Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, July 16, 2016

Husam di Mahkamah........

1) Husam dan Lebuhraya Rakyat
2) YDP Rantau Panjang saman syarikat Pas?
3) KPK dan Kontraktornya.

Pagi ini saya di Mahkamah Tinggi KB - untuk menyambung keterangan sebagai saksi dlm kes saman oleh kontraktor Lebuh Raya Rakyat KB-KK ke atas anak syarikat Kerajaan Kelantan.
Kerana memberi keterangan di ahkamah ini sebelum ini, sy dituduh memberikan keterangan secara bias, berniat serong dan mensabotaj Kerajaan Negeri - sampai membawa kepada pemecatan saya.

'Mahkamah' parti telah mencampuri Mahkmah keadilan?
Saya bercadang memaklumkan perkara ini kepada YA Hakim.
YA Hakim, atas sesuatu urusan, menangguhkan pendengaran kepada jam 3 petang ini.

Sementara kes ini didengar pagi ini, Mahkamah yang sama mendengar dua kes yang tidak kurang menarik.

Satu, kes YDP Pas Rantau Panjang, Abe Tah memfailkan injunksi ke atas syarikat Galeri Tani yang memilik sekeping tanah di Rantau Panjang.

Seingat saya, antara pemilik Galeri Tani ialah Dato Abdul Halim A Rahman, bekas TMB Kelantan dan Dato Mustafa Ali, bekas SUA Pas.

Saya tidak berapa arif bagaimana dua orang kuat Pas itu boleh memiliki tanah baki dari apa yang telah dijual yg keluasannya masih ratusan ekar.

Katanya, tanah itu milik peribadi dan bukan milik Pas.
Bagaimana orang Terengganu boleh mendapatkan tanah di Kelantan?

Dari mana mereka mendapat wang membeli tanah seluas itu?
Bagaimana sebahagian tanah menjadi milik parti dan sebahagian lagi tanah di tempat yang sama menjadi milik individu yang ada kaitan dengan parti?

Kalau Mokhtar Senik memeningkan diri dengan pejabat Adun Salor yang sememang dari asal lagi milik persendirian bekas Adun Semangat 46, mungkin elok ditanya kedudukan Galeri Tani yang nilainya lebih mahal.

Adakah Pas akan memecat Abe Tah kerana mendakwa orang kuat Pas?

Kedua, kes KPK menyaman kontraktornya sejumlah RM juta. Kontraktor berkenaan menyaman balas KPK atas dakwaan gagal membayar kerja-kerja kontrak berjumlah RM 12 juta.

YA Hakim mengarahkan mediasi dibuat atas tawaran pihak kontraktor untuk menyelesaikan secara rundingan dengan membayar RM 5 juta kepada mereka.

Kes akan didengar pada tarikh yang lain sementara mediasi berjalan.

Andai tuntutan menyebelahi kontraktor, sekali lagi dana Kompleks Perkayuan Kelantan menjadi kempis atas isu-isu pentadbiran yang kurang cermat.

Sekian dulu laporan saya dari Mahkamah Tinggi KB - 11.30 pagi, 13 Julai 2016.
Husam Musa

1 comment:

  1. Kotornya ulanak PAS ni....ini ke yg nak perjuang Islam...

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa