Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, January 22, 2015

Perbahasan hangat direpublished: Anwar di TV3: Rakyat tertanya-tanya, bontot Saiful pula berdenyut-denyut

Adakah prinsip musuh kepada musuh adalah rakan dipakai?
Satu pengitirafan?
Pandangan yang cukup naive 
Bila musuh memberikan ruang pastinya ada udang di sebalik mee
Tak heranlah kalau dubur saiful dah mula berair.......

Ada yang tersirat di sebalik liputan Anwar di TV3
SEKILAS PANDANG: Tanpa sebarang nada sarkastik, seorang pemimpin kanan PKR mengisytiharkan “kejayaan” parti itu dalam “memenangi hati media arus perdana” melalui isu dakwaan rasuah Tun Daim Zainuddin.
Ini di sebalik persoalan yang timbul selepas Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tiba-tiba mendapat ruang di media arus perdana dalam isu dakwaan rasuah terhadap bekas Menteri Kewangan itu.
Bekas Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution berkata, laporan stesen TV3, akhbar Utusan Malaysia dan New Straits Times yang menyiarkan kenyataan Anwar adalah satu bentuk pengiktirafan yang sudah lama ditunggu parti.
“Liputan berterusan media arus perdana dalam kes yang melibatkan Tun Daim menunjukkan Keadilan, selepas lebih 15 tahun, telah berjaya memenagi hati mereka (media).
“’Kejayaan’ ini lebih signifikan memandangkan media itu adalah TV3, NST dan Utusan,” kata Saifuddin kepada Semut Harian.
Beliau adalah salah seorang pengasas PKR yang ditubuhkan pada tahun 1999.
Bekas pembantu peribadi yang menjadi watak utama dalam kes Liwat II Anwar, Mohd Saiful Bukhari Azlan dalam satu posting Facebook Isnin lalu menuduh TV3 menjadi “jurucakap PKR” untuk menyerang Daim.
“Bukan niat saya untuk persoal mengapa TV3 serang Tun Daim, tapi mahu personal mengapa mereka beria sangat beri liputan kepada PKR?
“Tak ada orang sendiri yang berani buat pendedahan? Hari itu (MP Bukit Katil) Shamsul Iskandar, sekarang ini Anwar Ibrahim,” katanya yang merujuk kebarangkalian pemimpin BN sendiri yang perlu tampil “menyerang” Daim.


Dalam posting itu, Saiful turut melampirkan imej perbualan WhatsApp yang diterima isterinya – bekas kakitangan TV3 – daripada seorang editor November lalu. Perbualan itu berhubung arahan editor kepada isterinya untuk menghadiri sidang media Shamsul, dan menyifatkannya sebagai tugasan penting - “must cover must use”.

Saiful berkata, isterinya yang mengambil skim pemberhentian kerja MSS (mutual separation scheme) meninggalkan stesen itu selepas merasa “jijik” apabila perlu menghadiri sidang media Shamsul untuk menyerang Daim, pemimpin yang dihormatinya.
Kawalan parti terhadap kebanyakan media arus perdana yang menyebabkan liputan berat sebelah terhadap pembangkang adalah satu rahsia umum.
Sehinggakan dalam parti sendiri, apabila mana-mana pemimpin mendapat perhatian “lebih” daripada media arus perdana, ia dianggap sebagai amaran kemungkinan berlakunya pergolakan.
Saifuddin menjelaskan, bukanlah Anwar yang membuat kemunculan di TV3, sebaliknya tuduhan terhadap Daim itu diambil daripada sumber lain.
“Tiada pihak lain (selain PKR) yang berani membangkitkan isu (tuduhan) rasuah melibatkan Tun Daim, (maka) orang media yang melihat nilai berita dalam isu ini ‘tiada pilihan’ selain memetik kenyataan pemimpin PKR,” katanya lagi.
Disebalik pandangan Saifuddin yang kelihatan agak pragmatik, pemerhati mengatakan tentunya ada yang tersirat di sebalik perkara itu.
Rata-rata berkata, tuduhan Anwar yang disiarkan media arus perdana mungkin menandakan pergolakan dalaman Umno sendiri – membuat lakaran semula garis pertembungan sekutu dan musuh lama.
Seperti pandangan pemerhati itu, kemungkinan Daim menjadi sasaran pengikut setia Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, memandangkan beliau dikatakan menyokong gerakan untuk menyingkirkan Najib daripada jawatan Presiden Umno.
Anwar sendiri mungkin hanyalah alat yang boleh digunakan dalam pertembungan dalaman itu, kalau pun tidak terlibat secara sukarela. Itu pun jika hal seperti itu boleh berlaku.
Ahli Parlimen DAP Raub Datuk Ariff Sabri Abdul Aziz hari ini berkata, beliau “bingung” dengan strategi Anwar dalam menyerang Daim, sedangkan Najib sepatutnya menjadi “musuh bersama” kedua-dua tokoh itu.
“Mungkin saya tidak membaca panduan politik tersembunyi daripada kuil Shaolin. Kung fu politik saya belum berkembang sepenuhnya…
“Mengapa serang Daim sedangkan usaha kita sepatutnya bertumpu untuk menyingkirkan Najib dari Putrajaya?” soalnya.
Penulis blog yang lebih dikenali sebagai Sakmongkol47 itu menyifatkan perhatian media terhadap dakwaan Anwar itu sebagai “meragukan”. Namun ia bukanlah kerana ia dibangkitkan oleh Saiful.
“Memang, TV3 selaku ‘spin master’ kepada PM memberikan ruang luas kepada Anwar untuk mengecam Daim Zainuddin…
“TV3 dan medium komunikasi lain yang dimiliki dan dikawal Media Prima tidak akan melakukan apa-apa, kecuali dengan kebenaran orang Najib,” katanya lagi.
Pada 18 Januari lalu, Anwar menyampaikan ucapan dasar berhubung kesan kejatuhan harga minyak dunia dan nilai ringgit kepada ekonomi negara di One World Hotel. Dalam sidang media selepas itu, beliau dilaporkan mendakwa memiliki “bukti kukuh” terhadap Daim.
Namun, liputan waktu perdana TV3 dalam Buletin Utama berdasarkan sumber kedua dan menumpukan kepada tuduhan Anwar terhadap Daim.
Liputan inilah, yang amat jarang berlaku dan secara tiba-tiba, malah tanpa unsur negatif seperti sedutan video seks yang didakwa melibatkan dirinya sebelum ini, yang menarik perhatian ramai.
Sesetengah pihak mungkin melihatnya sebagai kewajaran mesej anti-korupsi yang dibawa Pakatan. Namun besar kemungkinan Anwar telah dipergunakan dalam pertembungan dalaman Umno, atau pun lebih buruk.
Apa-apa pun kemungkinannya, sesiapa pun tidak dapat tidak akan mengesyaki sesuatu yang meragukan.

15 comments:

  1. Sekiranya berprasangka baik, kecenderungan media arus perdana itu adalah merupakan satu langkah untuk memastikan tuduhan tersebut mempunyai asas,iaitu berusaha untuk mengembalikan khazanah negara kembali kpd perbendaharaan semula. Disamping itu tindakaan perundangan boleh diambil kpd pesalahlaku berkenaan.

    Bagaimana pula jika berprasangka buruk? Ia mungkin untuk menjerat supaya tokoh2 yg vokal mampir lalu boleh shj:
    a. Mencari ruang kesalahan untuk diambil tindakan
    b. He he he .... penggunaan arsenik atau seumpamanya
    c. Merupakan helah untuk melengahkan dan isu jadi lengai
    d. Menutup mulut kpd dakwaan media tidak bebas dan
    e. beberapa isu lain yg bermungkinan

    Cuma jangan dilupa perumpamaan melayu 'Jika tiada apa-apa masakan tempua bersarang rendah'

    ReplyDelete
  2. Ihilah bukti kelas A Pas berUG dgn umno .........kata macai spt Rottweiler, Abuya Al-buaya al hussyeen, tulang bab!, greenboar, Pasma, dap dsbnya..........syabas anda telah berjaya membuktikannya kebenarannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. woi biawak....apa kau merepek ni....

      Delete
  3. Ketum kan anugerah tuhan Allah. Apa saja dia buat semua nampak wangi. Sayang yahudi wangi, sayang nama Allah wangi, sayang pondan wangi, sayang org murtad wangi, sayang melayu dlm gereja wangi, sayang anjing wangi, sayang bini wangi...malah apa yg dia xnk pun wangi...mcm xnk hudud pun wangi. Klu la ulamak yg diberi liputan tv3...auff...aufff...aufff...melalak pentakjub pewangi pengkagum pengipas penjilat ketum marah. Bila berpolitik krn kepentingan selain dari Allah...mcm2 ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 9:04

      Tak payahlah menyamar jadi geng wala membabi buta. Sekarang parti hangpa dok nak berbunuhan. Hang nak dok belah mana.

      Delete
  4. Saifuddin bukanlah orang baru dalam politik. Jika tertipu dgn helah media prima memang naieve lah.....
    Seelok-eloknya Anuar tidak perlu berlebih-lebih memberi laluan kepada Najib untuk membelasah Daim/TDM.
    Sebaik-baik jalan adalah betkecuali dan biarkan mereka berbunuhan sesama sendiri
    Unless DSAI memang ada hidden agenda disebalik tindakan beliau yang kelihatan memberi advantage kepada Najib sepetti yang ditulus oleh Sakmongkol.......itu susahlah kita hendak menilai.....

    ReplyDelete
  5. UG diharamjadah kalau pelakunya PAS. Tetapi hukum berubah apabila pelakunya seorang syeikh reformasi.

    Hudud tidak boleh sebab pelakunya PAS. Manakala pilihanraya majlis tempatan yang diluasai oleh cina sepenuhnya adalah boleh disebab pelaku nya DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 11:18

      Inilah satu perangai melayu yang tak maju-maju. Sampai bila-bila pun tak pernah bergerak kehadapan dari titik permulaan. Hang dok tak puashati ni kat melayu ke kat cina DAP.pasai tak sokong hudud ni. Isu ini dah berlalu. Sekarang dah masuk fasa baru, fasa nak laksana dah. Yang masih dok tak puashati perkara lepaih tu pasai apa. Sebab tu ada hisab, ada syurga dan neraka. Abih xpuashati kalau xleh menghukum orang? Sapa hang nak jatuhkan hukum kat orang?

      Sekarang PAS sudah buat keputusan untuk meneruskan perlaksanaan budud di Kelantan dengan bantuan UMNO. Segala tenaga harus diarah untuk membantu untuk melaksanakannya. Segala tenaga harus ditumpukan juga untuk memberi pendidikan atau dakwah tentang perlaksanaan hudud tersebut kepada rakyat kelantan khasnya, juga kepada kepada orang Islam dan bukan Islam tentang usaha murni PAS ini. Kena ingat doubters itu ada dimana2, tanggungjawab kita to win tbem over. Adeh.....berat betoi hang.

      Ini tidak....asyik dok ungkit isu yang sudah jelas untuk cari gaduh atau untuk bergaduh. Bergerak kehadapan la....jangan dok ketinggalan keretapi sokmo.

      Delete
  6. Drp dulu aku berKECUALI dan sampai bila2 pon aku tetap berKECUALI insyALLAH.

    Tetapi aku TIDAK pernah berkecuali kpd FITNAH
    dan,
    Aku juga TIDAK akan berkecuali kpd RASUAH

    Aku sbg rakyt mahukan ekonomi yg segar cemerlang diurus oleh pakar2 yg memiliki MERIT INTEGRITY dgn AMANAH-transperency yg bnar2 telus & terpuji

    Anwar nak lebam bijik mata dan disondol sampai KOJOL ddlm jel pon bagi aku sgt BAGUS supaya dia bnar2 SEDAR betapa dahsyat BEJAT nya sistem dinegara ini yg sgt zalim MENINDAS rkyt marhaein..

    Dan..kpd Hadi Awang yg nak ENJOY de-MENJOY bermain FITNAH pilkuda BARUA dll pon bg aku sgt2 BAGUS sekali supaya kesadaran trhadap MUSANG berjanggut pnghafal BEBAL bodoh lebai jubah sarban yg ber'IQ kemetot semakin jls dan NAMPAK supaya yg goblok2 terus mmberikan WALAQ.

    Anwar boleh terus di TV3 dan buka lg skandal2 MEGA billion ratus2 billion yg dah dipunggah keluar negara..dan klu lebam mata dan TAKDIR nya mampos ddlm penjara pon bagus klu dah itu mnjd pilihan anda.

    Hadi pon sama juga, teruskanlah lg IDEA2 geliga FITNAH sprt pilkuda broka dan BARUA kat tv3 dan kat mana2 media, smoga anda tepat dan FAKEH sbg bekalan hidup insan yg bnar2 SOLEH.

    HAJAT rkyt sprt aku:
    -Klu dpt TOL free
    -PTPTN pon jd free
    -MINYAK turun harga
    -TNB Telikom dan Air pon turun



    ReplyDelete
  7. Anwar masuk TV3 bongkar rasuah

    Hadi Awang diTV3 mnjaja FITNAH

    ReplyDelete
  8. Telahan politik memerlukan rentasan yang menerlukan kita berfikir secara kritikal.Musuh utama dan pertama Anwar bukanlah sangat Najib.Musuh asal dan utama Anwar ialah Daim dan beberapa sekutunya.Najib adalah sampingan yang meneruskan legasi yang dipasakkan oleh Mahathir dan Daim.Sementelah Daim pula kini menyaman Anwar.Anwar dipecat, diaibkan dan dijungkarbalikkan seisi keluarganya didalangi oleh Daim dan Mahathir.Inilah masa dan peluang yang dicari.Berkemungkinan ia merupakan usaha membaling seketul batu yang mematikan dua ekor burung.Biarkan Anwar mengambil jalan yang difikirkannya yang terbaik dan dia bukan calang calang sosok pemimpin yang bergelumang dengan kepimpinan dan politik.Kita doakan agar usahanya berjaya dan dapat menebus kehormatan dirinya yang diinjak-injak selama ini oleh sang penguasa yang rakus.Terima kasih.

    ReplyDelete
  9. Pusingan pertama UMNO pancing PAS....pusingan kedua UMNO pancing PKR.
    Mungkin pusingan ketiga UMNO pancing DAP...maka terkubor lah irama tawan Putra Jaya lesu dan tak bermaya.
    Siapa sanggup kena penjara beb....

    ReplyDelete
  10. Anwar Ibrahim orang bijak tu sebab Mahathir pun kecut.

    Orang Bijak macam Anwar boleh buat jutaan orang orang Bahalol takut pada nya.

    Otak Anwar lagi di geruni dari Kontol Anwar yang jutaan orang orang Bahalol sayangi.

    ReplyDelete
  11. PAS takkan jolok lubang yang sama kata TGNA. Takkan berulang sama sekali. Takkan ada lagi kali kedua.

    ReplyDelete
  12. Kpd Anon 10:27PM

    Nik Aziz tak nampak kah sudah BERAPA kali Hadi Awang bermain FITNAH?

    Bgmn Nik Aziz boleh seNAKHODA dgn kepala kpd FITNAH??

    Sayugia bertobatlah sblum NAFAS berhenti

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa