Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, May 24, 2016

Husam berikan tekanan lebih keras terhadap Kerajaan Kelantan

Husam mahu suruhanjaya diraja siasat kepupusan hutan di Kelantan
24 Mei 2016 | ZIKRI ABDULLAH
Husam mahu suruhanjaya diraja selamatkan hutan

Adun Salor, Datuk Husam Musa mencadangkan suruhanjaya bebas diraja dibentuk bagi mengatasi masalah besar yang sedang dihadapi rakyat Kelantan iaitu kepupusan hutan, bukan lagi pembalakan haram atau kecurian kayu balak.

"Pembalakan haram atau kecurian kayu balak hanya akan mengurangkan hasil negeri dan menyebabkan pengurusan kerajaan lemah, tetapi proses kepupusan hutan akan menyebabkan berlaku perubahan ekosistem dan cuaca yang menjurus pelbagai bencana," katanya dalam sesi dialog bersama pemimpin masyarakat di Bachok malam tadi.

Beliau mendedahkan kelulusan membalak di kawasan hutan simpan dan kebenaran membersih hutan miskin untuk aktiviti pertanian komersil boleh membawa kepupusan hutan jika 'trend' pentadbiran sekarang berterusan.

"Saya ada maklumat lengkap berkaitan kelulusan demi kelulusan untuk pembalakan hutan simpan yang semakin berleluasa selepas kerajaan pasca Tok Guru mengambilalih kuasa," katanya.

Apa yang mengejutkan adalah kelulusan-kelulusan ini diberi kepada beberapa pemain sama dalam kerja-kerja membalak berkenaan.

"Sebenarnya apabila saya tidak lagi dilantik dalam kerajaan saya bercadang untuk buat kerja lain dan saya tidak ambil kisah pada peringkat awal, namun saya terus dikejutkan dengan maklumat-maklumat yang disampaikan kepada saya berkaitan pengurusan khazanah negeri khususnya kelulusan kawasan balak yang sama sekali tak masuk akal," katanya.

Lebih mengejutkan beliau ialah kelulusan atas nama pertanian komersil yang melibatkana apa yang dipanggil hutan miskin.

"Hutan miskin ini kawasan yang telah pernah ditebang kayu-kayu besar tetapi masih banyak lagi kayu bersaiz sederhana dan kecil, apabila dilulus untuk aktiviti pertanian akan ditebang habis atau kita kata "kokot pelicin"," kata beliau.

Aktiviti ini katanya, yang melibatkan kawasan yang luas menyebabkan hutan Kelantan sekarang banyak gondol dan amat membimbangkan apabila datang banjir besar atau kemarau berterusan.

"Kalau tuan-tuan naik (kapal udara) Airasia waktu siang sekarang bolehlah kita lihat begitu banyak kawasan yang seolah-olah padang jarak padang tekukur," katanya.

Baru-baru ini katanya, kita dikejutkan oleh Jabatan Meteorologi bahawa Kota Bharu menjadi bandar paling lama tidak turun hujan dan Kuala Krai menjadi spot paling panas.

"Saya menyeru semua pihak segera bangkit jika mahu anak cucu kita tidak jadi mangsa kerakusan mereka yang tamak untuk mengaut keuntungan dunia tanpa mengira azab Allah yang bakal ditimpakan sejak di dunia ini lagi," katanya.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa