Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, August 19, 2014

Berbini Batam harga serendah RM2.70

Kemaruk mahu berbini Batam harga serendah RM2.70
V Shuman - 06:30PM Ogos 18 2014

SEKILAS PANDANG:  Dengan wang sejumlah 27 sen, apa yang anda boleh beli? Bagaimana pula dengan RM2.70? 

Mungkin gula-gula manis atau satu tin minuman ringan bagi harga yang kedua. 

Tetapi ia seolah-olah satu boleh mendapatkan seorang isteri untuk jumlah bahawa jika anda tahu di mana untuk melihat. 

Pendedahan muka depan akhbar berbahasa Melayu Harian Metro Jumaat lalu mengenai semakin ramai lelaki Malaysia yang kemaruk untuk mendapat bini rahsia sanggup ke Pulau Batam, Indonesia bagi melakukan urusan pernikahan yang mengenakan mahar semurah Rp1,000 (27 sen) hingga Rp10,000 atau RM2.70 saja mata wang Malaysia.

Lebih menarik apabila status pernikahan dilakukan jurunikah tanpa tauliah daripada pemerintah Indonesia itu adalah sah walaupun tidak mengikut prosedur dan upacara ini dikenali oleh rakyat tempatan sebagai ‘nikah siri’.

Ia biasanya dilakukan secara rahsia atas sebab-sebab dari poligami mengelakkan kemiskinan, dan anak yang lahir daripada perkara ini dianggap sebagai anak tidak sah.
Dalam kes perceraian, isteri tidak boleh menuntut nafkah daripada suaminya dan jika mati, isterinya juga tidak boleh menuntut harta. 

Asas goyah seperti dalam perkahwinan nampaknya tidak menghalang segelintir lelaki Malaysia tertarik kepada pulau itu, yang terletak beberaoa hanya 20 kilometer di luar pantai selatan Singapura. 

Akhbar itu menemuramah "Jurunikah" (perkahwinan rasmi), seorang lelaki yang dikenali sebagai Pak Ayubi berusia dalam lingkungan 60-an. Beliau juga merupakan seorang imam di sebuah masjid di Batam dan mengakui telah menjalankan banyak upacara perkahwinan ini. 

Menurut beliau, tidak ada dokumen atau kelulusan mahkamah diperlukan untuk seorang lelaki mengambil isteri tambahan di sana. Satu-satunya perkara yang diperlukan ialah persetujuan daripada dua orang dewasa. 

Bagaimanapun, kehadiran ahli-ahli keluarga atau saksi-saksi dari pihak gadis itu adalah bonus. 

Menurut Ayubi, kakitangan dari pelbagai agensi keselamatan Malaysia adalah pelanggan yang paling besar. 

Laporan itu menambah bahawa pemandu teksi di pulau itu ebih daripada bersedia untuk menunjukkan orang-orang Malaysia dan Singapura yang mencari untuk mendapatkan isteri di sana untuk arah yang betul. 

Selain daripada mencari jodoh, Ayubi juga turut menyediakan penginapan untuk pasangan yang baru berkahwin, dengan menyewakan mana-mana 20 buah rumah yang dia memiliki sekitar masjid di mana dia bekerja. 

"Ini adalah cara saya untuk menyumbang untuk mengelakkan seks luar nikah," lapor Harian Metro memetik beliau sebagai berkata. 

Fenomena lelaki berkahwin mengambil isteri di Batam hampir menjadi ancaman kepada perkahwinan Singapura menurut laporan berita dari pulau republik tetapi ia seolah-olah menunjukkan bahawa trend tersebut telah mula menular di negara kita. 

Kebanyakan individu-individu ini telah berkahwin di negara asal mereka - ada yang mempunyai anak-anak usia remaja - pada masa sama mempunyai isteri dan anak-anak di Batam, yang mereka akan berkunjung setiap hujung minggu. 

Terdapat bebeberapa kes, beberapa wanita Indonesia adalah pekerja seks bekas atau mereka daripada daerah-daerah lain yang datang ke Batam untuk bekerja pekerjaan yang membayar gaji amat rendah (mengikut piawaian Malaysia dan Singapura) untuk memperbaiki kehidupan mereka. 

Kebanyakan isteri nombor dua (ketiga atau keempat) menyedari bahawa mereka berkongsi hidup mereka dengan wanita yang juga isteri di luar negara tetapi kebanyakan mereka tidak berkuasa untuk berbuat apa-apa atau mengabaikannya. 

Ada yang berkahwin dengan lelaki dua kali ganda daripada umur mereka tetapi beberapa temu bual telah dipetik "bini Batam" sebagai berkata bahawa mereka tidak kisah perbezaan usia, kerana wang yang diberikan oleh suami asing itu membolehkan mereka untuk hidup serba kemewahan yang mereka tidak pernah alami sebelum ini. 

Namun begitu terdapat cerita yang tidak enak khususnya kepada wanita di sana.

Sebahagian daripada mereka, biasanya orang-orang muda, menjadi mangsa kepada lelaki pujuk rayu manis yang menjanjikan matahari dan bulan. Apabila menyedari gadis itu mengandung, lelaki itu hilang lesap entah kemana.Beliau kemudiannya ditinggalkan terkapai-kapai keseorangan untuk menyara dirinya dan anak luar nikah itu. 

Peringatan untuk isteri di Malaysia - jika suami anda kerap berulang alik melakukan perjalanan ke Batam pada hujung minggu atau setiap dua minggu sekali untuk "perniagaan" atau aktiviti "golf", Lebih baik anda pergi selidik sebelum terlambat.

4 comments:

  1. Yahoo !!!!!!
    Dato' , mari kita ke batam sabtu ini....

    ReplyDelete
  2. Kalau mampu (wang dan masa), go ahead.

    ReplyDelete
  3. mountdweller ni keling ke?
    bahasa macam keling aje
    tulis lah dengan susunan bahasa yang betul atau saja nak merosakkan bahasa?

    ReplyDelete
  4. Kenyataan di bawah ini sangat berbau Hasutan dan sangat barbau Hasad Dengki yang tak terhingga. Jangan terpengaruhi wahai para Isteri..

    'Peringatan untuk isteri di Malaysia - jika suami anda kerap berulang alik melakukan perjalanan ke Batam pada hujung minggu atau setiap dua minggu sekali untuk "perniagaan" atau aktiviti "golf", Lebih baik anda pergi selidik sebelum terlambat'.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa