Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, December 15, 2016

Mereka bukannya bermimpi tapi sombong, tak sedar diri

Pas kena berhenti bermimpi
MURNI ABDUL RASHID - 14 DISEMBER 2016
Che Ibrahim

KOTA BHARU - Pas perlu berhenti bermimpi dan sedar sokongan rakyat terhadap parti itu semakin terhakis.

Naib Pengerusi Amanah negeri, Che Ibrahim Mohamed berkata, sokongan yang semakin pudar itu berpunca dari keegoan dan kedegilan mereka.

Menurutnya, keengganan Pas untuk menerima hakikat tersebut akan membawa padah yang lebih buruk pada masa akan datang khususnya untuk berdepan PRU14.

“Pas perlu berhenti bermimpi di siang hari kerana igauan buruk akan menggantikan mimpi tersebut, perkembangan semasa menyebabkan parti itu selamanya tidak boleh mendakwa Kelantan dan Terengganu sebagai kubu mereka.

“Apabila Pas pecah dan lahirnya parti Amanah dan dalam masa yang sama Umno juga berpecah dengan lahirnya Parti Bersatu yang kesemuanya bakal berkabung dalam satu pakatan pembangkang atas nama Pakatan Harapan, maka Pas akan menjadi satu parti yang terpinggir kecuali mereka bersama BN atau kembali ke pakatan pembangkang,” katanya kepada Sinar Harian.

Beliau mengulas kenyataan Ketua Dewan Ulamak Pas, Datuk Dr Mahfodz Mohamed yang menyuruh parti Amanah mengukur baju di badan sendiri dan jangan bermimpi untuk menawan Kelantan dan Terengganu yang merupakan kubu kuat pada PRU14.

Tambahnya, rakyat dan pengundi masih belum  menerima wujudnya blok ketiga yang tidak jelas pendiriannya sama ada bersifat pembangkang atau penasihat kepada parti pemerintah.

Beliau berkata, Pas tidak boleh memperdagangkan kerusinya dengan hanya akan menyatakan sokongan sama ada kepada Pakatan Harapan atau BN hanya apabila dilihat ada keuntungan kepada Pas.

“Pas sebenarnya mengakui hakikat mereka tidak boleh bersendirian dalam berhadapan arus politik hari ini, sebab itu mereka cuba menonjolkan diri untuk menjuarai pembentukan blok ketiga atas nama Gagasan Sejahtera.

“Apabila mereka berjaya mengajak parti kecil seperti Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) dan Barisan Jemaah Islamiah Semalaysia (Berjasa), mereka sedang mengelirukan rakyat bahawa Gagasan ini akan diperbesarkan dengan penyertaan Bersatu dan PKR bersama mereka,” katanya.

Namun beliau yakin pemimpin-pemimpin parti tersebut (Bersatu dan Keadilan) matang serta amat memahami kehendak rakyat bahawa pembangkang tidak boleh berpecah jika benar mereka berhasrat menggantikan BN menguasai tampuk pemerintahan negara.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa