Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, December 2, 2015

Netizen kecam PAS: Husam adalah ‘permata asli’ bagi Rakyat Kelantan yang celik!

Husam dilarang bersuara, netizen kecam PAS
 | ARIF ATAN
Kelangsungan parti, kekuatan kerajaan negeri Kelantan dan perpaduan ahli PAS. Itu antara inti pati ‘nota cinta’ daripada bekas Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa.
Diterima oleh anggota Dewan Harian PAS Pusat, petang tadi, Husam memberitahu pertemuannya dengan pimpinan parti Islam itu berjalan secara dua hala dengan mesra dan baik.
Mengakui berpuas hati dan berterima kasih kepada PAS Pusat kerana menyediakan saluran berkenaan, Husam bagaimanapun tidak mendedahkan perincian perbincangan berkenaan.
Beliau hadir dalam pertemuan yang ditetapkannya itu susulan daripada pendedahan beliau sebelum ini mengenai tindakan Presiden PAS yang pernah merancang kerjasama dengan Umno bagi tujuan penubuhan kerajaan perpaduan dengan Umno.
Sementara itu, Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, tiada sebarang tindakan dikenakan terhadap Husam tetapi Adun Salor itu tidak akan mengeluarkan kenyataan yang boleh menimbulkan polemik.
Jelasnya, perkara-perkara yang melibatkan urusan dalaman parti dan kerajaan negeri Kelantan akan diselesaikan dengan menggunakan saluran parti bukannya disebarkan di media sosial.
Tuan Ibrahim juga berkata, Jawatankuasa Dewan Harian PAS akan meneliti dokumen dan bukti berhubung dakwaan Husam terhadap kerajaan negeri dan parti dalam masa terdekat.
Pengguna media sosial kecam PAS
Dalam perkembangan berkaitan, rata-rata netizen mempersoalkan ‘larangan’ dikeluarkan PAS Pusat ke atas Husam itu.
Pengguna Facebook, Rohani Rahman berkata, kelemahan kerajaan negeri Kelantan berhubung pelbagai isu yang dibangkitkan Husam dilihat semakin ketara tetapi pada masa sama rakyat dapat melihat kewibawaan Husam.
“Apa bezanya ‘style’ pimpinan PAS sekarang dengan Umno? Rakyat yang bijak sudah dapat melihat kegagalan Dewan Harian PAS Pusat menyelesaikan masalah secara telus dan objektif,” tegasnya lagi.
Bagi Zafrul Abdullah, kerajaan yang telus dapat diwujudkan apabila adanya teguran terhadap kepincangan yang berlaku dengan tidak meniru Umno yang banyak menyembunyikan penyelewengan.
Menurut pengguna Facebook, Musa Awang pula kerajaan negeri Kelantan perlu mengambil tindakan sewajarnya dalam menangani masalah rakyat di negeri pantai timur itu sekiranya tidak mahu Husam bersuara.
Membandingkan dengan situasi zaman jahiliah yang menyaksikan kezaliman terhadap individu yang mengkritik pemimpin, Jamaluddin Zakaria menyifatkan rakyat sebenarnya mahukan ‘permata asli’.
“Lihat persekitaran kita sekarang, adakah kita sudah kembali ke zaman itu (jahiliah)? Antara kaca dan permata tentu tidak sama, kan? Walau suka untuk dibezakan (kaca dan permata), janganlah kami di bodoh-bodohkan dengan permata palsu,” sindir Jamaluddin lagi.
Selain itu, tidak kurang juga kalangan netizen menyindir pemimpin PAS. Antaranya, pengguna Facebook Elain Mashi menulis, “Kamu-kamu ulama berhentilah berpolitik. Politik ni kan kotor” manakala Azhar Zainal Abidin pula berkata, “Ingat Umno dengan PAS berbeza, rupanya sama je.”

5 comments:

  1. Terbaek Dewan Harian.. kalau dibiarkan husam yg berwibawa ini, dia akan jadi sia2 jika dia juga buat perkara2 yg sia2 spt langgar sumpah baiah dan harta wakaf .

    ReplyDelete
  2. Kalu mcm ni gaya nya next pru hanyut le..

    ReplyDelete
  3. Pas sekarang dikuasai oleh ulamak burit.. dapat jawatan sibuk nak berbini.. ianya akan membawa pas kelongkang. wan rosli mmg wala', tp dia tahu ke apa yang dia wala'??

    ReplyDelete
  4. Enth pmpn Pas n umno no sma he mka pnuh dosa...pnipu pura2...PRu ni out le

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa