Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, January 23, 2015

Sanusi Junid pulak warning Najib

Jangan menyesal kalau Umno kalah
FARAH ZAMIRA FARUSH KHAN
23 Januari 2015
SHAH ALAM – Veteran Umno, Tan Sri Sanusi Junid mempertahankan kritikan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak dan Umno yang disifatkannya sebagai teguran untuk kebaikan parti itu.

Dalam satu rakaman video dimuat naik di YouTube oleh Blog Parti Melayu, kelmarin, Sanusi berkata, pandangan Dr Mahathir mengenai perubahan yang diperlukan dalam Umno patut dipertimbangkan oleh pemimpin parti itu.

“Kalau pemikiran dia (Dr Mahathir) betul, macam mana? Kita menyesal nanti apabila kita kalah, waktu itu sudah terlambat. Tun Mahathir barangkali dia tak mahulah dia dipersalahkan jika kita (Umno) kalah nanti, itu saja,” katanya dalam rakaman singkat bertajuk 'Antara Mahathir dan Najib' itu.

Menurutnya, konflik mula timbul kerana Dr Mahathir dan Najib yang juga Presiden Umno mempunyai pandangan berbeza mengenai cara memastikan survival parti itu.

“Saya kenal (Dr Mahathir), dia memang nak Umno dan BN menang. Cuma dia fikir dasar BN kena tukar, itu pandangan dia. Dia bukan nak BN dan Umno kalah.

“Bagi Najib pula, dia nak Umno menang (tetapi) dia juga nak ada di situ (kekal dalam Umno),” katanya.

Sanusi yang pernah menjadi Menteri Pertanian dan Menteri Besar Kedah berkata, kumpulan yang menentang pandangan Dr Mahathir adalah mereka yang ingin mengekalkan status quo, dasar dan pemimpin dalam Umno.

Sebaliknya, beliau berkata, Dr Mahathir lebih memikirkan kemenangan BN sama ada dengan menukar pemimpin atau dasar parti itu.

“Tapi saya nampak respons daripada pihak-pihak yang menyerang Tun Mahathir, mereka tak baca macam itu.

“Tun Mahathir, Daim bukan nak jadi Perdana Menteri. Mereka dah berumur, pernah jadi menteri dan Perdana Menteri,” katanya merujuk kepada bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin yang turut mengkritik kerajaan secara terbuka.

Menurut Sanusi, sebagai orang lama dalam politik, mereka ingin berkongsi pemikiran dan pandangan mengenai hala tuju parti itu.

5 comments:

  1. Sebenar nya ramai yang berotak mahukan UMNO-BARU kalah. So what a big deal!!!

    ReplyDelete
  2. umgok dah lama kalahhhh... yg menang tu sbb menipu...

    Orang melayu yg cerdik dan berakal dah ramai dan mereka jijik dgn umgok... bonggok

    ReplyDelete
  3. Kalau orang orang tua kaya umno sudah risau , itu tanda umno pasti runtuh masok longkang dah....

    Baru rakyat boleh hidup aman dan kaya pulak !!!

    ReplyDelete
  4. APA yang membuat Che Det yakin bahawa tindakan yang dilakukan oleh Najib akan menjatuhkan UMNO dan BN?.. Era Che Det dan era Najib ada berubah sama sekali di mana pentas yang menjadi pertarungan antara satu sama lain bukan lagi media utama spt TV, Surat Khabar dan sebagainya. Segalanya kini berdasarkan kepada media alternatif.. Jadi jika Najib mendekatkan diri lebih kepada mengambil pendekatan berbaik dengan semua, ianya dilihat menghormati semua kaum.... tak baik memutarbelitkan keadaan.

    ReplyDelete
  5. Che Det dok hingaq bukan pasai apa Najib tak lantik anak dia jadi menteri kebinet sebab awai-awai lagi najib dah cantaih pi letak DUN bukan MP cuba najib letak MP dan menang dan tak bagi jawatan menteri dah lama dah najib kena tendang silap-silap lebih teruk dari pak Lah atau senasib dengan anuar lagi pulak najib memang ada sikit sangkut kail dengan pelbagai masaalah berprofile tinggi,jadi sama-samalah kita tunggu kesudahan perang depa dua nie.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa