Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, January 30, 2015

Perpaduan negara: Benarkah kerajaan tidak mahu?

Kerajaan pimpinan Umno tidak pernah mahukan perpaduan negara!
  oleh Ahmad Mustapha Hassan
SEKILAS PANDANG: Insiden jelik yang berlaku di Datuk Keramat pada 25 Januari lepas di tapak pembinaan kondominium Datum Jelatek adalah amat mengejutkan. Ia menunjukkan tahap sikap tidak bertoleransi beberapa kumpulan orang Melayu. Ini berlaku kerana proses integrasi di kalangan pelbagai kaum tidak pernah dilaksanakan.
Rejim penjajah British sengaja memecahbelahkan rakyat supaya mereka boleh kekal memerintah negara ini. Mereka telah memberitahu pemimpin pelbagai kaum utama bahawa jika perpaduan tidak wujud, kemerdekaan tidak akan diberikan. 
Oleh itu satu sebuah sementara telah ditubuhkan dengan Umno sebagai pemimpinnya, bersama-sama Persatuan Kaum Cina Malaya (MCA) dan Kongres Kaum India Malaya (MIC).
Selepas kemerdekaan, Umno meneruskan agenda pro-Melayunya yang memecah-belahkan. Ini adalah kesinambungan daripada dasar penjajahan British.
Umno mencontohi apa yang British telah lakukan, kerana ini akan memastikan mereka kekal berkuasa. Tetapi kesan sampingan polisi ini bertukar menjadi bencana kepada negara dan rakyat.
Dua parti anggota perikatan yang dipimpin Umno terdiri terutamanya daripada kumpulan elit dan kapitalis. Mereka gembira dengan penerusan dasar British ini, kerana mereka juga untung. Rakyat yang menderita dari segi ekonomi, politik dan sosial. Mereka kekal terpisah dari segi sosial dan ekonomi.
Dasar-dasar berasaskan kaum adalah musuh utama sebarang usaha memupuk perpaduan.
Agenda tindakan afirmatif mewujudkan lebih banyak perpecahan di kalangan rakyat. Ekonomi kekal terpisah. Oleh itu, rakyat menjadi curiga terhadap satu sama lain sewaktu kekayaan di negara ini kekal di tangan mereka yang terlibat dalam usaha kapitalis.  
Kapitalisme telah diakui sebagai sebuah struktur ekonomi yang dikenali sebagai sistem yang kuat akan menang. Dalam bahasa yang mudah, tidak ada simpati akan ditunjukkan pencabar. Oleh itu, dalam masyarakat Melayu, Tun Daim Zainuddin dan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary akan bersaing untuk memperoleh lebih banyak kekayaan bagi diri sendiri. Mereka tidak akan bekerjasama dan mereka tidak akan membantu usahawan-usahawan tunas Melayu.
Kerajaan sendiri terlibat dalam usaha kapitalis. Oleh itu perpecahan ini menjadi lebih teruk. Kerajaan hanya mewujudkan birokrat Melayu kelas perniagaan. Mereka menerajui syarikat-syarikat yang diterajui kerajaan.
Orang-orang seperti warga Datuk Keramat telah ketinggalan dari semua aktiviti ekonomi yang menguntungkan di negara ini.
Jadi mereka mengundur ke dalam cengkerang kaum mereka dan tidak keluar menghadapi cabaran ekonomi dan menjadi kaya raya. Dasar kerajaan yang mewujudkan sindrom kebergantungan telah membunuh semua semangat dan usaha oleh kumpulan etnik ini untuk memperbaiki dirinya.
Mereka telah menjadi sangat keliru dan menentang bukan sahaja golongan mewah kaum Cina, tetapi juga orang-orang kaya Melayu. 
Datuk Keramat telah dijadikan kerajaan yang dipimpin Umno ibarat Bedrock Malaysia, tempat dalam komik klasik Flintstones. 
Perpaduan tidak pernah menjadi wawasan Perikatan dan kerajaan BN yang diketuai Umno.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa