Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, December 4, 2016

Himpunan solidariti Rohingya: Gabungan parti-parti poltik dan NGO 7,000 saja?

* Kehadiran 7,000 saja?
Ke mana perginya anggota pemuda dan ahli PAS yang cukup wala' itu?
Kemana perginya pemuda UMNO dan ahli UMNO yang kononnya cukup setia membela ketua dan agama itu?
Ke mana perginya pahlawan-pahlawan  dari NGO? Jamal kata dia pun boleh kumpulkan 300ribu
Keanggotaan UMNO melebihi 3juta dan PAS pula entah berapa juta yang tinggal, ke mana perginya mereka?

Najib, Hadi sertai himpunan solidariti Rohingya
Anne Muhammad      Hari ini, 10:05 pagi      Hari ini, 10:44 pagi
Kira-kira 7,000 orang berhimpun di perkarangan Stadium Mini Titiwangsa, Kuala Lumpur bagi membantah penindasan terhadap etnik Rohingya di Myanmar.

Perhimpunan yang dinamakan Solidariti Ummah Rohingya itu penuh warna warni dengan dihadiri anggota PAS, Baju Merah dan masyarakat Rohingya yang menetap di negara ini.

Hadir sama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Ketua Pemuda PAS Nik Mohamad Abduh Nik Aziz.

Para peserta membawa sepanduk, antaranya berbunyi 'bebaskan Rohingya' dan 'Rohingya memerlukan suara anda untuk hapuskan pembersihan etnik'.

Najib dalam perhimpunan Agung Umno semalam mengesahkan kehadiran beliau dalam acara itu dan menegaskan perhimpunan tersebut bukan untuk menganggu hal ehwal Myanmar.

Ia berikutan kenyataan Timbalan Ketua Pengarah Pejabat Presiden Myanmar, U Zaw Htay yang memberi peringatan kepada Malaysia terhadap campur tangan dalam hal ehwal Myanmar.

Abdul Hadi juga sebelum ini mengecam kezaiman ke atas etnik Rohingya dan menegaskan tanpa campurtangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC) dan Asean – tidak mustahil Myanmar akan mengalami nasib serupa seperti berlaku di Bosnia Hazegorvina.

Semalam, sekumpulan Sami Buddha membuat bantahan terhadap Najib di luar Kedutaan Malaysia di Myanmar atas pendirian Putrajaya mengenai isu Rohingya.

Menurut portal berita Rohingya Vision, kira-kira 30 sami melaungkan slogan menentang Najib di luar kedutaan itu kerana didakwa campur tangan dalam hal ehwal Myanmar.

Kerajaan Myanmar menghadapi bantahan antarabangsa berikutan pembunuhan etnik Rohingya di negara itu. Ini berikutan serangan ke atas sebuah pos tentera Myanmar, yang telah dipersalahkan ke atas etnik Rohingya.

Myanmar tidak mengiktiraf masyarakat Rohingya sebagai rakyatnya.

1 comment:

  1. Dengan tajaan makan, minum dan bas sertai tempat berhawa dingin pun hanya mampu kumpulkan 7000 orang sahaja? Adakah cubaan memalukan Perdana Menteri dan Timbalan Ketua Ulama Dunia? Apa yang dilihat di dalam gambar-gambar ramai kanak-kanak tahfiz dan juga bangla-bangla(mungkin kaum Rohingya) sahaja? Apakah tujuan sebenar perhimpunan ini? Adakah perhimpunan ini sekadar kenduri sambil mendengar taklimat? Yang paling mendukacitakan selepas perhimpunan sampah sarap bersepah dan langsung tidak memcerminkan pendirian sebagai seorang Islam.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa