Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, December 15, 2016

Laksamana Malahayati Admiral Armada Tentara Laut Nangroe Acheh Darussalam..

Al-Fatehah Buat Laksamana Malahayati...
Admiral Armada Tentara Laut Nangroe Acheh Darussalam..
Moga Ruh Dikau ditempatkan Allah dalam kalangan hamba2nya yang dikasihi..

Just over 400 years ago, Malahayati became the first female Admiral to lead a Navy in the modern world. Being a student of Pesantren Islamic School, military graduate and widow, she led an Army of other widows to become one of the most feared and formidable fighting forces to roam the seas around Sumatra. (Yes, it was a ‘women only’ army – feminists take note !!)

She was so feared that when the Dutch decided to attack Sumatra in 1600, she only went and kidnapped their senior Admiral Van Neck, sunk most of their fleet and killed their Senior Commander De Houtman. The Dutch came pleading for a peace treaty, which she only signed when the Dutch apologised and agreed never to return.

It then took a further 3 diplomatic missions to get her to release the Dutch prisoners she was holding.

Even the British empire knew better than to mess with her...

Queen Elizabeth I, sent a full diplomatic mission led by James Lancaster, just to get her to agree to let British merchant ships to sail through the Malacca strait peacefully. He was given a knighthood for actually having the guts to go and talk to this woman.

Note:

Jasa dan pengorbanan mu bagi mempertahankan kedaulatan Islam dan Syiarnya di Wilayah Samudera Raya (Gugusan Kepulauan Melayu) ini tidak dapat kami balas..

Sebagai seorang Admiral Armada Tentera laut kamu cukup digeruni oleh kuasa2 besar di benua Eropah termasuk Ratu Empayar Britain. Dunia barat memandang Hormat ke atas kamu, walaupun kamu seorang Wanita tetapi mampu memimpin beribu2 tentera laut Nangroe Acheh Darussalam yang kesemuanya adalah kaum lakiz-laki..

Sewaktu kamu menjadi Admiral Angkatan laut benua Eropah mengelar aCheh sebagai "negara dua Kerajaan", satu di daratan dan satu lagi di lautan.. Daratannya diperintah oleh Sultan dan lautannya diperintah oleh seorang perempuan yg bernama Laksama Malahayati..

Walapun jasamu kini sudah tidak dikenang lagi oleh anak bangsa rumpun melayu dan kamu dihina semahu2nya oleh mereka hanya semata2 kamu seorang wanita yg mereka anggap tidak layak memimpin kaum lelaki di dlm dunia politik dan medan pertempuran..

Tetapi ketahuilah oleh mu bahawa sesungguhnya masih ada lagi, sebahagian dari Manusia di atas muka bumi Allah ini yg menerima bahawa sesungguhnya kaum wanita juga boleh menjadi pemimpin politik dan panglima tertinggi Angkatan Bersenjata..

Kamu bukan sahaja dihina dan dicerca oleh manusia yang Dungu malah golongan cerdik pandai dan golongan yg sering mendakwa diri mereka sebagai Ulama juga menghina dan mengeji kamu.. atas alasan Kononnya Wanita tidak layak dan haram menjadi pemimpin ke atas kaum laki-laki..

Mereka terlalu ingin menjadi Bangsa Arab sehingga terbahawa2 budaya Arab Jahiliyah sebelum kedatangan islam yg meletakkan Martabat wanita jauh di bawah telapak kaki kaum lekaki..

Mereka menganggap Darjat laki-laki lebih tinggi dan lebih mulia berbanding kaum wanita..
Bagi mereka Wanita selayaknya duduk di rumah menjaga anak dan cucu sahaja..

Al-Fatehah..
Amin Ya Rabbalamin..

- Teuku Zacharyah Iskandar

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa