Monday, May 2, 2016

Hikayat Orang Politik ...

1 .Hikayat Orang Politik ...
Written By Wadah Baru
Oleh  Ridzwan Abu Bakar
Abang Awang, seorang pengikut setia orang politik, menghadiri kuliah perdana yang disampaikan oleh orang politik itu di sebuah pusat tarbiah.... berkatalah orang politik "kalaulah pemimpin kita ikhlas, jujur dan sederhana macam Umar bin Abdul Aziz nescaya negara kita makin bertambah makmur, kita ada ramai jurutera, peguam, doktor, guru dan peniaga... masaalah kita, kita tak dak pemimpin yang sederhana dan jujur" tegas orang politik itu, orang politik sambung lagi "tuan2!

Umar bin Abdul Aziz punya sederhana sampai baju yang hanya berharga 5 dirham pun, beliau rasakan mahal... bayangkan saudara!

Alangkah indahnya kalau pemimpin kita ikut Umar bin Abdul Aziz", kerana sewaktu orang politik itu 'tekankan' perkataan 'bayangkan', maka Abang Awang pun bayangkan..... "ieshh kalau kita menang nanti, mesti pemimpin kita macam Umar bin Abdul Aziz "

Sampai masa dan ketikanya, orang politik itupun menang, Abang Awang amat seronok 'tentu dalam zaman ini kita boleh tengok Umar Abdul Aziz moden' bayang Abang Awang.

Ternyata itu hanyalah BAYANGAN, satu hari Abang Awang jumpa orang politik itu, Abang Awang naik 'pinau' tengok 'merlit merlap' sampin yang digayakan oleh orang politik itu, abang awang bertanya "berapa harga? Beli hat tiruan di chow kit kot?", dengan wajah banggga orang politik itu bagitau "tak mahai, Rm 1,700 saja".... terkejut biawak Abang Awang, dia pun tanya lagi "hai dulu kata nak jadi Umar, la ni tak beza banyak dengan Najib".

Orang politik tu pun berhujjah "kita kena tunjuk izzah kita, depa ingat kita lekeh sangat, awat depa ingat kita tak mampu ka?"

Orang politik; bila bila dan di mana mana, depa ada hujjah. Yang penting 'ana sudah untung la Habib'.

Siri 2 :Hikayat Orang Politik
Written By Wadah Baru
Oleh Ridzwan Abu Bakar
Prinsip?
Orang politik adalah antara kelompok manusia yang banyak bercakap tentang prinsip. Tapi, awas! Anda jangan faham makna prinsip secara harfiah, kerana bagi orang politik, prinsip ada takrifannya yang tersendiri yang hanya difahami oleh kelompok orang politik

Ambil dua contoh ini; peristiwa yang serupa, reaksi awam juga serupa dan komenkator pun adalah orang yang sama.

1. Demostrasi jalanan

Tempat : Jalan Tunku Abdul Rahman
Masa : 12 tgh hari sabtu
Tahun : 1998

Komentar orang 'pikun' politik

"Demostrasi ni bukan budaya kita apa nama.... Demostrasi ni ditaja oleh Amerika, Demostrasi akam menyebabkan ekonomi negara merudum, jadi apa nama saya haraplah pihak polis boleh jalankan tanggungjawab depa"

Tempat : Jalan Tunku Abdul Rahman
Masa : 2 ptg
Tahun : 2016

Komentar orang 'pikun' politik

"Demostrasi ni bagus, bertujuan untuk bagitau kepada Najib bahawa rakyat dah tak mau kat dia.... apa nama, saya tengok semua orang ada, cina ada, india ada, melayu ada..... tak dak sapa guna sapa"

2. BERSIH

Tempat : Dataran Merdeka
Masa : 2 ptg
Tahun: 2007

Komentar orang 'agamawan' politik

"Menzahirkan perasaan adalah sebahagian tuntutan Islam, dan penyertaan kita dalam BERSIH dari pelbagai bangsa adalah bertujuan untuk menuntut hak kita bersama, mana lebih besar antara hak yang dikhianati dan kesesakan lalu lintas buat sementara waktu... ini kita kena faham".

Tempat : Dataran Merdeka
Masa : 32 jam
Tahun : 2015

"Kita tak akan sertai BERSIH kerana ia akan menganggu ketenteraman awam... ini kita kena faham"
Tengok ! Orang politik prinsip mereka adalah 'keuntungan', alasan boleh sentiasa berubah.

Jadi, kalau orang politik berlabun tentang prinsip, jangan fahami ia secara umum, lihatlah maksud 'prinsip' dalam kamus hidup orang politik.

Prinsip orang politik 'amat' semasa dan ia sentiasa berubah.
‪#‎hikayatorgpolitik‬

1 comment:

  1. Bekerja saja sebagai algojo pemancung kepala... siapa sampai tebas kepalanya.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa