Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, February 26, 2015

Dr Dzulkefly Ahmad ni bodoh agaknya tak reti nak bezakan maki hamun dan nasihat kot?

Isy....isy.....Lebai ni..... begitulah kalau dah terlajak perahu
Kalau dah kehilangan alasan lebih baik tutup mulut
Baunya lagi busuk!
Alasan standard sesetengah jenis berkopiah dan berjubah.....
"Dalam Firman Allah pun ada juga cara begitu!"

Ulama Pas hanya beri nasihat bukan mencela
NIZAM ZAIN
25 Februari 2015

SHAH ALAM - Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menafikan ulama pernah mencela atau memaki mana-mana pihak dengan gelaran buruk sebaliknya ia berupa nasihat untuk memulihkan parti.

Beliau yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan bagaimanapun menegaskan teguran yang dibuat ulama itu kadang-kala perlu ketegasan, sesuai dengan keadaan dan keperluan.

"Kadang-kala nasihat itu kedengaran keras, sesuai dengan kesilapan yang dilakukan, bukan teguran dibuat dalam lembut sahaja.

"Kalau kita tengok kaedah al-Quran sendiri, ada kalanya ALLAH menegur dengan lembut, ada masnya ALLAH menegur dengan bahasa yang keras.

"Dalam Surah Al-Haq ALLAH sebut celakalah kedua belah tangan Abu Lahab dan dia sendiri celaka, jadi ALLAH sendiri menggunakan perkataan yang keras dalam keadaan tertentu sesuai dengan kesalahan yang dilakukan itu," katanya kepada Sinar Online, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat Dr Dzulkefly Ahmad semalam yang sudah hilang hormat terhadap ulama Pas yang didakwa memaki sesama jemaah Islam itu pada Multaqa Ulama ke-2 di Serdang, baru-baru ini.

Dalam Multaqa Ulama anjuran Dewan Ulama Pas baru-baru ini, pelbagai istilah digunakan untuk melabel pihak yang menjadi dalang kepada gerakan menjatuhkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan ulama.

Turut menjadi sasaran, segelintir pemimpin Pas Pusat yang didakwa bersekongkol dengan Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (Pasma).

28 comments:

  1. Alasan tetap alasan.. tempatnya dibawah..bila menghurai sering-kali tersasar.. Aku, gwa Dan saya mencipta kapal terbang kertas bila hendak dilancarkan tidak menuju ke destination.. sering-kali tersasar own cukup cilaka..aku mencipta sesuatu benda/perkara tapi acap-kali gagal owh.. cukup cilaka semua buntu Dan gagal dan bersabab!!!!! belajar dari kegagalan maka sebarang kesilapan itu akan pudar...kita ini insan lahir dari bibit2 benih persenyawaan dari ikatan halal IBU dan ayah begitulah setrusnya !!!baik..dari seawal usia kita diajar menngenal pencipta Allah Allah Allah tiada tuhan yang layak disembah melainkan allah..begitu agung nama mu yaallah sang pencipta yg genius halus dan teliti......alquran,cara, panduan dan kaedah bernahu,lembut,halus dan telita..garang bila bersabab......tapi sebenarnya penyayang!!!?...kita ni insan mencipta apa yg sudah ada..dgn keizinan tuhan..jadi!kun fa ya kun semua diatas kehendaknye....Oleh yg dimikian bila ada dikalanggan ahli2 political/Ulama boleh memaki hamun sumpah seranah sesama insan dgn Alaskan2 yg pelik dan ganjil...maka mereka didalam golongan yg fasiq!!! Islam dgn cara human dgn nafsu-nafsi......wabilalahi taufiq wal hidayah

    ReplyDelete
  2. ha ha ha....
    gelarkan org babi,jebon,syaitan tu nasihat rupanya...
    lepas ni blh lah panggil puak ulamak dgn gelaran tu juga atas nama nasihat....
    mslh kalau nak pusing pusing firman dan hadis utk kepentingan diri tidak mengaku salah ni....
    buat makin ramai yg ada akal meluat dgn puak ulamak dlm PAS.
    yang jd mangsa PAS....bakal hilang bnyk undi dari non muslim,melayu profesional,melayu elit bandar......
    mcm kelam shj perjuangan rakyat utk tumbangkan umno.........

    ReplyDelete
  3. Kalau pemimpin bijak lagi professional akan tarik minat untuk kopiah dan serban oleh rakyat anak muda Islam.

    Tapi kalau dah OtakGred 3 jadi pemimpin dan Ulamak pulak , siapa pulakberani pakai kopiah serban.

    Sekarang pun kopiah serban bagai penipu munafik dan hipokrit.

    Rata rata pun muka tidak cerdik aka bahalol.

    ReplyDelete
  4. Sebut "celaka" taklah pelik sangat macam orang Melaka sentiasa sebut dan bukannya bentuk makian pun. Tapi kalau dah dalam perjumpaan ahli agama (kononnya) duk sebut "babi" maka apa kejadahnya?

    ReplyDelete
  5. Cis celako natang ularrrrmak ..raja segala amalan sesat di bumi malaysial ni

    ReplyDelete
  6. Ni seorang lagi ustaz yg bangang, barua dan bodoh. Tak berani nak tegur pemimpin yg melakukan kesalahan. saya ni bukan nya mencela tapi menegur. ha,ha,ha.

    ReplyDelete
  7. Ni seorang lagi ustaz yg bangang, barua dan bodoh. Tak berani nak tegur pemimpin yg melakukan kesalahan. saya ni bukan nya mencela tapi menegur. ha,ha,ha.

    ReplyDelete
  8. Ustak ( malas nak eja USTAZ) tak payah nak berbelit lidah lah.orang ramai lebih tahu dan faham apa yang ustaz nah cakap dan belum ustak nak cakap.Tenguk muka dah tahu.Kesian ada ilmu islam ,mengaji tinggi2 tapi ilmu takda manusia nak dengar dan belajar dengn ustaz.Tolonglah amik pedoman dengan Tok Guu Nik Aziz.duduk satu negeri tapi ilmu tok guru taknan amik.itu namanya BODOH SOMBONG

    ReplyDelete
  9. Celaka pelaq lah mereka yang ingin bersekongkol dengan HAMNO!!! Bangang Totok pemimpin politik yang cakap berbelit-belit macam lidah biawak!!!

    Nasihat ini sesuai dengan kesalahan puak-puak UG.

    ReplyDelete
  10. Terlakak perahu blh diundurkan. Terlajak kata ulamak jadi ular dlm semak. Mski dah sudah. Doa laknat dah sudah. Ajak gocohlah pulak.

    ReplyDelete
  11. Siapa lah mengangkat mamat ni jadi pemimpin, dlm zaman tanpa sempadan ni manat ni hanya layak jadi tukang sapu di madrasah je

    ReplyDelete
  12. Siapa lah mengangkat mamat ni jadi pemimpin, dlm zaman tanpa sempadan ni manat ni hanya layak jadi tukang sapu di madrasah je

    ReplyDelete
  13. AHLI PAS KENA FIKIR 2 KALI DALAM MENILAI MASUSIA YANG MENGELARKAN DIRI MEREKA ulamak.

    ReplyDelete
  14. Mereka dengan bangga mengaku sbg ulama.Sedang sengketa sesama ummat mereka tak boleh selesaikan.Mereka tak mampu nak buat ijtihad utk memperbaiki masalah ummah.Sedang mereka hanya efti mentelaah kitab kitab karangan terdahulu dg hukum hakam terdahulu.Apa yg mereka mampu buat .Hanya menghukum dan bukannya membuat dasar@ ijtihad baru

    ReplyDelete
  15. Nampak gayanya PAS main kat Kelantan je lah. Putrajaya tak mainlah...itu tinggi sangat standardnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelantan? Kelantan bakal hanyut jika terus ditadbir oleh Lebai 3B.

      Delete
  16. Senang jer...orang yg bagi nasihat dgn maki babi, celaka, sial apa2 jerlah..kita nasihat balik dia org dgn cara yg sama..sbb itu jer yg layak untuk dia org..

    ReplyDelete
  17. nak bagi nasihat sket kat ulamak2 PAS...jgn jadi bangang barua bodoh jebon ular tedung ckp berbelit mcm sial...jgn marah bang, nasihat je tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ringan sangat nasihat kau tu.... kita guna nasihat Shahnon Ahmad tu.... nasihat kelas tertinggi...S***, P***M**. Jangan marah Lebai 3B, ni nasihat je.

      Delete
  18. Guna perkataan yang baik2 adalah lebih mulia dan tidak mendatangkan sakit hati orang lain. Jangan bandingkan kita dengan Allah. allah boleh buat apa saje kerana kita Allah yang punya tapi manusia ini sama saje standardnya. Tak gitu ulamak?

    ReplyDelete
  19. CUMA ULAMAK AJA YG BOLEH GUNA AYAT2 TU UTK MAKI HAMUN ORG YG BUKAN ULAMAK. BAGU ULAMAK ITU CUMA NASIHAT/TEGURAN. TAPI KALAU RAKYAT YG BUKAN ULAMAK AKAN DIKATAKAN MAKI HAMUN.

    HA...HA...HA.

    ReplyDelete
  20. Baso gilor....natey bengong. Kawe nok nasihat kor demo jangan jadi bodo..dan jangan jadi babi hutey dok sodok koksir....kecek molek.
    Jangey maroh....kawe keraa sikit pasal pok demo kuca molek...kawe nok pok pok kito bersatu. Jangey gocoh samo sendiri...supor pok pandir...
    Ini nasihat ambo bukey maki dan mencarut...

    ReplyDelete
  21. Ulamak? Pakai jubah berikat serban di kepala dan hadiri persidangan ulama menjadikan kita ulamak ka? Mudahnya perasan sendiri, kalau setakat juz ammah aje yang hafal, jangan dok perasan la wooi.

    ReplyDelete
  22. Jangan samakan cara kau hina org dengan ALLAH SWT menghina mahkluk Nya... ALLAH SWT layak menghina kerana kita semua ciptaan Nya dan Dia Maha Mengetahui.... padahal pengetahuan kau terbatas... ada paham....

    ReplyDelete
  23. Jangan samakan cara kau hina org dengan ALLAH SWT menghina mahkluk Nya... ALLAH SWT layak menghina kerana kita semua ciptaan Nya dan Dia Maha Mengetahui.... padahal pengetahuan kau terbatas... ada paham....

    ReplyDelete
  24. Bila Allah SWT marah jangan lah kata kita pun ikut sama.Allah SWT pencipta kita dan berhak memarahi maunusia kerna sifat nya Agong semesta alam.Kadangkala kita hanyut oleh kemewahan dunia hinggakan hingga lupa diri walaupun bukan kita, bagaimana dengan keluarga terutama anak menantu

    ReplyDelete
  25. Ini nak cerita lari dari tajuk...Saya ada urusan jualan hartanah dengan orang yang dikenali haji dan jadi imam masjid satu kampung pinggir bandar. Haji tu pun broker tanah juga...Saya yang dapatkan pembeli untuk hartanah tersebut. Tiada hitam putih untuk komisyen tapi cuma atas kepercayaan orang yang pergi Mekah ni. Selepas berjaya menjual hartanah tersebut, saya pun tunggu sampai la ni utk habuan saya. Engko jawab sendiri lah dalam kubur Pak haji!!!!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa