Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, November 9, 2014

PAS harus mempersalahkan Hadi kerana kemelut politik semasanya

Bukan keputusan Liwat II yang menentukan masa depan
Ng Kee Seng

ANALISIS: Perpaduan dan semangat Pakatan Rakyat kini berada di tahap yang amat rendah.
Pakatan tidak dapat maju sehingga kes Liwat II pemimpin de factonya, Datuk Seri Anwar Ibrahim ditamatkan.
Satu perkara lain bagi Pakatan adalah status PAS yang dipimpin Datuk Seri Hadi Awang.
PAS terbahagi disebabkan pendirian pro-Umno, pro-kerajaan perpaduan Hadi. Parti itu harus mempersalahkan Hadi kerana kemelut politik semasanya.
PAS sedang berada di atas pagar – secara lebih khusus, ia kini tidak berada dalam UMNO yang dipimpin Barisan Nasional (BN), dan juga bukan dalam Pakatan dari segi rohani dan mental.
PAS telah "ditendang" oleh kedua-dua BN dan Pakatan.
Apa pun hasil keputusan Liwat II, politik akan berteruskan.
Masalah politik PAS jelas terdedah apabila setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng mengkritik Hadi secara terbuka kerana tidak menghadiri mesyuarat Pakatan.
Lim, yang juga merupakan Ketua Menteri Pulau Pinang, mendesak Hadi untuk menghadiri mesyuarat kepimpinan Pakatan, kerana gabungan itu tidak boleh berjalan tanpanya. 
Sewaktu berucap dalam majlis kutipan dana DAP di Petaling Jaya baru-baru ini, Lim berkata yang ini adalah penting kerana Hadi, menurut pengakuannya sendiri, adalah pembuat keputusan utama dalam PAS, yang boleh membatalkan keputusan jawatankuasa pusat parti itu.
Oleh itu, Pakatan tidak boleh membuat resolusi dengan hanya kehadiran orang-orang kuatnya dalam mesyuarat itu.
Malaysiakini memetik Lim sebagai berkata bahawa tidak seperti BN, di mana UMNO adalah parti utama yang membuat keputusan, kerja-kerja Pakatan dilakukan atas dasar konsensus oleh ketiga-tiga parti ahlinya.
"Jadi saya bersedia untuk menghubungi sekarang dan saya lakukan ini secara terbuka. Saya meminta PAS, terutama presidennya, untuk memenuhi janji-janji dan memenuhi komitmen mereka... 
“Selama dia tinggal jauh dari mesyuarat kepimpinan Pakatan, ia adalah sukar untuk Pakatan berfungsi sebagai jawatankuasa keseluruhan.
"Mari kita bertemu di mesyuarat kepimpinan Pakatan dengan semua pemimpin tertinggi, dan bukan dengan ketiadaan presiden PAS itu," kata Lim.
Baru-baru ini, Lim telah dua kali mempersoalkan komitmen Hadi dan PAS kepada Pakatan.
PAS telah dituduh mengkhianati perjuangan Pakatan, dengan Serampang Kajang mendedahkan sisi gelap PAS yang mengejutkan ramai pengikut setia Pakatan.
Penubuhan organisasi bukan kerajaan (NGO) Pasma, perlucutan ahli majlis Selangor PAS dan penggantungan ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang telah menggusarkan pemimpin-pemimpin PAS.
Sudah tentu media cetak dan elektronik yang dikawal BN-UMNO menggunakan peluang ini untuk menghentam PAS dan Pakatan, melakukan semua yang termampu untuk menghancurkan integriti PAS dan Pakatan.
Pakatan hanya mempunyai diri sendiri untuk dipersalahkan, kerana memberikan "peluru" politik ini kepada media BN dan lain-lain bagi menghentam mereka.
Walaupun para ulama dalam PAS bertekad untuk maju ke hadapan dan mencapai agenda politik dan agama mereka, tanggapan bahawa puak Erdogan sedang mendominasi parti itu telah menimbulkan kemarahan golongan konservatif dalam parti itu. 
Jelas sekali, PAS sedang berada dalam sebuah dilema kepimpinan. Ia tidak boleh maju dalam Pakatan kerana Hadi. Selepas merosakkan hubungan dan menyebabkan kemarahan penyokong Pakatan secara umumnya, PAS dan Hadi tidak mempunyai pilihan.
Hadi harus berundur atau PAS harus menyingkirkannya. Hanya orang yang bersalah yang tidak mampu berhadapan dengan "sekutu" Pakatannya dalam mesyuarat.
Masa depan Pakatan Rakyat dan sistem dua parti yang kukuh tidak bergantung kepada keputusan Liwat II Anwar.
Sama ada Anwar dipenjara atau dibebaskan, ia bukannya tumpuan tunggal dan No.1 Pakatan. 
Kekuatan Pakatan, gabungan PAS, PKR dan DAP adalah apa yang telah menggusarkan BN.
Walau bagaimanapun, tindakan keluar Pakatan oleh mana-mana parti adalah apa yang diimpikan BN-Umno.
Perpecahan Pakatan mungkin menyebabkan kematian pramatang sistem dua parti di Malaysia pada pilihan raya umum akan datang, memberikan kembali majoriti dua pertiga di Parlimen kepada BN-UMNO.
Bukankah rakyat Malaysia sudah muak dengannya, di bawah pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad selama 22 tahun?

5 comments:

  1. letak jawatan

    betul pendapat tu.pas jadi celaru sekarang ni kerana kedegilan hj.hadi.walaupun dia ni mengaku ulama tapi tak cerdik.kebodohan pimpinannya yg menyebabkan pas diketepikan oleh pr.cerdik tidak boleh.bodoh tidak boleh diajar.inilah keangkohan yg.menyusahkan srmua pihak.tak payah bergayut pada partilah.berhenti sebelum dimalukan.iti saja.

    ReplyDelete
  2. Orang orang PAS bahalol , gagal ber fikir seperti manusia waras. Orang yang gagal jahil lagi tak ber tanggung jawab tidak wajar di lantik pemimpin.

    PAS akan jadi hinaan anak anak muda di masa hadapan kerana gagal menerima "common sense" dalam kehidupan harian mereka.

    PAS juga lah Melayu , dan ini mengkampong kan Melayu dan minda melayu ke dalam hutan yang tiada nilai ekonomi jauh lagi nilai pembangunan.

    PAS hanya lah mainan orang orang perasan bagus ber kualiti otak cetek dengan rokok rokok daun mereka.

    ReplyDelete
  3. pOSTING NI MENGAMBIL BULAT2 KENYATAAN lge KE?... Baguslah... sanjung dan muliakanlah pemimpin kafir, hina dan pertikaikanlah pemimpin Islam... itulah watak yang "bijak" bagi seseorang islam (islampas/islampkr).
    Selepas Hadi dinafikan dari mengetahui dan dipulaukan dari sebarang bentuk gerakan PR, seperti kajang move dll, kemudian bila hadi terasa diri diperkecilkan, maka beliau enggan bersubahat, lantas dituduh tidak memberi kerjasama, gagal menunaikan janji dsb... masa nak buat sebarang gerakan, hadi tak dipanggil, bila dah kantoi, pakat2 salahkan pas dan hadi.... cerdik puak-2 ni... ditambah pulak dgn macai2 blogger penyokong dap ni.... nama saja islam.

    ReplyDelete
  4. Abe

    T3pat s3kali p3ndapat ab3. TGHH lah yang bukan perlu lagi, malah wajib dipersalahkan diatas kemelut dan huruhara yang be4laku di dalam PAS hari ini.

    Yang jelas ia m3ngambarkan kelemahan kepimpinan beliau s3bagai Pres8den PAS. Dia s3patutnya menunjukkan kepimpinan yang jitu dalam menghadapi k3melut ini agar bahtera PAS tidak dilambung ol3h g3lombang palsu yang dicipta oleh seg3lintir kecil pemimpin PAS yang te4gila-gila h3ndak bersama UMNO.

    Jika kita lihat apa yang berlaku didalam PAS sekarang, k3adaan PAS saling tak tumpah sama dengan kedudukan UMNO. Berada didalam fantasi yang tidak berdasar k3hidupan nyata, jumud, lemah, ditolak ol3h orang ramai dan tak s3dar diri.

    Sebenarnyanya PAS itu satu institusi ummah yang mantap. TGHH hanyalah seorang pemimpin yang lemah dan tak berwibawa langsung. Malah menjadi pemusnah kepada institusi PAS kerana kepimpinan yang lemah.

    Mahu tidak mahu, jika ahli-ahli PAS mahu m3mpertahankan intitusi PAS, TGHH wajib diturunkan dari jawatan Presiden PAS.

    Ambo bunyi bek3ng kali ni kerana keadaan memerlukan ambo jadi bekeng. Bagi sesiapa yang tidak bersetuju, kita minta dia k3mukakan alasan2. Kita sama-sama be4bincang kerana PAS itu lebih penting dari TGHH. TGHH boleh diganti tetapi PAS perlu dipertahankan.

    ReplyDelete
  5. Abe

    Satu perkara lagi ambo terlupa.

    Keulamakan dan kepimpinan adalah dua perkara berbeza. Ada individu yang memileki dua-duanya dan ada individu hanya memileki salah satu sahaja dan ada individu yang tidak mempunyai salah satu pun.

    Begitu juga memileki ilmu ugama dan mencapai tahap ulamak itu juga 2 perkara berbeza. Jika ada yang berpendapat bahawa dengan memileki pengetahuan ugama yang tinggi maka s3cara otomatik individu ters3but dianggap ulamak, maka kita patut mengiktiraf kesemua orientalis didunia ini sebagai ulamak!

    Bukan semua ustaz itu boleh dianggap ulamak. Tetapi semua ulamak itu adalah ustaz.

    Ini satu perkara yang perlu difahami ol3h kita semua terutama ahli-ahli PAS.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa