Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, December 5, 2016

Kesian Orang Tua ni, kerja sape ni?

Wang simpanan KWSP lesap
WARTAWAN SINAR HARIAN - 5 DISEMBER 2016
Wang simpanan KWSP lesap Zakaria menunjukkan salinan laporan polis yang dibuatnya tentang kehilangan wang caruman KWSP miliknya di Jertih semalam.

JERTIH - Seorang warga emas mendakwa caruman wang simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berjumlah kira-kira RM8,000 lesap walaupun dia tidak pernah keluarkan.

Pesara terbabit, Zakaria Sadina, 78, berkata, dia menyedari perkara terbabit setelah melakukan pemeriksaan potongan caruman di Pejabat KWSP Cawangan Jertih di sini pada jam 10 pagi Khamis lepas.

Menurut bekas kakitangan Pejabat Ukur dan Pemetaan Kelantan itu , sekarang dia dapati baki di dalam akaun KWSP kosong setelah wang miliknya dikeluarkan sebanyak dua kali pada tahun 1990 dan 1993.

“Pada 1990 sebanyak RM2,500 dikeluarkan. Tiga tahun kemudian RM5,500 pula dikeluarkan oleh pihak tertentu.

“Sejak berkhidmat sebagai kakitangan awam selama 20 tahun sehingga pencen pada tahun 1985, saya tidak pernah melakukan sebarang pengeluaran wang KWSP.

“Memandangkan saya menerima pencen bulanan menyebabkan sebelum ini saya tidak mempedulikan sangat tentang caruman itu kerana saya menyangka mungkin tidak ada caruman sehinggalah diberitahu oleh seorang waris saya bahawa saya mempunyai caruman,” katanya yang tinggal di Kampung Padang Bual, Hulu Besut.

Zakaria berkata, sekiranya wang tersebut masih ada dan dicampur dividen untuk tempoh 26 tahun sudah tentu caruman sudah mencecah puluhan ribu.

Sehubungan itu dia meminta pihak KWSP menyemak dan menyiasat perkara tersebut dan dia menuntut pihak terbabit bertanggungjawab di atas kehilangan wangnya.

“Semua pengeluaran tersebut bukan dilakukan oleh saya dan kini saya meminta pihak berkenaan menyemak semula bagaimana pengeluaran wang KWSP boleh dikeluarkan orang lain dan tidak dikenali,” katanya.

Beliau yang ditemani menantunya, Mohd Khairul Mustafa Amin, 43, membuat laporan tentang kejadian tersebut di Balai Polis Pasir Akar semalam.

1 comment:

  1. Skarang duit dlm akaun apa pun kalau boleh cpat cpat pi ambik ...kalau lambat nant ada org nak rembat duit kita ..terutama ....paham paham ja la kwsp sapa punya ...yg boleh access sapa ...ingat ..depa bukan kira duit sapa ...bukan ingat org Susah pun ...sbb slama ni depa yg dok buat bg kita Susah ....

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa