Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, May 28, 2016

Kah..kah....Hadi bercakap tentang adab?

Memang jenis tak sedar diri
Mulut 'hodoh'nya dia tak sedar?
Apa yang dia sebut dan buat terhadap rakannya dulu itu beradapkah?
Adakah dia ingat dia kebal dari dosa dan dia adalah satu sosok yang perfect?

Aku bukannya sokong DAP tetapi kita sebagai orang Islam lebih-lebih lagi yang berserban dan berjubah dipandang sebagai pondokong Islam. Jadi kita dulu kena tonjolkan sifat dan perangai Islam dengan gaya serta tutur kata berhemah dan disenangi

Sekiranya DAP dan MCA bantah pun, kita hairankah?
Mereka bukan Islam. Tentunya mereka tidak suka Islam sebagaimana kita juga tidak suka dan reda kepada agama mereka

Abdul Hadi selar DAP tak beradab, puji MCA, MIC, Gerakan
27 Mei 2016 | MALAYSIA DATELINE
Abdul Hadi Awang

Takkala Presiden Pas dilapor mengecam DAP kerana membantah pembentangan Rang Undang-undang Persendirian mengenai Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 oleh beliau di Dewan Rakyat petang semalam, tanpa disedari parti komponen BN khususnya MCA yang dipuji beliau kerana 'lebih beradab' rupa-rupanya turut mengecam tindakan Ahli Parlimen Marang itu.

Presiden MCA Liow Tiong Lai dilaporkan menyerang Umno dan Pas secara terbuka dalam isu pembentangan rang undang-undang berkaitan hudud di parlimen, lapor Malaysiakini.

Dalam wawancaranya dengan akhbar Cina, Liow menuduh Umno bersekongkol dengan Pas dan mengkhianati semangat BN.

"MCA akan bincangkan perkara ini dengan anggota komponen lain BN," beliau dipetik sebagai berkata oleh Sin Chew Daily.

Nanyang Siang Pau pula melaporkan Liow sebagai berkata anggota komponen BN tidak tahu menahu berkaitan perkembangan itu dan menyalahkan Umno kerana mewujudkan krisis perlembagaan.

Beliau akan membangkitkan isu itu dalam mesyuarat kabinet hari ini dan mengadakan sidang media bersama anggota lain BN bagi menyatakan pendirian mereka, lapor Oriental Daily pula.

Kerajaan semalam memberikan keutamaan untuk pindaan Akta 355 dibincangkan di Dewan Rakyat. Bagaimanapun Hadi memohon ia ditangguhkan ke sesi akan datang kerana kesuntukan masa.

Pindaan itu bertujuan menambahkan bidang kuasa mahkamah syariah.

Usul mempercepatkan perbahasan itu dibawa oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said dan disokong oleh Timbalan Menteri Kerja Raya Rosnah Abdul Rashid Shirlin.
Laporan akhbar Cina yang memuatkan serangan Presiden MCA terhadap Umno dan Pas dalam isu pembentangan RUU Persendirian Ahli Parlimen Marang. Foto Malaysiakini.com

Dalam perkembangan berkaitan Abdul Hadi dilapor Utusan Online membidas DAP yang membantah usaha beliau membentangkan pindaan Rang Undang-undang Mahkamah Syariah dalam Sidang Dewan Rakyat semalam.

Abdul Hadi yang kesal dengan tindakan DAP itu turut menyifatkan parti tersebut sebagai anti-Islam dan tidak mempunyai adab terutamanya dalam urusan berkaitan orang Islam.

Malah jelas beliau, tindakan serta pendekatan ditunjukkan DAP itu berbeza dengan parti bukan Islam lain antaranya MCA, MIC dan Gerakan yang masih mempunyai adab bagi menghormati Islam dan penganutnya.

"Kami rasa kesal kerana DAP menunjukkan sikap anti-Islam. Terang-terang saya sebut di sini, DAP anti-Islam, mereka nak memusuhi orang Islam. Tidak beradab dengan orang Islam.

"MCA, Gerakan, MIC dan banyak parti bukan Islam lain (mungkin) tidak setuju (dengan usul) tapi mereka ada adab. Tapi DAP tidak tunjuk adab. Dia melenting dan terus menentang apa yang berkaitan orang Islam, (sedangkan) tidak berkaitan dengan dia pun," katanya.

Beliau menyatakan perkara itu dalam sidang media di Pejabat Naib Presiden Kesatuan Ulama Islam Sedunia (KUIS) di Rusila dekat sini hari ini sejurus selesai mengadakan kuliah Jumaat di Masjid Rusila yang terletak bersebelahan pejabat berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa