Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, June 5, 2013

Perlu Dimandi Limaukan Dulu......

Kalau dilepaskan begitu satu Parlimen akan berbau busuk
SPR berlulah dibersihkan dan dibuang segala daki yang berkerak pada badan itu

Subky Latif05 Jun 2013

Melepaskan SPR daripada ketiak Jabatan Perdana Menteri adalah suatu tuntutan yang telah lama dikehendaki pembangkang. Pembangkang tidak pernah bersetuju SPR diletakkan di situ kerana ia tidak akan jadi badan bebas seperti tujuan ia diasaskan. Selagi ia diletak di  situ, maka selama itulah akan dicap sebagai badan yang diperalatkan oleh Perdana Menteri.

Yang menariknya ialah sikap orang-orang yang jadi pegawai di situ. Ia tidak pernah dirasakan tidak  elok selama berada di bawah ketiak Perdana Menteri itu. Bagi mereka, ia suatu dengan perlembagaan bab itu dan ceraian ini.

Apabila diletakan pula di bawah Parlimen, mereka juga kata elok, sesuai dengan perlembagaan bab itu ceraian ini. Semuanya elok.

Yang tahu tak eloknya di bawah ketiak Perdana Menteri itu ialah pelanggannya yang  terdiri daripada parti-parti pembangkang.

Berbuih mulut parti-parti pembangkang menyeru supaya ia dibawa ke Parlimen. Malah satu daripada tuntutan penyokong Bersih yang berarak di jalan raya beberapa kali itu ialah mahu SPR itu  dibebaskan daripada jabatan Jabatan Perdana Menteri dengan meletakkannya di bawah pantauan Parlimen.

Tetapi tidak pernah tuntutan itu disukai oleh SPR. Jika Perdana Menteri dan Umno tidak suka, ia adalah bercanggah dengan kepentingan politik orang yang berkuasa. Tetapi SPR sepatutnya suka jika ada seruan di luar mahu membebaskannya daripada belenggu perhambaan JPM.

Ibarat hamba yang tahu erti kemerdekaan dan kebebasan. Rata-rata para hamba abdi mahu diri masing-masing dimerdekakan. Bebas daripada perhambaan itu adalah kemulian dan kesempurnaan sebagai manusia. Hanya setengah hamba  Bani Israil yang suka jadi hamba abdi Firaun. Antaranya yang dibebaskan oleh Nabi  Musa AS tetapi bercita-cita untuk kembali jadi hamba Firaun. Manusia yang   tidak harga diri macam itu lebih selesa ditindas daripada jadi orang merdeka.

SPR yang terbelenggu selama ini suka jadi begitu.

Sekarang Perdana Menteri mungkin sudah tidak terdaya melanjutkan belenggunya ke atas SPR justeru kuatnya tekanan dan serangan dari luar. Ia tidak terdaya hendak mempertahankan maruah badan yang tidak dipercayai oleh semua pelanggannya kecuali Umno. Semua orang tidak menghargainya.

Sekarang Najib sudah setuju hendak melepaskannya, tak  tertanggung dia akan serangan semua orang.  Maka ia terpaksa lepaskan badan itu logiknya.

Tetapi bolehkah dipercayai tindakan Najib itu setulus Abraham Lincoln, Presiden Amerika yang membebaskan hamba kulit hitam dulu. Atau ia sama dengan persetujuannya untuk mengadakan jawatankuasa khas Parlimen mengkaji keberkesanan SPR setelah unjukrasa Bersih 2.0 kosong  dulu.

Pembangkang pun menghantar wakil ke jawatankuasa itu bagi memikirkan tindakan penambahbaikan perkhdmatan SPR.

Berbulan-bulan mengadakan perbincangan, tiada apa daripada laporan jawatankuasa khas Parlimen itu yang dilaksanakan. Tertipu semua orang dengan taktik muka selamba Najib itu.

Sekarang dia tidak terdaya membela tentang semua orang terhadap SPR. Baru ia hendak melepaskannya daripada ketiaknya.

Tetapi mengapa ia tidak dibebaskan sebelum PRU 5  Mei dulu? Masa itu adalah  waktu terbaik bagi menjadikan SPR telus, bebas, bersih dan adil.  Sesudah SPR tidak terjawab dengan semua bantahan orag ramai tentang wibawanya, baru ia hendak  dibebaskan.

Tetapi pelanggan SPR mahu ia dihadapkan dengan Surhanjaya penyiasatan prestasi lemahnya dalam PRU 13 itu dulu. Tubuh suruhanjaya penyiasatan dulu. Tunggu laporannya. Maka selepas itu barulah ia serahkan kepada Parlimen.  Pelangggan mahu ia diaudit  dulu.

Jangan bebankan Parlimen dengan tanggungjajwab sebuah SPR yang bermasalah! Serahlah SPR yang sudah dibersihkan.

Ketika SPR mula dibentuk sebelum kemerdekaan dulu, wakil PAS termasuk wakil-wakil parti pembangkang yang lain duduk dalam badan yang lembaga yang bagi mentadbirkan SPR sebagai badan yang adil, bebas dan bersih.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa