Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, August 31, 2014

Ulasan Menarik: "Retak mencari belah"

Sebuah Pakatan yang bakal runtuh?
SUARA LANTANG: Pakatan Rakyat muncul pada tahun 2008, dan terdiri daripada tiga parti dengan matlamat yang berbeza. DAP adalah sebuah parti politik yang telah lama yang mampu mengharungi ribut politik di Malaysia dengan pemimpinnya telah secara konsisten diganggu, ditahan, ditangkap dan didakwa beberapa kali atas pelbagai kesalahan terutamanya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri yang diketahui zalim. Sekarang Akta Hasutan sedang digunakan terhadap mereka.
Ia mendokong sebuah negara sekular.
PAS dahulunya merupakan pecahan sayap agama UMNO asal. Kumpulan itu mahu menubuhkan sebuah negara Islam di Malaysia dan kini berharap dapat melaksanakan undang-undang Islam "hudud" jika ia berkuasa.
PKR wujud apabila Parti Rakyat telah dibubarkan oleh presidennya dahulu Syed Hussein Ali dan menyertai Parti Keadilan yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim, bekas Timbalan Perdana Menteri yang sepatutnya menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri. Tetapi kerana sikap tidak sabarnya dalam cubaan mengubah gaya UMNO yang melakukan kegiatan politik jahat, beliau telah dipecat daripada parti itu dan kerajaan.
Beliau juga didakwa atas pertuduhan perbuatan seksual di luar tabii, bagi menutup peluangnya dalam politik. Tetapi beliau tidak berputus asa, menentang kembali dan membentuk sebuah parti politik yang dikenali sebagai Parti Keadilan. Beberapa orang ahli-ahli UMNO Baru yang tidak berpuas hati juga menyertai beliau dalam parti itu. Ia menjadi sebuah parti politik berbilang kaum apabila beberapa ahli politik yang kurang ternama daripada parti-parti etnik yang lain turut menyertainya.
Ia bermula dengan baik dan saya hadir sebagai pemerhati politik pada kongresnya kerana saya mengenali beberapa pemimpin utamanya. Ia dialu-alukan dan timbul harapan bahawa parti baru ini akan bertindak sebagai pemangkin kepada perubahan politik.
Ia menerajui kerajaan negeri Selangor selepas Pilihan Raya Umum ke-12 kerana gabungan itu berjaya mendapatkan kerusi yang cukup dalam Dewan Undangan Negeri.
Dan ia memilih pemimpin korporat terkemuka, Tan Sri Khalid Ibrahim, yang juga salah seorang pemimpin-pemimpin tertingginya, untuk mentadbir kerajaan negeri itu. Semuanya berjalan dengan lancar dan seolah-olah tiada aduan ketara mengenai gaya dan cara beliau menjalankan tugasnya.
PKR yang merupakan parti majoriti Melayu yang anggotanya merupakan bekas ahli-ahli UMNO Baru, menghadapi budaya masa lalu yang muncul kembali. Tiba-tiba, selepas sekali lagi diminta menerajui pentadbiran negeri itu selepas Pilihan Raya Umum ke-13, keretakan mula muncul.
Khalid yang telah diberi kepercayaan untuk mentadbir negeri ini sekali lagi, telah dituduh atas beberapa salah laku. Hal ehwal peribadinya turut digunakan terhadapnya.
Ini adalah senario biasa dalam UMNO.
Parti itu hanya mempunyai satu matlamat dan ini adalah keadilan untuk Anwar Ibrahim, ketua umumnya. Ia berkembang menjadi menjadi sebuah parti yang mengamalkan gaya yang sangat ia benci, iaitu gaya UMNO. Budaya lama telah secara tidak sengaja diamalkan di dalam parti dan ia menjadi pautan yang paling lemah dalam gabungan yang sememangnya rapuh ini. Ia berfungsi untuk seketika, tetapi tidak dapat bertahan buat jangka masa yang panjang.
Gabungan itu bukannya sebuah entiti berdaftar dan ia hanya merupakan sebuah perkumpulan yang sangat longgar tiga buah parti politik.
Pepatah Melayu ada mengatakan, "retak mencari belah". Retak ini telah mencari perpecahan sepenuhnya.
Gabungan itu adalah sebuah perkongsian yang tidak selesa. Tidak ada matlamat ideologi sama yang boleh menambat parti-parti ini dalam menentang kekuatan UMNO Baru/BN. Terdapat pertelingkahan berterusan antara pelbagai pemimpinnya mengenai matlamatnya. PAS berusaha menolak UMNO Baru daripada kawasan Melayu, tetapi tidak semua orang Melayu mempercayai apa yang mahu dicapai PAS.
PAS tidak membuat sebarang kemajuan sosial dan ekonomi di negeri Kelantan dan selepas pilihan raya 2008, Kedah memilih PAS untuk mentadbir negeri itu. Ia gagal dengan teruk. Pengundi-pengundi di Kedah menunjukkan bahawa mereka telah muak dengan pentadbiran PAS dan dalam PRU 2013, mereka kembali menyatakan sokongan mereka terhadap UMNO Baru/BN untuk mentadbir negeri itu.
Pakatan Rakyat telah gagal untuk menunjukkan bahawa ia boleh mengambil alih daripada UMNO Baru/BN sebagai sebuah entiti politik alternatif bagi mentadbir kerajaan Persekutuan. PKR yang memulakan perpecahan ini. PAS telah menunjukkan belang sebenarnya dan PKR tidak pernah menjadi sebuah parti politik baru, tetapi lebih kepada sebuah pecahan UMNO Baru dan budaya politiknya yang memualkan.
Dalam percubaan untuk menggulingkan Khalid sebagai Menteri Besar, PKR telah mencalonkan presidennya Wan Azizah yang juga isteri Anwar sebagai ketua eksekutif baru negeri itu. PAS telah mengambil banyak masa untuk menunjukkan apa-apa sokongan terhadap pencalonan ini.
Akhirnya pada 17 Ogos ia menyokong pencalonan ini, tetapi ia juga menyertakan nama Azmin. Ini hanya menunjukkan keengganan di pihak pemimpin-pemimpin tertinggi PAS untuk menyokong sepenuhnya Wan Azizah sebagai calon. Seolah-olah terdapatnya unsur tidak ikhlas dalam keputusan ini. Keretakan itu maka masih boleh dilihat.
Apa yang PAS lakukan adalah untuk menangguhkan sementara keruntuhan Pakatan. PAS tidak akan berputus asa dalam matlamatnya, dan ini akan menjadi sesuatu yang akan mengganggu gabungan itu.
DAP telah melakukan sebuah lagi kesilapan politik. Ia telah digunakan oleh Semangat 46 untuk menjatuhkan UMNO, tetapi kepimpinan lemah dalam Semangat 46 yang tidak mempunyai matlamat politik yang positif, telah menyebabkan seluruh eksperimen itu gagal. - sumber

3 comments:

  1. Untuk menjernihkan kembali segala kekeruhan di Selangor, apa kata PKR dan DAP mencadangkan kepada PAS supaya nama Nasaruddin Mat Isa (bekas Tim Presiden PAS) atau Hassan Ali dicalonkan di PRK N1 Pangkalan Kubur? Pastinya PAS akan cukup berpuas hati dengan cadangan dan pencalonan tersebut.

    ReplyDelete
  2. KESIMPULANNYA

    PAS SENDIRI PUN TAK TAHU HALA TUJUNYA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 10:30

      PAS tahu hala tujunya sebab itu keputusan Muktamar Ipoh tahun 2008 yang menolak sebarang kerjasama dengan UMNO dan menetapkan akan komited kepada gagasan Pakatan Rakyat masih kekal sehingga hari ini.

      TGHH dan geng UGnya juga tahu hala tuju mereka. Mereka mahu bekerjasama d3ngan UMNO walau macamana cara sekalipun dengan menggunakan PAS sebagai cagaran. Mereka mahu membawa PAS sebagai cagaran kerana, s3cara individunya geng-g3ng UG ini tidak memp7nuai nilai politik yang tinggi dimata UMNO. Kualiti mereka s3cara individu ni bers3pah di dalam UMNO. Tetapi PAS m3mpunyai nilai politik yang tinggi dimata UMNO. Tu pasai la puak UG ni begitu galak nak bawa PAS bekerjasama dengan UMNO. INI KENA FAHAM BETUL2 KALAU TIDAK KITA PENING MENGHADAPI PUAK UG INI Yang berselindung disebalik serban besar dan kefaqehan ilmu ugama mereka.

      Sehingga hari ini mereka tidak pernah memberi hujah akal yang munasabah dan hujah syarie yang jelas mengapa mereka begitu taksub hendak bekerjasama dengan UMNO kepada kita rakyat. Takde guna kalau depa hanya edar sesama depa sahaja jika ada. Jika ada tetapi depa tak mahu menjelaskan kepada rakyat, 2 perkara yang mungkin bol3h jadi. Pertama hujah mereka adalah terlalu lemah, mereka takut menghadapi kritikan rakyat samada hujah akal atau syarie mereka. Kedua, mereka tak ada hujah langsung hanya agenda untuk kepentingan material puak UG depa je( contohnya Ustaz Nasarudin pun bergaya sakan dengan vellfire dia).

      Delete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa