Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, July 12, 2014

Mimpi Ngeri Pengguna

Peti sejuk dari neraka dan banyak lagi mimpi ngeri pengguna

Melakukan urusan jual beli yang tidak baik adalah satu perkara yang benar-benar menyakitkan hati saya.
Tidak ada yang lebih teruk daripada membeli sesuatu barang dan menemui sesuatu yang tidak kena dengannya. Jika ia adalah pakaian, sekurang-kurangnya tidak ada banyak kerumitan. Anda hanya perlu memulangkannya kembali ke kedai atau mengubahnya.
Apabila ada masalah dengan perkakas elektrik, seperti peti sejuk misalnya, maka anda akan sakit kepala. Produk yang tahan seumur hidup tidak lagi dibuat, tetapi mempunyai peti sejuk yang akan rosak dalam tempoh hanya 13 bulan adalah sama ada nasib buruk atau pembuatan yang tidak elok.
Dalam kes saya, saya fikir ia adalah kedua-duanya.
Apabila peti sejuk saya rosak sebulan selepas jaminan 12-bulannya berakhir, saya tahu saya berada dalam kesusahan. Selepas menghabiskan lebih daripada RM2,000, saya tidak merancang untuk menggantikannya dalam masa terdekat. Saya menghubungi peruncit yang menjual peti sejuk itu, dan diberitahu yang ia tidak dapat berbuat apa-apa, tetapi telah meminta saya menghubungi syarikat pengeluarnya dari Korea Selatan. Dan itu yang saya lakukan.
Setelah ditendang ke sana ke mari, mereka akhirnya menghantar seorang juruteknik bagi menangani masalah tersebut. Rasa ingin tahu saya memuncak apabila dia datang ke rumah lengkap dengan alat ganti. Dia melihat sepintas lalu dan dengan gembira mengisytiharkan kepada saya bahawa dia telah mengesan masalahnya. Tambahan pula, dia ada alat ganti untuk membaikinya!
Cekap atau hanya bernasib baik? Tidak.
Rupa-rupanya kerosakan itu adalah satu isu yang biasa dihadapi juruteknik itu, dan dia memutuskan untuk membawa alat ganti itu bersama-samanya. Dia melakukan pembaikan itu dan saya kekurangan RM200. 12 bulan kemudiannya, dan cuba teka, peti sejuk itu rosak sekali lagi.
Pengalaman saya bukannya sesuatu yang jarang-jarang berlaku. Seorang rakan saya menceritakan kesukarannya dalam memperbetulkan maklumat peribadi yang terkandung di dalam akaun Internet beliau beberapa tahun dahulu. Beliau telah mendaftar untuk pakej jalur lebar yang mengandungi talian tetap percuma, setelah menyangkakan bahawa perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat itu akan lebih baik daripada pembekal perkhidmatan jalur lebar mudah alih yang baru.
Tiga bulan kemudiannya, dia cuba mengintegrasikan bil telefon dan Internetnya, dan diberitahu bahawa terdapat percanggahan dengan nombor kad pengenalan beliau. Syarikat itu telah memasukkan 0234 (34 Februari) dan bukannya 0324 (24 Mac) untuk salah satu daripada butiran akaun. Beliau menghabiskan tiga bulan seretusnya melawat cawangan syarikat itu berulang kali dalam usaha untuk menukar maklumat ini, tetapi tidak berjaya.
Dan tidak, anda tidak boleh menukar maklumat dengan menelefon khidmat pelanggan syarikat itu.
Beliau menganggap mimpi ngeri itu berakhir apabila beliau berpindah dan menukar talian telefon beliau. Malangnya, beliau baru-baru ini mendapati bahawa kesilapan itu masih wujud selepas memanggil perkhidmatan pelanggan untuk membayar bil-bil dan telah diminta untuk mengesahkan identitinya dengan memberikan nombor kad pengenalannya. Dia telah berputus asa dalam mengubahnya dan tidak menghiraukan isu ini sekarang.
Bahagian yang paling teruk perkhidmatan yang lemah adalah apabila anda diminta untuk menggunakan perkhidmatan ini, hanya untuk mengetahui bahawa perkhidmatan ini tidak berfungsi sama sekali. Ini berlaku paling kerap dengan ATM dan mesin deposit tunai.
Tidak kira bank mana pun, mesin-mesin ini tidak mencukupi. Adalah kebiasaan untuk melihat barisan panjang, terutamanya apabila ada mesin yang ‘buat perangai’ dan tidak menerima wang-wang kertas yang anda berikan. Tidak bolehkah lebih banyak mesin ditambah, kerana mereka mengenakan caj bayaran untuk menggunakannya?
Sebuah cawangan bank di TTDI layak untuk disebut. Bank itu baru-baru ini memasang pengimbas kad pengenalan, memerlukan pengguna untuk memberikan identiti mereka sebelum menggunakan mesin deposit tunai. Mesin ini berada dalam keadaan sempurna, tetapi pengimbasnya rosak. Mesin ini tidak dibaiki walaupun sebulan lebih telah berlalu, dan perbualan dengan kakitangan mendedahkan bahawa permintaan berulang kali mereka bagi mendapatkan mesin baru dan supaya pembaikan dilakukan tidak dipercepatkan. Moto bank ini? “Here for good” (Di sini selama-lamanya). Sepatutnya ditukar kepada “Tunggu lama-lama”.
Standard buruk perkhidmatan telah menjadi norma di sini, dan kita pengguna terpaksa menanggung bebannya. Terlalu banyak syarikat menganggap bahawa tanggungjawab mereka tamat setakat anda meninggalkan premis dengan produk mereka, dan hanya mematuhi surat jaminan, dan bukan semangatnya.
Patutkah kita menerima ini sebagai cara baru dalam menjalankan perniagaan?
Candy Jiang seorang pembaca tetap theantdaily, adalah seorang pakar bidang sumber manusia serta wanita Malaysia golongan kebanyakan. Beliau merasakan bahawa kadang-kadang kita perlu bersuara dan meluahkan perasaan untuk didengari.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa