Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, February 15, 2017

Mursyidul Am PAS pun nak tiga kolam renang?

TUESDAY, FEBRUARY 14, 2017
Mursyidul Am PAS Tak Ada Tiga Kolam Renang

A Kadir Jasin

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

KALAU media massa lapor hujah Mursyidul Am PAS, Hashim Jasin, dengan betul, kesimpulan yang boleh saya buat ialah PAS tak terima RM90 juta daripada Umno.

Saya kata “kalau”. Saya tak kata PAS atau orang tertentu dalam PAS tak terima rasuah daripada Umno atau daripada orang tertentu dalam Umno.

Kalau ikut cakap Hashim, PAS tak terima rasuah pasal dia (Hashim) masih pakai kereta Proton Saga dan tinggal di rumah yang nilainya di antara RM50,000 dengan RM60,000 saja.

Jadi dakwaan Ahli Dewan Undangan (Adun) Amanah bagi kerusi Salor, Kelantan, (Datuk Seri) Husam Musa yang PAS terima derma RM90 juta daripada Umno tak betullah.
Hashim Pakai Kereta Proton Saga saja

Kalau PAS terima duit macam tu punya banyak, kita akan nampak pasal gaya hidup Hashim akan berubah. Ini bukan saya kata tapi tuan tubuh sendiri yang kata.

Hashim kata macam ini kepada pemberita lepas Konvensyen Kebajikan PAS di Auditorium Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) 12 Februari lalu:

“Saya ni Mursyidul Am dan (Datuk Seri Abdul) Hadi Awang Presiden PAS. Saya pakai kereta (Proton) Saga saja. Kalau ada RM90 juta, tak kan saya pakai kereta Saga saja. Itu terjawablah rasanya.

“Rumah saya pun dalam nilai RM50,000 hingga RM60,000 sahaja. Kalau kami (PAS) ada RM100 juta, apa nak jadi, kolam renang tiga saya akan buat.”

Masya-Allah tiga buah kolam renang? Dua cukuplah. Satu untuk Muslimin dan satu untuk Muslimat. Buat apa sampai tiga. Baki tu buatlah kebajikan dan gunalah untuk pilihan raya.

Jangan masuk akaun sendiri macam Perdana Menteri Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil, Mohd Najib Abdul Razak. PAS parti Islam tak bagus buat kerja mungkar macam Umno.

Benda macam ni jangan buat lawak. Orang Utara kata, jangan buat kelolo. Kalau orang percaya susah. Nak buat sampai tiga buah kolam renang?

Husam pula sangat yakin maklumat PAS terima duit daripada Umno itu betul sampai dia sanggup kena saman. Tapi PAS tak saman lagi.

Setakat ini, PAS hanya mulakan langkah awal saman terhadap laman berita Sarawak Report yang buat tuduhan yang sama.

Jadi kalau kita percaya laporan media, apa yang Hashim nak kata ialah PAS tak terima duit daripada Umno. Kalau terima, takkan dia masih pakai Proton Saga dan duduk di rumah yang murah harganya.

Itu cerita Mursyidul Am PAS. Sama ada dia nafi atau tidak, buat pusingan U atau tidak, tak berapa penting. Cuma hujah macam yang macam dia buat itu tak sepatutnya keluar dari mulut seorang Mursyidul Am kecualilah dia tak tahu apa-apa. 


Abdul Hadi Tolak PPBM

Lepas itu cerita Presiden PAS, Abdul Hadi pula. Dia kata tak payah tunggu sebulan untuk bagi jawapan kepada Parti Bribumi Persatu Malaysia (PPBM) berkenaan kerjasama.

Abdul Hadi kata, PAS tak akan kerjasama dengan mana-mana parti yang kerjasama dengan Amanah dan DAP.

Jadi kalau kita ikut logik amanat terbaru Abdul Hadi itu, PAS bukan saja tak akan kerjasama dengan PPBM tapi juga dengan PKR sebab PKR adalah ahli Pakatan Harapan yang anggotanya terdiri daripada PKR, DAP dan Amanah.

Kalau nak kerjasama pun boleh jadi dengan Umno pasal Umno tak kerjasama dengan DAP dan Amanah. Tapi dengan Barisan Nasional susah sikit sebab ada parti BN yang tak sokong RUU355 Abdul Hadi.

Tolak campur darab bahagi kita sampai ke tempat yang sama iaitu PAS sama ada bersendirian atau berpakat dengan Umno.

Umno tentu tak mahu satu lawan satu dengan gabungan PPBM-Pakatan Harapan. Bertanding satu lawan satu, Umno mungkin kalah teruk. Jadi tak hairan langsung kalau Umno akan upah PAS untuk jadi "spoiler".


Penganalisis dan peramal politik kata, sikap Abdul Hadi terhadap Umno atau lebih tepat terhadap Najib berubah menjadi sangat mesra selepas dia jatuh sakit di Turki pada bulan Mei tahun 2014. Sejak itu perhubungan Abdul Hadi dan Najib macam kembar Siam.

U-Turn Shahrir Samad

Bila Pengerusi baru Felda, Shahrir Abdul Samad (tak ada kena mengena dengan Mohd Isa Abdul Samad yang dia ganti) dilapor bertanya ke mana pergi RM4.3 bilion duit simpanan Felda, ramailah yang terkejut.

Satu pasal dia nampak berani dan dua pasal itulah soalan yang banyak orang tanya sejak sekian lama. Ke mana pergi rizab tunai Felda yang berbilion ringgit itu?

Saya tak terkejut tapi hairan. Orang putih kata, berita pertanyaan Shahrir itu “too good to be true” – khabar yang terlalu indah untuk dipercayai!

Menang betul pun. Tak sampai dua hari dia buat U-turn dengan alasan basi orang politik iaitu media massa putar-belit kenyataan dia.

Soalnya, takkanlah begitu banyak saluran media putar-belit kenyataan dia. Atau memang helah Shahrir guna taktik baling batu sembunyi tangan? Taktik licik.

Orang yang lama kenal Shahrir tahu siapa dia. Dia ini anak didik (Tun) Musa Hitam. Orang Utara kata, dia ni banyak akai. Macam Musa dia sinis dan skeptis.
Saya yakin dia memang sengaja timbulkan isu itu untuk tarik perhatian.

Tapi kalaulah dia ikhlas nak bela nasib peneroka Felda dan nak tahu kalau ada duit rizab Felda yang lesap, caranya mudah saja. Lantik juruaudit luar buat audit forensik ke atas akaun Felda dan hebahkan hasilnya kepada orang ramai.

Tak payah putar lidah cakap berbelit-belit melainkanlah dia berangan-angan bertanding lagi dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang. Kata orang ada udang di sebalik batu.

Akhir kalam, petikan dari blog bekas menteri Umno (Tan Sri) Zainuddin Maidin aka Zam berbunyi: “Nak mampus,mampuslah UMNO". Apa nak buat lagi nasihat semua pihak yang ikhlas,yang sayangkan UMNO, tak dipedulikan.” 

Wallahuaklam.

Posted by A KADIR JASIN at 5:14 PM

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa