Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, December 14, 2016

Trump dengan sikap pelik

Trump pemimpin semberono - Obama
Agensi | Diterjemahkan olehTengku Faeza Mastura 
Disember 13, 2016 20:34 MYT
Trump pemimpin semberono - Obama
Dalam sebuah temubual program bual bicara The Daily Show bersama Trevor Noah, Obama berkata Agensi Keselamatan AS mempunyai ramai pakar yang bekerja keras demi negara itu. - Gambar / REUTERS
NEW YORK: Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama menyifatkan bakal presiden Donald Trump sebagai pemimpin yang tiada hala tuju sebenar berikutan kenyataannya yang enggan mendengar taklimat keselamatan harian.

Dalam sebuah temubual program bual bicara The Daily Show bersama Trevor Noah, Obama berkata Agensi Keselamatan AS mempunyai ramai pakar yang bekerja keras demi negara itu.

Menurut beliau lagi, seorang presiden seperti Trump yang tidak mahu mendengar perspektif mereka yang lebih pakar, akan mengalami kerugian.

“Apabila Jawatankuasa Demokrat Kebangsaan (DNC) digodam, kami dengan pantas mengarahkan agensi kami untuk menyiasat apa yang telah terjadi dan kami bercadang untuk mengumumkan pada Oktober mengenai semua pihak yang terlibat bersama perisikan Rusia bertanggungjawab dalam menggodam DNC dan memperoleh maklumat curi. Itu adalah sebulan sebelum pilihanraya. Ia bukanlah rahsia,” jelas Obama.

BACA: Ahli Republikan tolak laporan Rusia bantu Trump menang pilihanraya

Obama juga menjelaskan bahawa penglibatan Rusia dalam kontroversi penggodaman email ahli Parti Demokrat sewaktu pilihan raya November lepas bukanlah satu rahsia.

“Bakal presiden mungkin mengatakan satu perkara dan melakukan satu perkara yang lain kerana kebenarannya adalah dunia ini sangat rumit. Tidak kira betapa bijak pun ada, anda perlu mendapatkan maklumat yang bijak untuk membuat keputusan yang tepat.

"Pengalaman saya bersama agensi perisikan adalah mereka tidak sempurna. Mereka adalah yang pertama yang tahu akan hakikat itu namun mereka bekerja keras dan bersemangat patriotic dan berilmu dan jika anda tidak memahami pandangan mereka, anda dalam kerugian,” tambah Obama lagi mengenai kontoversi yang melanda melibatkan bakal presiden AS itu.

Tambahnya, sikap masyarakat yang tidak mengendahkan campur tangan Rusia dalam isu keselamatan negara tersebut adalah membimbangkan

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa