Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, March 31, 2015

Pedas: Dulu ‘PAS ganti Umno’, kini........

Dulu ‘PAS ganti Umno’, kini PAS jadi Umno
11:30AM Mac 30
oleh Rizuan Shamsudin

KOMEN: PAS ganti Umno adalah cogan kata yang paling banyak digunakan menjelang pilihan raya umum 2013. Cogan kata itu lahir selepas kemenangan besar PAS pada pilihan raya 2008.

Banyak veteran PAS tidak bersetuju dengan maksud mendalam cogan kata itu. Mereka berkata ia seperti doa. Apa sahaja yang buruk dilakukan Umno akan diikuti PAS sebagai ‘penggantinya’.

Namun ulama PAS tidak menerima teguran itu dan ‘doa’ PAS ganti Umno terus berkumandang selama lima tahun ini. Pada 2014, doa itu mula dimakbulkan. PAS sedikit demi sedikit mula mengambil perangai buruk Umno.

Pada era Reformasi 1998, PAS sering memperkatakan mengenai kepimpinan diktator Tun Dr Mahathir Mohamad dalam Umno. Mahathir mahu berkuasa sampai mati, jawatan Presiden Umno tidak boleh diganti walau betapa lemahnya kepimpinan presiden atau betapa kucar-kacirnya parti.

PAS membandingkan situasi tersebut dengan kepimpinan ulama yang boleh mengganti presiden sekiranya perwakilan tidak bersetuju dengan arah tuju yang dibawanya. Kisah bekas presiden Datuk Asri Muda yang disingkirkan ketika muktamar sering diangkat sebagai contoh.

Pemuda PAS menetang Asri dan Asri meletak jawatan pada 1982. Begitu juga dengan Yusuf Rawa, yang meletakkan jawatan sebagai presiden pada 1986 selepas sebahagian ucapan dasarnya ditolak pada muktamar tahun tersebut. Yusuf Rawa kemudian menarik kembali perletakan jawatannya.

PAS dipakejkan dengan demokrasi Islam, dan sering mendakwa bahawa mereka sudah teruji melalui debat dalaman, dan tidak mungkin bertindak secara unilateral jika memerintah. Betapa terpujinya imej PAS ketika itu.

Namun malangnya pada 2015, semua itu diputar balik ke belakang. PAS telah mencontohi Umno yang tidak mahu jawatan presiden dipertandingkan. Ulama-ulama di belakang Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersungguh-sungguh mempertahankan beliau agar tidak dicabar. Malah Musrsyidul Am yang baru Datuk Haron Din juga dilihat memihak kepada Hadi dan mempertahaknnya daripada kumpulan pro-Pakatan Rakyat dalam parti.

PAS telah berubah 360 darjah, daripada parti yang mengamalkan demokrasi Islam kepada parti autokratik yang lebih teruk daripada Umno. Umno masih mempunyai cara untuk mendapatkan semula sokongan rakyat apabila Mahathir secara sukarela meletak jawatan pada 2003. Pak Lah naik dan ramai rakyat terpedaya dengan Islam Hadhari yang dibawanya.

PAS sebaliknya meletakkan Hadi sebagai satu-satunya pemimpin sepanjang hayat, tidak boleh dicabar dan tidak akan meletak jawatan.

Suatu ketika dahulu PAS menjadikan pergelutan politik dalaman Umno, dengan segala pergeseran dan kepuakannya, sebagai bahan ceramah mereka Kini, perlantikan Mursyidul Am PAS pula yang dipertikaikan.
Menurut sumber , Majlis Syura Ulama yang dianggotai 16 ahli berhak melantik mursyidul am pada mesyuarat 8 Mac. Namun tidak diketahui berapa ramai anggota majlis syura yang hadir untuk melantik Haron. Ada yang mendakwa korum 8 anggota minimum tidak dipenuhi kerana terdapat anggota yang berada di luar negeri, kematian bapa serta berada di Kota Bharu untuk penamaan calon di DUN Chempaka.

Pengumuman mursyidul am yang baharu dibuat pada 12 Mac dan lewat empat hari juga menimbulkan persoalan. Adakah perlantikan Haron semata-mata strategi untuk mengelakkan ahli PAS mendesak Hadi mengambil jawatan tersebut dan mengosongkan kerusi presiden? Memandangkan Haron tidak mempunyai kebijaksanaan politik sebagaimana Nik Aziz yang melayakkannya memegang jawatan tersebut.

Haron yang satu ketika dahulu pernah menjadi Naib Presiden PAS ketika era kerajaan perpaduan dengan BN pada1972-78 ‘meningalkan’ PAS buat sementara waktu ketika parti itu lemah. Beliau kemudian timbul semula di sisi Anwar Ibrahim dan dikenali sebagai kawan baik ‘Pak Sheikh’ ketika itu.Sebelum itu, beliau dikatakan dekat dengan Umno.

Adakah seorang yang pernah ‘menyeberang’ seperti itu layak menjadi ketua tertinggi PAS?

Jika strategi menghalang Hadi ke jawatan mursyidul adalah alasannya, maka PAS bukan lagi parti demokrasi tetapi telah berubah arah kepada corak autokratik. Semua jawatan ditentukan melalui muslihat dalaman dan tidak ada peluang untuk seseorang menunjukkan bakat kepimpinan.

Suatu ketika dahulu PAS sering memperlekeh Umno dengan mendakwa Mahathir menyingkirkan Anwar kerana tidak mampu berdebat dengan timbalannya itu. Kini, PAS juga hampir berperangai sedemikian. 

Sangat mengarut apabila ditubuhkan satu jawatankuasa yang menyiasat tuduhan Timbalan Presiden Muhammad Sabu dan AJK PAS pusat Dr Hatta Ramli mahu menjatuhkan presiden pada pemilihan Jun 2015.

Penubuhan jawatankuasa itu membawa PAS ke era politik zaman gelap khalifah Umayyah. Ketika musuh politik dijemput untuk menghadiri jamuan di istana, dan mereka dibunuh sejurus selepas itu. Semuanya atas nama agama.

Pemberontakan rakyat yang tidak tahan dengan kezaliman atas nama Islam itu telah meruntuhkan khalifah Umayyah yang berpusat di Damsyik dan menyebabkan tertubuhnya Khalifah Abbasiyah di Baghdad. 

Demokrasi tidak pernah menyebut usaha menjatuhkan presiden parti dan berkempen untuk mendapatkan sokongan bertanding jawatan presiden sebagai suatu kesalahan. Hanya Umno yang menganggapnya salah. Sebab itu jawatan presidennya tidak dipertandingkan.

Presiden Tunku Abdul Rahman  dijatuhkan oleh  golongan muda ‘Young Turk’ dan Mahathir. Tun Razak meninggal dunia ketika memimpin, sementara Tun Hussein dipaksa meletak jawatan juga oleh Mahathir. Pak Lah dijatuhkan Mahathir dari luar Umno. Dan kini Mahathir dalam proses untuk menumbangkan Najib pula.

Adakah PAS akan melakukan proses tersebut dalam menentukan jawatan presiden? Mengambil hak perwakilan untuk diberi kepada seseorang individu atau sekumpulan ‘pemikir’ seperti Majlis Syura Ulama?

Suatu ketika dahulu, PAS sering menjenakakan amalan politik dalaman Umno yang berebut untuk bertanding menjelang setiap pemilihan, dan mendakwa puak tertentu dalam Umno yang tidak berpuas hati akan mengupah samseng memukul lawan.

Kini, perangai itu didakwa telah merebak dalam PAS. Samseng didakwa membakar kereta Dr Hatta kerana cuba menjatuhkan presiden dan menumbuk muka Dr Dzulkefly kerana mengkritik ulama. 

Apa nak jadi dengan PAS? Umno telah berkuasa lebih 55 tahun. Maka wajarlah jika ia mula jadi ‘nyanyuk dan gila’ kerana berada di usia tua. Mereka telah puas menjarah kekayaan negara dan tidak mengapa jika mereka berlawan sesama sendiri. Lebih daripada itu Umno adalah parti sekular yang tidak mementingkan agama dan tidak mengikut jalan Allah.

Tetapi kini rakyat mentertawakan PAS kerana belum pun berjaya memerintah negara, namun telah berebut dan bertumbuk sesama sendiri. Lebih tenat parti itu dianggotai oleh pak lebai, guru agama dan ulama’!

Kalau kelompok ini pun jauh dari petunjuk maka di manakah rakyat mahu mendapatkan kedamaian jiwa. Islam tidak buruk tetapi yang memperjuangkannya itu mempunyai akhlak buruk.

Akhirnya PAS benar-benar menggantikan Umno. Menyedihkan.

Bukan dari sudut politik kerana Umno tetap hebat memerintah, tetapi denganmengambil perangai buruk Umno dan mensia-siakan kepercayaan rakyat.

5 comments:

  1. menyanyi munafik kafirkan sesama muslim banyak sgt kot..
    hehe

    ReplyDelete
  2. Yer la tu admin, takkan PAS nak diganti dengan DAP pulak. Melayu bodoh je yang akan terikut dengan rentak kafir. PAS bersatu dengan UMNO dibawah undang-undang hudud. Selamat segalanya.

    ReplyDelete
  3. PAS itu penipu dan munafik

    Bila Kepala nya Jijik lagi Bahalol , anak2 buah nya lagi tak ada nilai yang boleh di harap kan

    PAS mula menongkat langit gaya UMNO

    Jaja jaja agama jalan mudah PAS capai nafsu dunia nya

    Orang orang Melayu yang ter tipu bodoh

    ReplyDelete
  4. munafik tu banyak cirinya jangan cepat perasan kita terlepas dari ciri ciri itu cuba semak balik diri kita. banyak orang perasan bila sebut munafik macam tak da apa apa hanya sebutan
    awas
    hari ni ada tak ingat kalaulah Allah matikan aku hari ini alangkah ruginya aku banyak yang aku tak buat lagi sebagai bekalan

    ReplyDelete
  5. Yang tak tipu dan tak munafik majikan mereka je...

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa