Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, January 23, 2015

Lelaki berang berdepan dengan Zahid

Zahid ke imigresen 'disambut' lelaki berang
mk - 6:15PM - 22 Jan 2015

Lawatan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi ke Jabatan Imigresen mendapat 'sambutan' mengejutkan.

Beliau diserbu individu tidak puas hati berhubung sistem baru pendaftaran permit pekerja asing secara atas talian.

Berdasar video dirakam KiniTV, lelaki 40-an itu berdepan sendiri dengan Zahid dan pegawai imigresen yang mengiringinya serta menghamburkan kritikan tanpa henti dengan nada tinggi.

Lelaki itu kedengaran membangkitkan isu orang tengah dan pendaftaran insurans melalui atas talian, tetapi tidak jelas konteks percakapannya.
"Nak tangkap saya, tangkaplah. Saya cakap terus terang depan menteri. (Orang tengah) kata nak bagi imigresen sikit, (pihak) ini sikit.

“Tolonglah, buang birokrasi ini. Kita nak buang (unsur) rasuah. Berhentikan segala-galanya," kata lelaki yang berkemeja kotak-kotak itu.

Zahid pula bagaimanapun serius dan tenang mendengar rungutan itu walaupun ia menarik perhatian orang ramai yang mengerumuni.

Malah, sebahagian mereka kelihatan mengambil gambar dan merakam video melalui telefon bimbit.

"Awak dengar sendiri," kata Zahid kepada pegawai-pegawai imigresen di sebelahnya ketika berdepan rungutan lelaki itu.

Menjawab soalan berkaitan unsur rasuah itu, pegawai imigresen yang mengiringi Zahid antaranya menjelaskan:

"Sebab itu kita buat undang-undang online (atas talian), itu sebenarnya," katanya.

Timbalan Zahid, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, pada 19 Januari lalu menjelaskan Pembaharuan Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) pekerja asing secara atas talian bertujuan menangani peranan orang tengah yang mengenakan caj berlebihan.

'Mahu lihat keberkesanan'

Sementara itu, dalam video kira-kira 3 minit itu juga kelihatan pihak yang mahu orang ramai dan juruvideo memberhentikan rakaman masing-masing.
Bercakap kepada media selepas itu, Zahid (kiri) berkata lawatannya ke ibu pejabat imigresen di Putrajaya bertujuan melihat sendiri keberkesanan sistem baru Jabatan Imigresen itu. 

Beliau mengakui terdapat rungutan beberapa syarikat yang selama ini berurusan melalui kaunter dan terpaksa beralih kepada Internet.

"Tetapi untuk tempoh sehingga akhir Februari, kita memutuskan supaya sistem atas talian, juga disekalikan sistem kaunter.

“(Ini) agar pihak syarikat dapat membiasakan diri (dengan) permohonan dan pendaftaran atas talian," katanya.

1 comment:

  1. Bila nak kaya ber gaya dengan mentedarah harta rakyat , pasti rakyat tak suka.

    Apa pun pak menteri sudah kaya dah....

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa