Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, February 2, 2017

Rupanya tektik mereka untuk cetus sentimen agama meraih keuntungan politik

Pas punca Akta 355 lewat dipinda
 | MALAYSIA DATELINE
Keratan akhbar yang memuatkan kenyataan Abdul Hadi agar semua pihak tidak menghalang pindaan Akta 355.

Pas harus dipersalahkan kerana mempolitik dan melambatkan kelulusan pindaan Akta 355 yang bertujuan memperkasakan Mahkamah Syariah malah tindakan parti itu menuding jari kepada pihak lain hanya untuk menutup kelemahan sendiri, kata Pengerusi Amanah Kedah Datuk Dr Ismail Salleh.
Beliau yakin tanpa permainan politik Umno dan Pas dalam isu ini, pindaan Akta 355 telah berjaya dibawa dan dibentang serta diluluskan dalam sesi parlimen yang lalu.
"Tapi kini Pas telah menggunakan isu ini untuk menghukum sesiapa sahaja yang tidak bersetuju dengan cara Pas mengendalikan isu ini.
Dr Ismail SallehDr Ismail Salleh"Saya kira tidak ada orang Islam yang menolak penambahbaikan dan pemerkasaan terhadap Akta ini, malah ramai orang tidak faham pun apa itu Akta 355.
"Mereka telah memberi mandat kepada ahli-ahli Parlimen yang dipilih untuk melangsaikan tugas ini di parlimen," katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Dr Ismail, parlimen atau Dun adalah tempat undang-undang digubal atau pindaan terhadapnya dibuat.
Akta 355 atau Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah), ujarnya telah digubal pada 1965 dan  dibuat pindaan pada 1984 dan 1989 tanpa sebarang masalah.
"Tetapi kali ini ianya sangat berbeza kerana permainan politik Umno dan Pas melebihi hasrat pindaan akta itu sendiri.
"Umno/BN telah berjaya mendapat laba kemenangan politik yang besar setelah memberi laluan kepada Pas melalui pembentangan usul persendirian Ahli Parlimen Marang pada 26 Mei 2016 dan 24 Nov 2016.
"Kerana tersepit dan demi kepentingan politik juga Ahli Parlimen Marang menangguh perbahasan setelah dua kali peluang diberikan," tegas beliau.
Dr Ismail menambah, Pas kini terpaksa berkempen ke seluruh negara untuk menutup kelemahan presidennya  yang tidak bersedia membuat pembentangan dan seterusnya berbahas di Parlimen.
"Mereka menjadikan rakyat sebagai tempat melindungi kegagalan dan kepincangan mereka," tegas beliau.
Dr Ismail mengulas kenyataan Abdul Hadi yang meminta semua pihak agar tidak menghalang RUU355 daripada diluluskan parlimen.
Pas merancang perhimpunan menyokong RUU355 18 Feb ini di Kuala Lumpur sebagai kemuncak kempen menyokong pindaan Akta 355 berhubung bidang kuasa Mahkamah Syariah.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa