Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, May 13, 2016

Deklarasi Rakyat-Selamatkan Malaysia: Dah 1.2 juta rakyat tandatangan di sebalik ancaman?

1.2 juta rakyat tandatangan Deklarasi Rakyat-Selamatkan Malaysia - Tun Mahathir
Rahimah Abdullah, Astro Awani |  Diterbitkan pada Mei 13, 2016 18:15 MYT
Dr Mahathir memberitahu sidang media bahawa jumlah yang menandatangani Deklarasi Rakyat setakat ini sudah melepasi sasaran asal. - Gambar Astro AWANI

PUTRAJAYA: Kira-kira 1.2 juta rakyat negara ini telah menandatangani Deklarasi Rakyat-Selamatkan Malaysia setakat ini, kata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

Jelasnya, angka itu melepasi sasaran sejuta tandatangan yang dijangka dicapai akhir tahun ini.

"Kami jangka sejuta akan dicapai akhir tahun ini. Namun, dengan perasaan rakyat yang sangat mengagumkan, menyebabkan ia melepasi sasaran," katanya pada satu sidang media di sini.

Menurut Dr Mahathir, ia melibatkan penyertaan secara atas talian dan borang yang diedarkan pihak sekretariat.

Sementara itu, katanya, sebanyak 253,000 borang telah ditolak kerana tidak memenuhi syarat penyertaan.

Dr Mahathir berkata, angka 1.2 juta melepasi sasaran sejuta tandatangan yang dijangka dicapai akhir tahun ini.
Dr Mahathir bersama pemimpin Pakatan Harapan melihat borang yang ditandatangani. foto Astro AWANI

Dr Mahathir menjelaskan, kesemua borang yang ditandatangani akan dikemukakan kepada Yang di-Pertuan Agong dalam masa terdekat.

"Saya mungkin tidak dapat bawa semua borang ini. Namun, saya akan ambil gambar semua borang ini dan beritahu Agong apa  yang dirasakan oleh rakyat.

“Saya akan cuba secepat mungkin. Saya akan beritahu Agong bahawa rakyat mahu Najib disingkirkan," katanya lagi.

Tegasnya, kempen Selamatkan Malaysia akan diteruskan sehingga matlamat utama tercapai.

"Kempen ini tidak akan dihentikan. Kami akan dapatkan sebanyak mana mungkin orang," ujar Dr Mahathir.

Beliau pada masa sama mendakwa, ada antara mereka yang menandatangani borang adalah kalangan kakitangan kerajaan.

"Di kampung, kalau mereka tandatangan, mereka akan ada masalah dan tidak akan dapat BR1M. Ini tak betul tetapi ini yang terjadi. Ada antara mereka memakai uniform kerajaan," tambahnya lagi.

Kempen berkenaan berjalan ke seluruh pelusuk Malaysia baik di kawasan bandar mahupun luar bandar.

"Orang ramai tampil dan mereka turunkan tandatangan. Ada yang kita jumpa di pasar malam, individu yang keluar sendiri dapatkan tandatangan. Ini tak pernah dilihat sebelum ini," jelasnya.

Usaha menandatangani deklarasi itu menunjukkan komitmen rakyat untuk melihat perubahan dalam politik negara, kata bekas presiden Umno itu.

"Kita boleh ada demonstrasi jalanan, tetapi apabila kamu tandatangan di atas kertas, maknanya ia komitmen," tegas Dr Mahathir.

Antara tuntutan Deklarasi Rakyat yang dilancarkan pada 4 Mac adalah peletakan jawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tun M: Penyokong Deklarasi Rakyat terima ancaman
13 MEI 2016
PUTRAJAYA - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed mengakui pelbagai ancaman diterima oleh penyokong Deklarasi Rakyat sekiranya mereka menurunkan tandatangan bagi menyokong usaha untuk menurunkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurut beliau, di sesetengah kawasan luar bandar, rakyat diancam dengan penarikan balik pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia(BR1M) sekiranya menurunkan tandatangan untuk menyokong deklarasi berkenaan.

"Penjawat awam juga menyatakan kebimbangan untun menurunkan tandatangan mereka, tetapi sejumlah daripada itu memberanikan diri untuk tampil dan menyokong serta menandatangan Deklarasi Rakyat ini," katanya ketika sidang media yang berlangsung di Yayasan Kepimpinan Perdana hari ini.

Dalam pada itu, Mahathir memaklumkan bahawa dalam usaha untuk mengumpulkan tandatangan, terdapat propaganda dan putar belit yang dimainkan oleh pihak Najib untuk mempengaruhi rakyat supaya menolak sokongan terhadap Deklarasi Rakyat dengan mengguna strategi pecah dan perintah, perkauman serta menuduh pergerakkan ini sebagai gerakan haram untuk menumbangkan kerajaan.

Beliau berkata, taktik tersebut nyata gagal dan kebanyakkan rakyat tahu bahawa gerakan ini bukan bermotifkan politik dan hanya mewakili rakyat yang tersiri daripada pelbagai kaum, agama dan kecedenrungan politik serta tidak mewakili agenda peribadi sesiapa.

"Usaha untuk memaparkan gerakan ini sebagai usaha untuk menjatuhkan kerajaan yang dipilih secara demokrasi juga gagal kerana objektifnya adalah untuk menuntut Najib untuk meletak jawatan," katanya.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa