Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, September 22, 2014

Aduduuii.......Orang Lain Sajakah Yang Mesti Mohon Maaf?

Ini aku membebel sikit:
Orang lain sajakah yang buat silap?
'Individu itu' tak pernah salah, tak pernah silap?
Bila bersalah sesama manusia, Allah boleh ampunkah?
Kita kena fikir dan renung kenapa Tony Pua menulis begitu?
Apakah puncanya?
Bolehkah bagi seorang yang adil bersenang lenang selepas menghina orang lain?
Aku bukannya nak menyebelahi siCina kapir ni
Itu adakah satu tindak balas sebenarnya
Namun begitu kita sebagai orang Islam kena bersikap terbuka dan berfikir secara adil

Lantak koranglah nak cop aku ni sape
Agen UMNO ker, Task force ker atau sampah pun tak apa
Pendirian aku senang
Yang bersalah tetap salah walau pun serban sebesar bakul
Aku sendiri selalu mohon maaf dengan anak-anak aku sekira apa yang aku buat itu salah. Biasanya ketika aku marahkan mereka atau menghukum mereka. Tetapi selepas itu bila aku tahu dia tak salah sebenar, tak kira ketika mereka masih kecil mau pun dah dewasa sekarang. Begitu juga aku dengan bini aku

Jatuhkah marwah aku sebagai seorang bapa memohon maaf kepada anak-anaknya? Atau jatuhkah darjat seorang suami memohon kepada isterinya?

'Saya mohon maaf, jika Hadi minta maaf pada Azizah'
mk - 5:59PM - 22 Sep 2014

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua berkata beliau bersedia memohon maaf kerana memanggil Datuk Seri Abdul Hadi Awang 'nyanyuk' jika presiden PAS itu meminta maaf kepada Presiden PKR atas komennya terhadap Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

"Biar saya katakan secara terbuka - saya tidak teragak-agak untuk menjadi orang pertama memohon maaf secara terbuka kepada Tok Guru Hadi Awang jika beliau juga memohon maaf kepada Kak Wan...," katanya.

Dalam Facebooknya, Pua berkata itulah perkara yang betul untuk dilakukan oleh seorang pemimpin agama.

Beliau dilaporkan memanggil Hadi nyanyuk kerana presiden PAS itu berkata beliau tidak menyokong Wan Azizah sebagai menteri besar Selangor kerana beliau tidak mahu 'ahli-ahli PAS masuk neraka'.

"Dah nyanyuk ke?" itulah respon Pua terhadap kenyataan Hadi itu, menurut laporan pada Rakyat Post.

Pua mengulas surat terbuka dari individu yang kelihatan seperti penyokong PAS, yang menggesa MP Petaling Jaya Utara itu memohon maaf.

Kenyataan Hadi itu dibuat dalam muktamar tahunan PAS minggu lalu di Johor, di mana kumpulan ulama terus menentang pencalonan Wan Azizah dan juga ahli PAS yang menyokong presiden PKR itu.

Pua berkata beliau merindui "PAS lama PAS" yang telah bekerjasama  rapat dengan rakan-rakan dalam Pakatan.

Katanya, beliau ada ramai kawan baik dalam PAS yang merupakan pemimpin yang hebat, tetapi mendakwa mereka jelas dipinggirkan walaupun oleh parti mereka sendiri.

10 comments:

  1. Admin boleh bagi dalil ugama ke untuk sanggah pendapat Hadi?kalau ada bagus lah.
    Kalau tak ada kena pandai le supaya persoalan admin tak sampai pengadilan akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua perbuatan kita akan diadili oleh Allah di akhirat nanti. Ini pasti.

      Nampaknya sdra konfiden TGHH tidak akan dipertanggungjawab atas tindakan2nya dalam isu MB Selangor ini. Biaq betul.

      Delete
  2. Aku seorang bapa yang ego, sukar untuk memohon maaf dari anak-anak

    ReplyDelete
  3. Tony Pua ini belum menerima hidayah dari Allah SWT.... Buat masa ini sifat dan tingkah laku lagi mulia dari Ulamak Jahil.

    Keaian melihat Ulamaj Serban Bakul jahil bak jahiliyah.

    ReplyDelete
  4. Yang kawan pun pun SETUJU dan SOKONG saranan Blogger.

    Tak rugi pun...Peransang..eeeh silap plak..!.Tak meransangkan apaa2 pun. Insha Allah Ransangan Pahala bertambah.

    ReplyDelete
  5. jgn kita pandang org bukan islam remeh. adakala mereka lebih beradab dan berjiwa besar.

    tidak ade tempat utk org beriman tunjuk ego dan sombong sebb itu sifat iblis.

    kita tktahu mudah2an dgn sikap baik org mcm tony pua ni mungkin hidayah sampai disaat sebelum ajal.

    siapa boleh jamin dia mati husnulkhatimah maka bolehlah dia sombong dan bongkak.

    ReplyDelete
  6. siapa yg boleh jamin dia mati husnulkhotimah, maka bolehlah dia sombong bongkak.

    mudah2an dihujung hayat org yg beradab sopan seperti tony pua menerima hidayah.

    dan kita amat khuatir org yg beragama tapi dihiasi pakaian sombong bongkak akan dipesongkan Allah. minta dijauhkan yg demikian ini.

    insaflah kita semua.

    ReplyDelete
  7. Anon 9:28 PM

    Saya sarankan supaya anda banyak membaca ehwal semasa dalam pelbagai sumber dan bandingkan. Termasuk rakaman video.

    Cara anda komen anda tertinggal dari segi arus berita!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.ikut cara admin yg sentiasa bermaklumat.maklumat sentiasa tepat.tony pua nie pun ok gak.walaupun bukan Islam tapi cukup cukup berbudi bahasa.jika tony pua nie Islam,dah pasti jadi mb.eh.eh.betul ker.jika tidak bersebab,masakan tempua bersarang rendah.

      Delete
  8. ingat..... kita tidak maksum, ingat.... kita pun tidak mampu ingat Allah 24/7.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa