Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, May 21, 2016

PAS Kelantan diselamatkan oleh Husam dari Undi tak percaya......

Husam penyelamat Pas Kelantan dari undi tidak percaya Umno-BN
20 Mei 2016 | SYAM GHAZ
Datuk Husam Musa

Kenyataan Datuk Husam Musa, bekas ahli Pas yang juga Adun Salor ada asasnya, dimana kini Pas memerintah dengan majoriti 10 kerusi Dun bersama PKR.

Umno-BN pula memiliki 12 kerusi Dun, mereka cuma perlu sokongan 11 Adun daripada Pas-PKR untuk membuat 'Undi Tidak Percaya' kepada Menteri Besar Datuk Ahmad Yaakob, seterusnya Kerajaan Kelantan boleh tumbang.

Ia telah didedahkan oleh Husam di program Dialog bersama Husam Musa dengan tajuk 'Mara ke hadapan' di Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCH), Kuala Lumpur baru-baru ini.

" Dalam dua tiga bulan lepas, Adun BN bersetuju untuk akuan bersumpah untuk turunkan Datuk Ahmad Yakob (menteri besar Kelantan) dengan disokong oleh Adun Pas yang punyai hubungan dengan saya, tapi dia hanya nak turunkan MB, siapa akan jadi MB dia serah kepada yang mengetuai gerakan tersebut." kata Husam.

Husam telah dipecat oleh partinya sendiri kerana sikapnya suka menegur Kerajaan Negeri Kelantan yang dilihat agak lemah dalam mengendalikan Rumah Mangsa Banjir, Isu Pembalakan, Isu Tuntutan Bayaran Hutang Guru Yik, Isu Rasuah Balak dan lain-lain.

Dalam keadaan Pas yang dilihatpro Umno-BN dalam perkara membabitkan isu 1MDB, Pas tidak sedar rupanya Umno secara senyap telah berusaha memujuk Husam untuk menjatuhkan Pas Kelantan yang dijaga rapi oleh arwah Tok Guru Nik Aziz Nik Mat sejak 1990 lagi.

Natijahnya, Husam Musa dipecat oleh parti yang beliau jaga dari 1990 lagi, seangkatan Tuan Guru Nik Aziz mula-mula menjadi MB Kelantan, dan pada waktu tu beliau menjawat Setiausaha Akhbar dan bersama arwah Tok Guru Nik Aziz hingga mereka bersama-sama digugurkan selepas PRU13 lalu.

Nampaknya Pas sudah tidak kenal kawan dan lawan. Masa untuk "Mara Kehadapan"/ "Move Foward".

Jom sertai Sukarelawan Husam Musa, kita corakkan paradikma baru Politik Malaysia yang lebih Matang, Telus dan Amanah.

* Penulis Syam Gaz adalah mantan Penyelidik Pusat Kajian Strategik.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa