Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, July 2, 2014

Buang Sial: Hishamuddin Disyorkan 'Mandi Bunga'

Setelah nasib tak baik, Hishammuddin mungkin harus mandi bunga
KOMEN: Apa khabar Datuk Seri Hishammuddin Hussein, seorang yang dianggap ramai sebagai bakal Perdana Menteri?
Tidakkah anda berfikir yang tiba masanya untuk anda mandi bunga untuk buang sial? Bantulah Malaysia dan kami sekalian rakyat Malaysia.
Rakyat dan negara telah menerima cukup banyak pendedahan global yang negatif yang memberi kesan kepada kedua-dua kementerian di bawah jagaannya.
Rakyat Malaysia perlu menumpukan perhatian terhadap usaha membina negara dan kebanyakannya juga mesti berhempas pulas untuk memberi makan terhadap orang yang tersayang.
Apabila Hishammuddin berfikir bahawa kemelut MH370 telah diangkat dari bahunya dan digalas pula oleh Menteri Pengangkutan yang baru dilantik Datuk Seri Liow Tiong Lai, kini datang pula skandal seks antarabangsa yang melibatkan Kementerian Pertahanan (Mindef).
Walaupun perkara itu kini sedang diselesaikan oleh Menteri Luar Datuk, Seri Anifah Aman dan kerajaan New Zealand (NZ), diplomat yang dituduh melakukan serangan seksual itu adalah kakitangan Mindef.
Muhammad Rizalman Ismail, pegawai waran dua Mindef yang dipinjamkan kepada Suruhanjaya Tinggi Malaysia (MHC) di Wellington tahun lalu, telah ditahan pada 9 Mei atas dakwaan cubaan pecah rumah dan serangan seksual ke atas seorang wanita dengan niat merogol.
Rizalman, 38 tahun, didakwa melakukan serangan seksual ke atas mangsa yang berusia 21 tahun, di rumah wanita itu di Brooklyn pada 9 Mei.
Bagi seseorang yang dianggap berpotensi untuk menjadi Perdana Menteri, sudah pasti Hishammuddin tidak boleh mengambil ringan atau menyembunyikan perkara itu di mahkamah tentera.
Beliau mesti memandang kes ini secara serius, segera dan telus bagi membuktikan keupayaan beliau sebagai menteri dan bagi melindungi kewibawaan Mindef.
Beliau mesti menunjukkan bahawa dia adalah seorang pemimpin yang sanggup menegakkan keadilan, dan bahawa zaman mencium kerisnya hanya tinggal sejarah.
(TERBARU: Ya Hishamuddin melakukan perkara yang betul. Beliau telah mengekstradisi askar ini ke New Zealand bagi menghadapi pertuduhan, dan tidak membawanya ke mahkamah tentera. 
Ini adalah kenyataan yang dikeluarkan di laman sesawang Wisma Putra (terjemahan):
Kerajaan Malaysia telah mengambil keputusan untuk menghantar kembali ke New Zealand, Pegawai Waran 2 Muhammad Rizalman Ismail, bekas Penolong Kakitangan Pertahanan di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Wellington, bagi membantu siasatan terhadap tuduhan pecah rumah dan serangan dengan niat untuk merogol. Encik Muhammad Rizalman akan diiringi oleh seorang Pegawai Tentera Kanan dari Kementerian Pertahanan.
Keputusan ini disampaikan oleh YB Dato 'Sri Anifah Aman, Menteri Luar Negeri kepada rakan sejawatnya, Murray McCully, Menteri Luar Negeri New Zealand petang ini.
Kerajaan Malaysia berpendapat bahawa keputusan ini akan memberi peluang kepada Encik Muhammad Rizalman untuk bekerjasama sepenuhnya dan membantu pihak berkuasa New Zealand dalam siasatan yang sedang dijalankan mengenai dakwaan yang dilakukan terhadapnya. Dalam hal ini, prinsip undang-undang bahawa seseorang itu dianggap tidak bersalah sehingga dibuktikan perlu digunapakai terhadap Encik Muhammad Rizalman. Kerajaan Malaysia juga akan memberi bantuan guaman kepada Encik Muhammad Rizalman jika perlu.
Malaysia mempunyai keyakinan penuh terhadap sistem undang-undang New Zealand, dan Encik Muhammad Rizalman akan diberi layanan yang adil dan bermaruah, sebagaimana yang diperuntukkan di bawah undang-undang.
Keputusan Kerajaan Malaysia adalah bukti yang jelas hubungan dua hala yang baik antara Malaysia dan New Zealand.)
Selain itu, hubungan diplomatik Malaysia dengan NZ juga sedang dipertaruhkan.
Jangan melakukan kesilapan seperti Anifah, setelah memaksa kerajaan NZ menyiarkan dokumen awam untuk menafikan dakwaan beliau bahawa kerajaan NZ telah menawarkan untuk menghantar Rizalman pulang.
Kerajaan NZ sebenarnya telah meminta Malaysia untuk mengetepikan kekebalan diplomatik Rizalman, supaya dia dapat dihadapkan ke mahkamah NZ.
Mungkin juga sudah tiba masanya bagi Hishammuddin untuk meneliti tahap disiplin kakitangan Mindef. - Ng Kee Seng

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa