Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, September 15, 2014

Durhaka: Cuba Fahami Apa Yang Dolah Nak Sampaikan?

Derhaka, durhaka kepada raja

5 comments:

  1. Abe

    Pertama kita tabik ke Tan Dollah (DKL)kerana b3liau adalah contoh orang kampong yang antara golongan awal yang masuk UITM atau RIDA masa ditubuhkan dulu dan berjaya didalam hidup. Umur pun panjang.

    Untuk pengetahuan semua terutama generasi baru, bila s3but perkataan menderhaka ini, ada satu peristiwa yang akan menjadi contoh yang paling jelas untuk dijadikan contoh terutama yang berkait dengan persaingan politik kepartian.

    Peristiwa tersebut berlaku di Kelantan awal tahun 90an, selepas PRU 1990, dimana PAS dan S46 telah menang kesemua kerusi DUN dan parlimen di Kelantan. UMNO BARU KALAH KESEMUA KERUSI DUN DAN PARLIMEN - satu rekod yang begitu memalukan UMNO BARU DAN MAHATHIR.

    Diatas backdrop inilah berlakunya peristiwa ini. Peristiwa itu ialah PERTABALAN SULTAN KELANTAN YANG BARU OLEH TIMBALAN KETUA PERHUBUNGAN UMNO BARU KELANTAN DIDALAM MASA YANG SAMA SULTAN KELANTAN YANG SAH MASIH BERSEMAYAM DI ATAS TAKHTA NEGERI KELANTAN DI KOTA BHARU.

    Ya...UMNO tabal Sultan sendiri kerana dendam kesumat politik apabila kalah terok didalam PRU 1990.

    Yang lebih menjengkelkan lagi, pertabalan itu bukan dibuat di Balai Rong Istana tetapi di Padang Bandaran Machang.

    Now kalau ini bukan pengderhakaan kepada Sultan yang jelas dan nyata, tak tahu nak katalah. Adakah Timbalan Ketua Perhubungan UMNO Kelantan itu ia itu Tan Sri Anuar Musa dikenakan ISA atau didakwa kerana memderhaka atau didakwa di bawah Akta Hasutan 1948? TAKDE...SEBAB DIA ORANG UMNO!

    Tetapi Allah itu Maha Kaya. Anuar Musa dib3nci oleh rakyat Kelantan. Terpinggir di dalam UMNO Kelantan sehingga hari ini. Bintang politiknya terus malap hingga hari ini. Beliau tidak pernah menang didalam mana-mana PRU selepas itu kecuali sekali bagi kerusi Parlimen Peringat kalau tak salah. Dengan kemenangan itu beliau dilantik menjadi Menteri Luar Bandar. Semasa menjawat jawatan ini beliau dipalitkan dengan skandal wang PPRT yang kecoh masa itu. Beliau terlepas lagi dari tindakan. Yang kena penjara ialah bekas KSU kementerian yang sudah pun pencen.

    Begitulah kisah penderhakaan moden yang memang berlaku. Ia akan menghantui Anuar Musa sepanjang hayatnya.

    Inilah parti yang TGHH dan puak UGnya mahu sangat2 berpelokan.

    Abe kita,tuan blog ini lebih tahu dari saya tentang cerita ini.

    ReplyDelete
  2. Hmm .. hanya pangkat Dato' yg ingin di lucutkan sanggup melabelkan munafik dsbnya .. dunia ..dunia

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerosi demokrasi punya pasal munafik zindik semua kelua..mereka semua bijak pandai politik(tak kira parti apa pun) ada lesen saling hukum menghukum haha..

      Delete
  3. Bekas Datok ini dulunya memang orang kuat UMNO tapi setelah apa yang dia cuba nak buktikan yang perjalanan UMNO itu salah maka berlakulah apa yang telah berlaku maka berkambing hitamlah beliu,dengan kuasa Allah beliu dibela oleh sultan tapi sultan biasalah kalau tidak suka masuk campur urusan maka eloklah keadaan tapi jika apa yang berlaku dinegeri Selangor maka terbaliklah pula keadaan sebab itulah jika diurutkan dengan sejarah jawatan MB ini semuanya bermasaalah ,setakat yang boleh dikira bermula dari Dato Harun dengan boxing Mohd Alinya, Dato Mohd Taib dengan skandal Tuanku Fauziah dan wang 25 jutanya,Dato Abu Hassan dengan skandal adik iparnya,Dato mohd Khir Toyo dengan penyapu dan skandal rumah agamnya dan terkini TSKI dengan ketagaran nya engkar arahan parti sendiri hingga membawa beliau dipecat, mana ada negeri dalam negara ini, seorang dengan parti bebas boleh menjawat jawatan MB sebuag negeri yang begitu digilai oleh semua pemimpin politik,tapi hakikatnya inilah yang terjadi.

    ReplyDelete
  4. kalau tak sholat waktu tu derhaka pada ALLAH SWT dan kena seksa kubur tak ?

    derhaka tak ikut ajaran Quran dan Sunnah tu tak perlu takut ke ?

    kita bukan maksom , tapi boleh derhaka pada ALLAH SWT ke tak perlu sholat , dan minum botol botol yang haram.

    eh , aniaya rakyat dengan benda benda tak faedah tak dosa ke ?

    jangan lah kamu berebut rebut mentedarah harta dunia yang bukan hasil keringat kamu sendiri , sesungguhnya kerja kerja itu adalah amalan buruk lagi memburuk kan. ketahui lah.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa