Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, May 27, 2016

Kih....kih....tipu rakyat atau wala'un?: Sosok tersohor di dunia buat lawak di Parlimen

THURSDAY, MAY 26, 2016
Lawak Haji Hadi : Sendiri usul, sendiri tangguh

Rang Undang-Undang Ahli Persendirian 'yang difailkan oleh Presiden PAS Abdul Hadi Awang bagi pindaan Akta 355 untuk memperkenalkan Undang-undang Hudud Islam melompat giliran di Parlimen hari ini tetapi telah ditangguhkan atas permintaan oleh Hadi sendiri.

Apabila diberikan kebenaran untuk membentangnkannya oleh Yang Dipertua dewan, Pandikar Amin Mulia. Tidak semena-mena Hj Hadi pun membacakannya macam budak tadika...

Bila Speaker minta Hj Hadi memberikan huraian mengenainya, Hj Hadi nampak menggalabah tak tentu pasal, tercari-cari sesuatu untuk beberapa saat.  

Nasarudin Hasan at-Tantawi yang berada dibelakangnya pun turut tak keruan bila tengok bosnya panik tak ketahuan...kikiki! Lihat VDOnya di bawah: -

Hj Hadi kemudiannya menjawab ringkas, "Tuan Yang Dipertua, Saya mohon supaya usul ini ditangguhkan dan dibawa ke mesyuarat akan datang mengikut mesyuarat 15 (5)"
Berikut pula beberapa komen menarik daripada netizen lain : 

Abdul Rahman Abdul Talib : Sendiri bentang usul sendiri mintak tangguh. Nampak sangat Presiden PAS main wayang.Terpaksa main wayang sbb nak hadapi PRK dan Muktamar.Namun wayang ni takkan jadi kalau tidak ada kerjasama dari UMNO. 

Ipoh Mali : Aku harap.. Pemimpin Amanah.. Pemimpin DAP tak masuk perangkap UMNO juga.. biarlah PAS saja ditipu.. UMNO akan mainkan kata2.. atau apa2 komen Pemimpin DAP..Amanah dan MCA untuk dijadikan modal PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar.. Korang relax jer.. korang tengok lah.. lepas ni, UMNO akan main kan ucapan Pemimpin MCA.. Gerakan dan MIC.. dah tentu UMNO akan harapkan komen pemimpin DAP.. tujuan mereka hanya mahu Melayu Bersatu menyokong UMNO.. mereka cuba mengalihkan isu Nasional seperti 1MDB..Najib menjelang PRK Sungai besar dan Kuala Kangsar.. kadang2 pemimpin DAP bukan cerdik sgt pun bila UMNO bagi umpan.. walaupun dah berkali kena main.. Nanti yg dimainkan cerita dan wayang Hudud..padehal hanya Pindaaan Akta 355.. :) 

Ridzwan Abu Bakar : Saya menonton dan mendengar dengan teliti isi perbahasan dalam video ini lebih dari 8 kali.  1. Sebagai Muslim, saya berbangga kerana ada usaha untuk memperkasakan mahkamah syariah.  2. Dari sekian lama ditekankan peri pentingnya ummat kembali melaksanakan 'hukum Islam', maka peluang yang ada ini sepatutnya digunakan 'sehabis usaha' untuk memperkenalkan, mensyarah dan menyakinkan anggota legislatif, bahawa Islam boleh didaulatkan dengan wajahnya yang rahmah dan dalam kerangka perlembagaan yang ada.  3. Namun, gembiranya saya terganggu apabila pembawa usul sendiri mohon untuk 'ditangguhkan' ke sessi depan. Bukankah ini adalah 'isu' utama? Bahkan nyawa Pas, kenapa perlu tangguh. Ketika akta POTA dibentang dan dibahaskan, parlimen bersidang sampai jam 4 pagi, kenapa isu penting ini dipohon TANGGUH oleh pembawa usul sendiri?  Lebih mengecewakan ! Apabila ada mengaku bahawa 'isu' ini akan dijadikan bahan kempen dalam PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar  !والله المستعان على ما تصفون 

Che Ibrahim Mohamed: Che Ibrahim Mohamed Umno akan membiarkan Pas terus menyanyikan lagu hudud kerana umno yakin iramanya cukup berkesan utk pecahkan pakatan pembangkang selain mempesonakan rakyat bawahan dgn dendangan agama. Namun mereka yg cerdik amat faham adalah mustahil Pas mampu melaksanakan undang2 hudud di kelantan wpun Akta 355 dipinda.   

Tu baru peringkat usul, selepas ni kena selesai halangan di peringkat bacaan pertama terutama mencetak dan mengedar RUU berkenaan oleh Jab Peguam Negara.   

Di peringkat bacaan kedua lagi parah, kena dpt persetujuan Menteri utk bentang, Menteri takkan berani beri kebenaran tanpa perkenan majlis raja2 dan kabinet.  

Jika Menteri setuju utk bacaan kedua, cabaran sokongan MP pula utk mendapat kelulusan, adakah MP pembangkang dan kerajaan akan menyokong usul persendirian drp seorang MP dari Blok ke 3. - sumber

2 comments:

  1. Agak2 kau dh malu belum siarkan berita pandiran ni? Nampak x bodoh kau?

    ReplyDelete
  2. berapa tak bersedianya untuk membentang usul. setakat buat gimmik je rupa nya...bila dah dapat peluang nape nk tangguh....?
    nak terkencing terberak atau tercirit bila nk baca tu?
    malu la bila presiden jadi mcm tu..

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa