangan menutup mulutnya hampir 10 saat, bagi memastikan semburan racun itu memasuki saluran pernafasannya, sebelum meninggalkan tempat itu.”

Menurut sumber, 2 ejen itu kemudiannya keluar dari lobi lapangan terbang dan segera menaiki sebuah teksi yang sudah menunggu mereka.

Akhbar itu melaporkan pemandu teksi itu ditahan hasil siasatan polis ke atas rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di lapangan terbang.

Polis juga mendapati 2 ejen itu bukan dari Korea Selatan mahupun Korea Utara, sebaliknya mereka ialah wanita Vietnam.

Menurut laporan itu, polis termasuk anggota Cawangan Khas (SB) giat mengesan 2 perisik itu.

“Polis percaya 2 perisik itu diupah sebuah negara bagi melakukan misi kali ini. Polis sudah mengenal pasti semburan racun yang digunakan ejen wanita itu, ia jauh lebih toksik daripada sianida.”
killer
Pegawai polis itu bagaimanapun enggan mendedahkan nama racun itu, tetapi memberi bayangan ia pernah digunakan dalam kes pembunuhan lain.

Reuters memetik ketua polis yang bertanggungjawab untuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Abdul Aziz Ali sebagai berkata, seorang lelaki Korea sekitar umur 40-an ditemui dalam keadaan sakit di lapangan terbang itu, semalam.

Katanya, pihak berkuasa lapangan terbang segera membawanya ke hospital, tetapi beliau mati dalam perjalanan.

Seorang kakitangan di wad kecemasan Hospital Putrajaya pula berkata, mereka ada mayat seorang warga Korea yang dilahirkan pada 1970 dan memiliki nama keluarga Kim.

Kaitan: 

Abang tiri pemimpin Korea Utara dibunuh di Malaysia

Pembunuh upahan wanita di sebalik kematian Kim Jong-Nam di klia2?

Korea Selatan kata Kim Jong-nam diracuni ejen Utara

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa