Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, February 1, 2017

Tohmahan PAS: Ini jawapan Mufti Pulau Pinang

Wednesday, February 1, 2017

Mufti Pulau Pianang Jawab Tohmahan PAS
Semalam, Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang Muhammad Fauzi Yusof menuduh kerajaan Pulau Pinang mencampuri proses penfatwaan di bawah bidang kuasa Jawatankuasa Fatwa Negeri dan Yang di-Pertuan Agong.

Menurut beliau kerajaan DAP-PKR mengarahkan semua fatwa perlu melalui Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) terlebih dahulu sebelum diluluskan sebagai fatwa.

Beliau berkata, dalam keadaan biasa, semua fatwa akan terus kepada Yang di-Pertuan Agong untuk diperkenankan bagi setiap negeri yang tidak mempunyai raja.

Pada sidang media yang sama, Ketua Pemuda PAS negeri Hafnan Hamimi Taib Azamudden mendakwa fatwa Pulau Pinang tertakluk kepada penelitian exco kerajaan negeri kerana “kesan ke atas masyarakat umum”, antara lain.

Hafnan berkata ini berdasarkan penjelasan dibuat exco negeri yang bertanggungjawab bagi hal ehwal agama, Abdul Malik Abul Kassim dalam mesyuarat Jawatankuasa Fatwa negeri.

Hafnan, yang juga bekas anggota Jawatankuasa Fatwa negeri mendakwa exco kerajaan negeri “menangguhkan” beberapa fatwa, sambil menambah langkah itu merendahkan martabat institusi Jawatankuasa Fatwa.

Tu kata depa.. ni jawapan Mufti Pulau Pinang..
Saya amat berharap agar ahli2 politik khasnya dan masyarakat amnya dapat menghormati fatwa yg diputuskan oleh mana2 AJK Fatwa di negara ini sama ada di peringkat Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan mahupun fatwa negeri2.

Masyarakat hendaklah memahami bahawa keputusan fatwa dibuat berdasarkan kaedah2 tertentu di samping mempertimbangkan kepentingan awam dan situasi sekeliling.

Di Pulau Pinang khususnya, sesuatu fatwa yang hendak diwartakan dikemukakan terlebih dahulu ke dalam sesyuarat EXCO hanya untuk dimaklumkan, bukan untuk dibahaskan.

Kita ingin menjelaskan bahawa setakat ini belum pernah pihak exco atau Kerajaan Negeri menghalang pewartaan fatwa.

Apabila mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri memutuskan untuk mewartakan sesuatu fatwa, ia dikemukakan terlebih dahulu di dalam mesyuarat exco oleh YB Setiausaha Kerajaan Negeri.

Kemudian dihantar ke pejabat Penasihat Undang-undang Negeri untuk diperbaiki serta dihalusi susunan bahasanya.

Kemudian dihantar ke Istana Negara menerusi pejabat SUK untuk mendapat perkenan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong.

Setelah diperkenankan oleh Baginda maka pejabat SUK sekali lagi menghantarkannya ke pejabat Penasihat Undang-undang negeri untuk tujuan pewartaan.

Di harap penjelasan ni dapat menghilangkan kekeiruan masyarakat berhubung proses pewartaan fatwa dan tiada lagi dijadikan sebagai bahan polemik oleh mana-mana pihak.

DATO' DR WAN SALIM WAN MOHD NOOR
MUFTI PULAU PINANG 

Itulah.. kalau tak tahu bertanyalah dulu.. jangan main serbu membabi buta saja..


Posted by Anak Sungai Derhaka at Wednesday, February 01, 2017 

2 comments:

  1. Dia kena ugut saman. Bila nak kena saman baru dia cepat2 tarik balik fitnah, mcm lebai pdg serai hari tu. Org biasa Pas mana ada duit nak bayar saman. Nak harap penyokng Pas pun sama ja, tak mampu nak bantu. Lain la yg rm 90 juta tu....

    ReplyDelete
  2. Ni lebai2 PAS semua mulut nak kena tenyeh dgn cili padi. Mulut takde insurans , cakap dulu baru fikir kahkahkah . Ini bukan lebai ini serabai .
    KahKahKah.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa