Media Statement |Kemas kini:Januari 04, 2015
(Diterbitkan pada: Januari 04, 2015 23:10 MYT)
(Diterbitkan pada: Januari 04, 2015 23:10 MYT)
KUALA LUMPUR: AirAsia Indonesia hari ini mengesahkan pesawat penerbangan QZ7633 dari Surabaya ke Bandung yang dijadualkan berlepas pada Sabtu pukul 9 malam waktu tempatan telah ditangguhkan kerana isu teknikal.
Pesawat jenis Airbus A320-200 dengan nombor pendaftaran PK-AZC membawa 161 penumpang mengalami penutupan secara automatik pada Unit Kuasa Sokongan. Pesawat terpaksa menjalani pemeriksaan lanjut atas sebab-sebab keselamatan.
Unit Kuasa Sokongan (APU) merupakan peranti yang terletak di bahagian ekor pesawat udara yang menyediakan tenaga untuk kuasa elektrik dan sistempneumaticapabila pesawat berada di darat sebelum enjin utama dihidupkan.
APU mempunyai sistem perlindungan secara automatik yang akan mematikan APU apabila ia mengesan sebarang kerosakan yang berlaku kepada pesawat sepertioverspeed, tekanan minyak rendah, masalah penapis minyak atau minyak terlalu panas untuk memastikan operasi yang selamat.
Şunu Widyatmoko, Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Indonesia berkata, "Kapten telah memenuhi prosedur operasi standard (SOP) dengan membuat keputusan untukreturn-to-apron(RTA) bagi memastikan keselamatan operasi."
"Pemeriksaan lanjut telah dilaksanakan oleh pasukan kejuruteraan kami mengikut prosedur operasi standard (SOP) mereka. Selepas pemeriksaan terakhir selesai, pesawat itu dibenarkan untuk terbang kira-kira sejam kemudian. Walaupun liputan media telah disensasikan, tiada isu keselamatan dan pesawat mendarat dengan selamat di Bandung, "katanya.
Pesawat jenis Airbus A320-200 dengan nombor pendaftaran PK-AZC membawa 161 penumpang mengalami penutupan secara automatik pada Unit Kuasa Sokongan. Pesawat terpaksa menjalani pemeriksaan lanjut atas sebab-sebab keselamatan.
Unit Kuasa Sokongan (APU) merupakan peranti yang terletak di bahagian ekor pesawat udara yang menyediakan tenaga untuk kuasa elektrik dan sistempneumaticapabila pesawat berada di darat sebelum enjin utama dihidupkan.
APU mempunyai sistem perlindungan secara automatik yang akan mematikan APU apabila ia mengesan sebarang kerosakan yang berlaku kepada pesawat sepertioverspeed, tekanan minyak rendah, masalah penapis minyak atau minyak terlalu panas untuk memastikan operasi yang selamat.
Şunu Widyatmoko, Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Indonesia berkata, "Kapten telah memenuhi prosedur operasi standard (SOP) dengan membuat keputusan untukreturn-to-apron(RTA) bagi memastikan keselamatan operasi."
"Pemeriksaan lanjut telah dilaksanakan oleh pasukan kejuruteraan kami mengikut prosedur operasi standard (SOP) mereka. Selepas pemeriksaan terakhir selesai, pesawat itu dibenarkan untuk terbang kira-kira sejam kemudian. Walaupun liputan media telah disensasikan, tiada isu keselamatan dan pesawat mendarat dengan selamat di Bandung, "katanya.
Naik Mas dah takut. Takut kena tembak. Naik Air Asia pun dah takut. Takut enjin rosak.
ReplyDeleteTak tau la aku nak naik apa lepas nih. Mungkin naik keldai kot....
Singapore Airlines , Emirates & Qatar Airways adalah ter baik.
ReplyDeleteDiorang pentingkan income .. Soal keselamatan main cincai je
ReplyDelete