Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, December 15, 2016

Aktivis #TangkapMO1 digantung dan denda

Aktivis #TangkapMO1 digantung 1 semester, denda
Shakira Buang      Hari ini, 4:52 petang      Hari ini, 5:21 petang

 
 Anis Syafiqah Md Yusof dan dua lagi aktivis mahasiswa digantung pengajian selama satu semester, diberi amaran dan didenda sehingga RM400 selepas didapati bersalah memalukan universiti susulan penglibatan mereka dalam perhimpunan #TangkapMO1 di Kuala Lumpur.

Seorang lagi aktivis bagaimanapun hanya dikenakan hukuman denda RM400.

Hukuman tersebut ditetapkan ke atas empat aktivis terbabit hari ini selepas prosiding akhir di hadapan tiga panel Lembaga Disiplin Universiti Malaya (UM) dijalankan dua minggu lalu.

Selain Anis, tiga penuntut terbabit ialah Mohd Luqman Hakim Fazli, Mohammad Luqman Nul Haqim dan Suhail Wan Azhar.

Anis dan tiga lagi pelajar terbabit sebelum ini dituduh melanggar kod kelakuan pelajar dengan menganjurkan perhimpunan #TangkapMO1, menyebabkan gangguan awam serta mencemarkan nama baik universiti.

Anis menjadi tertuduh pertama dipanggil panel terbabit hari ini, diikuti tiga lagi rakannya.

Selain Anis, siswa yang digantung pengajian dan didenda itu ialah Luqman dan Mohammad Luqman Nul Haqim, manakala Suhail dikenakan denda saja.

Perhimpunan #TangkapMO1 dianjurkan bagi mendesak pihak berkuasa penahanan "Malaysian Official 1" yang dinamakan berkali-kali dalam saman sivil Jabatan Kehakiman (DOJ) AS.

Pengarah Komunikasi Strategik BN Datuk Abdul Rahman Dahlan sebelum ini mengaku Datuk Seri Najib Razak ialah MO1 tetapi menegaskan perdana menteri bukan sebahagian daripada siasatan DOJ.

1 comment:

  1. Redha je adik adik, nak bebas sebebasnya buat universiti sendiri. Mana2 organisasi ada undang2 dan peraturannya.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa