Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, February 3, 2017

U Tin Win: Peguam Muslim-Myanmar penasihat undang-undang Suu Kyi yang dibunuh

Cerita U Tin Win: Seorang Muslim-Myanmar Memikirkan Masa Depannya
PADA 29 Januari 2017, U Ko Ni, pemimpin tersohor berusia enam puluh lima tahun yang merupakan seorang peguam Muslim-Myanmar yang turut menjadi penasihat undang-undang kepada parti pemerintah Myanmar Liga Kebangsaan Bagi Demokrasi (NLD), telah ditembak mati di Lapangan Terbang Antarabangsa Yangon setibanya beliau daripada lawatan kerja di Indonesia.

Seorang aktivis berpengalaman, bekas tahanan dan pakar perlembagaan, Ko Ni dikatakan telah memainkan peranan yang penting dalam membentuk jawatan Aung San Suu Kyi sebagai “Penasihat Kerajaan”. Beliau juga menjadi penyokong tegar terhadap pemindaan Perlembagaan 2008 Myanmar yang sering dikritik – meletakkan beliau sebagai pihak lawan kepada kuasa yang lebih konservatif, terutamanya pihak tentera.

Sementara ribuan rakyat menghadiri pengebumian beliau yang penuh emosi di perbandaran Okkalapa Utara, golongan pemerhati politik sedang mengimbangi persoalan sama ada pembunuhan upah oleh penembak tunggal ini berpunca daripada penglibatan Ko Ni dalam NLD (baca: bermotif politik) atau mungkin, kerana identiti Muslim beliau (lantas, lebih teruk lagi, bermotif keagaaman)?

Sememangnya, pembunuhan ini berlaku pada masa yang cukup mencabar bagi Myanmar. Isu layanan etnik Rohingya di daerah Rakhine sedang menerima kecaman global. Tentunya, pembunuhan ini – insiden yang tidak pernah berlaku dalam sejarah Myanmar – mungkin boleh meretakkan hubungan yang sudah tegang diantara kaum majoriti Kesatuan Burma yang beragama Buddha dengan kaum minoriti Muslim.

Secara kebetulannya, beberapa hari sebelum insiden pembunuhan ini, saya telah berada di Yangon, meluangkan masa bersama seorang subjek temubual Muslim-Myanmar. Saya berniat untuk mendalami satu isu yang semakin hangat di rantau Asia Tenggara sebagai isu yang cukup sensitif: ketegangan antara kaum Buddha dan Muslim.
U Tin Win bersama keluarganya di kediaman mereka di Yangon. - Foto oleh Karim Raslan

Subjek temubual saya merupakan seorang pemandu yang tinggi lampai dan berjanggut lebat bernama U Tin Win. Berusia 71 tahun, beliau dilahirkan di Mandalay tetapi sudah lama menetap di Yangon bersama isterinya dengan lapan orang anak dan lapan belas cucu. Bapanya merupakan seorang Muslim beretnik India yang dulunya bekerja di trek landasan kereta api dan ibunya pula beretnik Myanmar dan telah meninggal dunia ketika dia masih seorang bayi. 

Tin Win (nama Muslimnya “Mohamad Esa”) telah membesar dengan menguasai satu Bahasa sahaja. Dia hanya mampu bertutur menggunakan Bahasa Myanmar dan cukup sedih apabila dihantar ke sekolah Inggeris buat seketika: “Saya cukup sedih, tetapi sekurang-kurangnya saya mempunyai nenek saya pada ketika itu”.

Salah satu minat dalam hidup dia merupakan lori – dia cukup terpesona dengan kenderaan tersebut sehinggakan menjadikannya mata pencariannya setelah berkhidmat selama empat tahun dalam angkatan tentera sebagai operator radio di negeri Chin. Katanya, neneknya tiba di pengkalan tentera tersebut dengan memandu sebuah lori untuk membawanya pulang ke rumah.

“Pada zaman itu, urusan masuk dan meninggalkan angkatan tentera lebih mudah” beliau memberitahu saya sambil tersenyum.

Sambil ketawa terbahak-bahak, dia mengimbau kembali kisah hidupnya sebagai seorang pemandu lori, dimana dia telah menikmati kebebasan merantau lebuh raya dan jalanan. Untuk tempoh lebih kurang 35 tahun, dia telah merentasi seluruh negara Myanmar dari arah utara ke selatan dan dari arah timur ke barat, melawati kesemua daerah dalam Kesatuan tersebut, kecuali Kachin yang terletak jauh di Utara.

Semamangnya, pengalaman pengembaraannya tidak kurang: “Setelah Ne Win mengambil alih pucuk pemerintahan pada tahun1962, keadaan menjadi lebih sukar bagi semua orang. Saya ingat saat yang saya terpaksa merentasi sempadan untuk masuk ke Imphal dengan berjalan kaki. Saya telah membawa bawang merah, bawang putih dan kentang untuk ditukar dengan baju dan rempah ratus. Perjalanan pulang cukup merungsingkan kepala. Kerana saya terpaksa melalui beberapa pusat pemeriksaan sempadan yang meminta bayaran rasuah. Saya bertekad untuk tidak melalui pengalaman sebegitu lagi.”

Sambil berbongkok memandang peta yang saya telah membuka di depannya, dia telah menunjukkan pekan-pekan dan daerah yang dilawatnya sepanjang beberapa dekad – sambil menyebut nama tempat secara satu per satu. Bagi saya, bunyi nama tempat ini cukup ajaib: Monywa, Sittwe, Dawei, Mawlmyine, Lashio dan Taunggyi. 

Semasa saya mendengarnya berbicara, saya dapat merasakan perasaan bangga beliau terhadap negaranya: “ Kaum Muslim telah berada di Myanmar buat berkurun lamanya. Kami telah berkhidmat kepada raja-raja dan telah diterima sebagai warganegara.” Namun, jelas bahawa dia turut sedih terhadap keperitan realiti Myanmar masa kini yang kembali bermain di fikirannya.

“Saya bersimpati dengan kaum Rohingya…tetapi mereka berbeza dari kami. Walaupun ramai yang fasih bertutur menggunakan bahasa Myanmar, masih ramai yang tidak mampu. Tambahan pula, sesetengah daripada mereka berasal dari Bangladesh.”

Malah, jumlah kaum Muslim Myanmar merupakan isu yang hangat dipertikaikan. Menurut sumber rasmi kerajaan, kaum ini merangkumi tidak lebih dari 4% populasi Myanmar, sebaliknya, menurut beberapa badan bukan kerajaan (NGO) yang berkecuali, mereka menganggarkan jumlahnya lebih dekat dengan 12%.
U Tin Win di rumahnya. - Foto oleh Karim Raslan

Kaum Muslim turut mendapati bahawa urusan kerajaan kian menjadi lebih sulit disebabkan unsur diskriminas yang telah diterapkan dalam institusi kerajaan. Contohnya, Tin Win menghadapi pelbagai rintangan untuk mendapatkan kad pengenalan bagi cucu-cicitnya. Ini merupakan satu masalah besar. 

Tanpa kad pengenalan (kad pengenalan berwarna merah jambu adalah yang paling baik), ia menjadi mustahil untuk membuka akaun bank, mendapatkan passport atau membeli hartanah. Namun, apabila saya bertanya pandangannya terhadap “Tokoh Wanita” (Aung San Suu Kyi), beliau menjawab tanpa sebarang keraguan: “Saya mentoring beliau.”

Jawapan ini mungkin memeranjatkan pengkritik beliau di seluruh dunia. Namun, mungkin ini merupakan sesuatu yang boleh difahami memandangkan masyarakat ini terdedah kepada pelbagai bahaya serta kelemahan NLD dalam menjalankan urusan dengan pihak tentera.

Tin Win telah membesar dalam Myanmar yang bebas. Kebarangkalian negara kesayangannya – yang telah diterokainya – akan berpaling tadah terhadap dia dan keluarganya merupakan senario yang terlalu perit dan sedih untuk difikirkan. Demi membela nasib beliau serta negaranya, penjunaman berbahaya Myanmar kepada sekterianisme perlu dihentikan.

Kematian Ko Ni – sesuatu yang Tin Win rasakan bermotif politik dan bukan bermotif keagaamaan – adalah tragedi yang cukup besar. Namun, sangat penting bahawa pengalaman negara jiran seperti Indonesia - termasuklah keperluan pembahuruan politik, kepelbagaian budaya dan kedaulatan rakyat dari angkatan tentera dan desentralisasi – memberi iktibar kepada pemimpin Myanmar.

Pada masa yang sama, adalah sangat penting bagi negara-negara ASEAN untuk mengakui skala dan cabaran yang dihadapi Myanmar yang serba kekurangan dari segi institusi demokrasi mahupun pendapatan rakyatnya. Sememangnya pertumpahan darah di Rakhine perlu dihentikan, namun demikian, tindakan kita tidak sepatutnya membahayakan nasib jutaan kaum Islam di Myanmar yang tinggal di Kesatuan tersebut. Tidak mustahil kalau mereka menjadi tebusan dalam isu Rohingya ini jika ianya dibimbing dengan emosi dan bukan dengan logik. - sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa