Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, February 22, 2015

Persoalannya, kenapa komando-komando UTK membantu Razak Baginda?

08:30PM Feb 21
oleh Hazlan Zakaria

KOMEN: Tidak kira sama ada pembunuhan seorang rakyat Mongolia, Altantuya Shariibuu oleh dua pegawai Unit Tindakan Khas (UTK) Polis Diraja Malaysia dijalankan di bawah perintah atau tidak, penglibatan mereka dalam membantu menyelesaikan kemelut dalaman penganalisa politik Razak Baginda ialah perkara yang perlu disiasat dengan lebih mendalam.

Akan timbul persoalan kepada KPN Tan Sri Khalid Abu Bakar walaupun tidak diikat atau diturut sertakan di dalam dakwaan yang dikeluarkan oleh Sirul, bagaimanakah seorang polis elit boleh menerima arahan selain daripada ketua iaitu KPN. Ini menunjukkan bahawa ada campur tangan luar.

Sirul mungkin telah dipengaruhi berkenaan dengan perkara yang dilakukannya di Australia wahai KPN, tapi bagaimana gayanya lebih menyerupai seorang kontraktor peribadi berbanding seorang pegawai polis elit? Mungkin lebih baik tuan jaga “rumah” sendiri berbanding menyuarakan pendapat peribadi di Twitter.

Lebih menyedihkan, kita masih boleh mempertikaikan dan mempersoalkan KPN jika anak buahnya dipergunakan sewenang-wenangnya oleh orang kenamaan sebagai penyelesai masalah mereka, atau lebih teruk lagi sebagai pembunuh upahan.

UTK adalah pegawai peribadi sah apabila tidak digunakan untuk sebarang operasi dan tidak patut digunakan untuk sebarang misi peribadi oleh mereka yang mempunyai kuasa dan kroni.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mungkin telah menolak pertuduhan Sirul dalam penglibatan pembunuhan itu, tetapi jika pertuduhan itu benar, apa yang telah dia lakukan sebagai Menteri Pertahanan dalam memberi kebenaran kepada dua anggota polis elit untuk memberi penjagaan peribadi kepada penasihatnya, Razak Baginda.

Sekarang, saya perlu menyemak balik laporan dan nota nota berkenaan isu tersebut untuk memastikan isu itu sahih tetapi berdasarkan temubual-temubual saya dengan mendiang P Balasubramaniam dan beberapa testimoni yang telah disiarkan, Razak sepatutnya ditawarkan khidmat pegawai UTK oleh Najib kalau tidak secara langsung, mungkin melalui bekas pembantu Aide Musa Safri.

Atas permintaan Sirul, mungkin Musa patut memberi testimoni sebagai seorang saksi.

Mengikut pertuduhan, Najib atau Musa memberi nombor OCPD yang bertugas untuk UTK kepada Razak, kemudiannya telah melepaskan dua pegawai untuk membantu Razak, jika sindiran itu betul.

Saya mungkin tidak begitu arif tentang pengurusan polis di Malaysia tetapi saya mengesyaki ada penyalahgunaan kuasa oleh menteri untuk membantu orang kenamaan, malahan khidmat pegawai komando elit turut disalahgunakan untuk penggunaan peribadi.

Jika benar dia ada masalah dengan Altantuya, Razak sepatutnya memfailkan laporan polis dan membiarkan pihak polis melakukan tugas dan menggunakan undang undang sah sebagaimana rakyat lain. Itupun jika benar tidak wujud sebarang taraf layanan berbeza kepada rakyat berdasarkan undang-undang dan kuasa yang dimiliki.

Bolehkah ahli politik dan ahli perniagaan elit menyalahgunakan aset kerajaan?

Walaupun tiada sebarang perintah dikeluarkan, sebarang arahan secara lisan adalah sah terhadap pegawai elit yang dilatih untuk melakukan tugas tanpa mempersoalkan sebarang pertanyaan.

Sama ada perintah itu sah atau tidak, persoalan yang perlu dijawab, jika betul ia benar benar berlaku.

Adakah saya terlalu naif untuk berfikir begitu? Pertuduhan daripada PI Bala di mana Kor Risik atau agen pertahanan membantu keluarga Razak semasa kes dijalankan, jawatan Najib sebagai Menteri Pertahanan turut mengundang persoalan.

Dalam kes pembersihan pembunuhan menggunakan senjata api, komposisi empat bahan letupan C4, Bukit Aman mungkin telah menolak bahawa bahan letupan tersebut merupakan sebahagian daripada simpanan senjata api biasa, tetapi kita sedang membincangkan tentang penglibatan UTK di mana mereka dilatih untuk menentang pengganas dan taktik khas.

Mengikut piawaian taktik polis elit, penggunaan C4 dan alat pengaktifan letupan tersebut adalah rutin biasa bagi unit elit seperti UTK yang memang dilatih untuk menggunakannya sebagai alat untuk memecah masuk sebarang bangunan, dan hanya disimpan oleh unit khas untuk latihan dan penggunaan dalam situasi sebenar.

Jadi, sama ada pembunuhan Altantuya di bawah perintah atau tidak, adakah Sirul dan bekas pegawai atasan UTK, Ketua Inspektor Azilah Hadri telah diperintah untuk membantu? Mengapa mereka sanggup melakukannya walhal mereka sepatutnya tidak menurut perintah? Siapa mengarah penglibatan mereka? Jika ini bukan pembunuhan, maka sudah tentu wujudnya penyalahgunakan kuasa dan aset polis elit.

Walaupun wujudnya peluang untuk dakwaan tersebut tidak benar dan dua polis UTK melakukan pembunuhan tanpa perintah, maka KPN perlu menyemak secara teliti bagaimana anak buahnya mungkin ada tugas lain selain seorang pegawai.

Sepertimana yang diperkatakan oleh kawan baik saya Ah Lan Gor, “Like that oso can meh?”.

6 comments:

  1. Alaaaa..... Sidang media dari Australia konon..... cuma suara tanpa gambar hari Isnin ni, boleh caya ke.... entah suara siapa entah.... saje je nak rosak kan nama P.M terbaik kami....

    ReplyDelete
  2. Kedua dua UTK mungkin telah di rasuk hantu bon bon sehingga patuh buta apa apa arahan orang orang todak di kenali.

    Sesiapa pun jika di rasuk oleh hantu bon bon akan ber tindak gila dan tidak waras.


    Tidak mungkin UTK bahalol kerana ianya bukan Unit Tembak Kambing.


    Malaysia perlu bincang isu hantu Bon Bon di United Nation takut semua askar UN di rasuk Bon Bon gagal jadi askar sejati.

    ReplyDelete
  3. Jawapanya mudah
    1. Samada anggota polis zaman musang hassang ni semua bahlol bodoh bangang
    Atau
    2. Nak jaga telur Najib vvip supaya selalu kembang
    3. Memang Najib dan Razak bersubahat nak 'jimat' ...

    ReplyDelete
  4. Saya sgt setuju dengan komen anda..satu pandangan yang bernas..

    ReplyDelete
  5. Rata-rata rakyat negara ini (52%) percaya pembunuhan Al-Tantunya diarahkan oleh VVIP dan cukup sinonim dengan Abd Razak Baginda dan Najib Razak, tak boleh diselindungkan lagi. Cuma selagi KPN dibayar gaji untuk menjadi baruah kepada Pemimpin UMNO (bukan untuk berkhidmat kepada rakyat), maka selagi itu kes pembunuhan ini sukar untuk diselesaikan. Sekiranya pihak PR memerintah, kes ini akan selesai dalam masa 1 minggu sahaja dan KPN sendiri pula terpaksa hilang jawatan dan menghuni tembok penjara pula.

    ReplyDelete
  6. Betul tu. Saya sangat2 setuju. Jika orang-orang berkenaan tiada kaitan dengan kes tersebut, tak perlulah nak melatah ketakutan.............

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa