Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, March 31, 2015

Hudud: Benarkah Najib tersepit?

Kalau diperhatikan kata-kata Brehem ni ada benarnya
Kuasa ada di tangan Najib!

Hudud: 'Najib dalam keadaan serba salah, kata Ibrahim Ali
Hamzah Hamid,Astro Awani |Kemas kini:Mac 29, 2015
(Diterbitkan pada: Mac 29, 2015 22:46 MYT)

Hudud: 'Najib dalam keadaan serba salah, kata Ibrahim Ali
IBRAHIM: Perdana Menteri tersepit dalam tanggungjawab 'survival' politik. - Gambar Fail
KUALA LUMPUR: Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Datuk Ibrahim Ali mengandaikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sedang dalam kerumitan untuk menangani isu berkaitan dengan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) 2015 atau hudud.

“Najib dalam keadaan serba salah sebab MCA sudah mengambil keputusan tidak menyokong dan Gerakan pula sudah buat laporan polis. Jadi macam mana kedudukan ini?

“Saya percaya kalau Perdana Menteri melepaskan keputusan kepada ahli Parlimen UMNO untuk mengundi ikut pendirian masing-masing, saya yakin usul ini tidak akan dapat undian majoriti mudah,” kata Ibrahim yang ditemui wartawan selepas Mesyuarat Ahli Dewan Tertinggi Perkasa, di ibu negara pada Ahad.

Ibrahim juga tidak menolak kemungkinan antara faktor yang membuatkan Najib belum menyatakan pendirian tentang isu tersebut adalah kerana beliau tersepit dalam tanggungjawab kelangsungan politik.

“Usul yang bakal dibentangkan PAS itu mungkin akan berjaya kalau Perdana Menteri memberi arahan khusus dalam parti agar menyokongnya,” kata Ibrahim.

Menurutnya, Perkasa memandang serius isu hudud sejak kebelakangan ini dan berpendapat polemik perdebatan dan campur tangan orang bukan Islam secara tidak langsung sudah mencemar imej Islam.

“Orang bukan Islam, termasuk NGO-NGO dan pemimpin parti bukan Islam sudah melampaui batas ketika memberi komen tentang hudud. Ia seolah-olah meludah ke muka orang Islam.

“Kami berasa duka cita kerana isu hudud dipolitikkan. Sebenarnya, pindaan Akta Mahkamah Syariah yang dibuat di DUN Kelantan baru-baru ini iaitu Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah II hanyalah pindaan ke atas akta terdahulu,” ujar beliau.

Ibrahim menyatakan kekesalannya atas penolakan pihak-pihak tertentu pada isu hudud terutamanya oleh orang bukan Islam sedangkan mereka itu tiada kena-mengena dalam hal tersebut.

“Pindaan yang dibuat itu hanya untuk orang Islam. Orang bukan Islam harus tahu bahawa perkara yang berkaitan dengan isu hudud ini adalah perkara yang melibatkan soal agama, akidah dan kepercayaan orang Islam.

“Bagaimana kalau kita mempersoalkan kepercayaan penganut-penganut agama lain? Kita tidak pernah persoalkan pun. Ini urusan orang Islam. Mengapa ia diperbesar dan dipolitikkan?” kata Ibrahim yang bimbang keadaan itu terus menimbulkan kekeliruan dalam masyarakat.

Ibrahim berpendapat, pihak yang membuat serangan dalam isu hudud itu seolah-olah menafikan bahawa Malaysia ini adalah negara yang meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan.

“Jika ini berterusan, maknanya masa depan dari segi integrasi dan soal perpaduan akan semakin sukar.
Sementara itu, Ketua Penerangan Perkasa Hassan Basri menyatakan bahawa perkara yang sebenarnya sedang berlaku sekarang ini adalah akibat daripada kekeliruan dan gambaran salah tentang undang-undang jenayah Islam.

Itu terjadi kerana mereka yang tidak faham hanya mengaitkan hudud dengan hukuman potong tangan, rejam dan sebat.

“Hudud sebenarnya merupakan sebahagian daripada pecahan dalam keseluruhan undang-undang jenayah dalam Islam yang meliputi hudud, qisas dan ta’zir.

“Undang-undang Islam ini adalah tentang proses mendidik dan bukannya soal hukuman semata-mata,” ujarnya yang menekankan bahawa sokongan Perkasa ke atas isu tersebut adalah atas dasar akidah dan kepercayaan sesama Islam dan bukan sebab politik.

6 comments:

  1. Senang Citer le.Cina ni risau klu org Melayu tak Datang lagi beli Toto, 4Digit(ekor) tak pi tengok lumba kuda tak pegi Rumah Sundal tak Minum Arak tak pi Karok- ok.tade Business lagi Maaaa.

    ReplyDelete
  2. Senang Citer le.Cina ni risau klu org Melayu tak Datang lagi beli Toto, 4Digit(ekor) tak pi tengok lumba kuda tak pegi Rumah Sundal tak Minum Arak tak pi Karok- ok.tade Business lagi Maaaa.

    ReplyDelete
  3. Najib sebenarnya bukan tersepit, beliau mempunyai begitu cukup ruang untuk bertindak cuma masa belum sesuai. Masih dipersimpangan.

    Kalau ikut pendirian DAP, MCA, Gerakan dan parti komponen lain yang menentang hudud maka Najib telah memilih persimpangan yang berliku yang beliau harus lalui disatu ketika kelak.

    Najib terlalu banyak berdosa dengan rakyat marhaen setelah apa yang dilakukan terhadap rakyat sepanjang pentadbirannya. Disini mungkin Najib terarah kearah penolakan perlaksaan hudud disebabkan dengan dosa-dosa yang beliau telah lakukan dan apa bezanya keimanan beliau jika beliau menolak hudud.

    Jika Najib menerima hudud dan bersetuju dengan perlaksanaan hudud maka disini kalau dilihat macam ada sesuatu yang tidak kena. Apakah Najib betul-betul terdorong dan menurut kehendak Islam? Sudah bertaubat ke? Taubat nasuha? Bagaimana dengan dosa-dosa terhadap rakyat marhaen? Apakah Najib menyokong kerana kuasa?

    Tiada siapa yang tahu PAS mungkin dapat majoriti mudah atau 2/3 sokongan dari MP Islam diparlimen nanti. Terserah kepada MP Islam untuk menyatakan pendirian masing-masing mengikut akal yang waras tidak kira Najib ataupun sesiapa yang mempunyai kuasa mutlak untuk menyokong dan menolak sehingga tertegaknya hukum Allah swt ini.

    ReplyDelete
  4. Abe

    Najib ters3pit? Tak mungkin. Najib mempunyai banyak peluang untuk "erek:" isu hudud ini untuk memberi advantage k3padanya. Pertama dia boleh buat helah m3ndahulukan urusan kerajaan dulu sepanjang seisi parlimen ini untuk meng3lak RUU Persendirian Haji i Hadi dwri dib3ntangkan. Najib bol3h beri apa jua alasan mengarut untuk tujuan ini. Puak tok l3bai PAS akan percaya apa sahaja auta Najib.

    Yang tersepit adalah Berahim Ali. Semua lubang autanya susah tertutup!

    ReplyDelete
  5. Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombongkan diri terhadapnya, mereka itu penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya.

    kalau tak dapat buat pun dah kira ok usaha telah dibuat dengan bersungguh tetapi jika sesama Islam pun tak sokong maka nampaklah wajah sebenar secara resmi.

    atas alasan apapun jika menolak hukum atau perintah dari Allah tahu lah akibatnya diakhirat nanti

    ReplyDelete
  6. Kalau nak buat, umno sudah diberi kuasa sejak 1957.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa