Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, December 12, 2014

21 Tahun Tragedi Highland Towers: Adakah Semua Sedar?

Selepas 21 tahun, semua pihak masih belum cukup sedar - Dr. Ibrahim Komoo
Wan Syamsul Amly,Astro Awani |Kemas kini:Disember 11, 2014
(Diterbitkan pada: Disember 11, 2014 10:24 MYT)

Selepas 21 tahun, semua pihak masih belum cukup sedar - Dr. Ibrahim Komoo
DR. IBRAHIM: Selepas 21 tahun tragedi Highland Towers: Semua pihak masih belum cukup sedar - Gambar fail
KUALA LUMPUR: Masyarakat, pemaju perumahan dan kerajaan disifatkan masih belum cukup sedar dan mengambil teladan selepas tragedi hitam satu blok kondominium Highland Towers runtuh pada 11 Disember 1993.

Ketua Kluster Alam Sekitar dan Sumber Asli, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof. Emeritus Datuk Dr. Ibrahim Komoo berkata, walaupun isu itu masih belum selesai sepenuhnya selepas 21 tahun, usaha pihak berkenaan untuk membendung kejadian sama di lokasi lain dilihat masih belum cukup memuaskan.

"Masyarakat tidak pernah mahu belajar daripada insiden Highland Towers. Mereka tidak penah peka dan sensitif dalam membuat keputusan memilih tempat tinggal.

"Mereka masih tidak mengkaji lokasi dan memastikan kawasan itu tidak terlibat dengan 'masalah' cerun runtuh. Mereka tidak tahu hak bertanya jaminan pemaju terhadap isu keselamatan selain kurang ilmu kestabilan dan pendasaran cerun," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Dr. Ibrahim mengulas isu kesedaran semua pihak terhadap insiden Highland Towers yang mengorbankan 48 penghuni di kawasan Bukit Antarabangsa pada tahun 1993.

Highland Tower merupakan tiga blok pangsapuri 12 tingkat yang dinamakan Blok 1, Blok 2 dan Blok 3 dan satu-satunya tragedi bangunan runtuh yang pertama dan terburuk setelah Malaysia mencapai kemerdekaan.

Dr. Ibrahim sendiri merupakan salah seorang pakar geologi yang banyak mengkaji kejadian tanah runtuh terutamanya di sekitar lokasi hitam Highland Towers.

Sebelum ini, Dr. Ibrahim memberitahu, gelinciran tanah sudah berlaku lebih kurang 10 tahun sebelum tragedi itu namun kerana kejadian-kejadian itu tidak melibatkan kematian dan kerosakan harta benda ia tidak menimbulkan apa-apa kebimbangan, sehinggalah berlaku kejadian Highland Towers.


Semua pihak dilihat masih belum cukup sedar tentang isu risiko runtuhan dan pergerakan dasar tanah walaupun selepas 21 tahun satu blok di Highland Towers runtuh - Gambar fail

Dalam pada itu tambahnya, sikap beberapa pemaju yang tamak juga dilihat menjadi faktor kejadian seumpama ini tidak ada penghujungnya.

"Kesedaran pemaju masih kurang, semua hendak mengaut untung semaksima mungkin.

"Ada beberapa barang yang tidak menepati piawaian dan pembangunan diteruskan tanpa rasa tanggungjawab selain sedar kesan negatif yang akan berlaku satu hari nanti," jelasnya.

Katanya, tahap kesedaran kerajaan juga dilihat masih belum sampai ke peringkat yang memuaskan.

"Kerajaan masih beri 'lampu hijau' kepada pembangunan kawasan cerun yang tidak mempunyai perancangan teliti.

"Seharusnya jangan beri, agensi kerajaan dan orang politik perlu main peranan dan tegas menyatakan kawasan berkenaan bukan dalam lokasi perancangan pembangunan hartanah...apabila ada agensi yang beri kebenaran...di sinilah datangnya kelemahan itu," ujarnya.

Dr. Ibrahim turut mengakui kemajuan teknologi menyelamatkan dua lagi blok di Highland Towers daripada runtuh.

"Selepas kejadian itu, kita belajar kelemahan namun baki dua blok di sana kita tinggalkan selepas semua dipindahkan. Sampai sekarang tidak ada apa terjadi namun ia terbiar.

Sementara itu, Pemangku Yang Dipertua Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Abd. Hamid Hussain mendedahkan, pemilik asal tapak Highland Towers sudah menjual lokasi itu kepada syarikat baharu.

"Ia kawasan persendirian dan berpagar. Jika ada yang masuk ia boleh dikira menceroboh.

"Bagaimanapun kita belum dapat apa-apa cadangan pembangunan daripada pemilik baru tapak berkenaan," jelasnya.

Bagaimanapun Abd. Hamid enggan mendedahkan pemilik baru tapak Highland Towers berkenaan.

Tiga lagi kejadian gelinciran berlaku di kawasan sama selepas tragedi hitam Highland Towers.

Ia termasuk dua gelinciran di jalan naik ke Bukit Antarabangsa berhampiran kondominium Athenaeum Tower pada tahun 1999 dan satu lagi gelinciran yang memusnahkan sebuah banglo dua tingkat di Taman Hillview pada tahun 2002.

Dalam pada itu, beberapa pengguna laman Twitter turut menggunakan hashtag (#) HighlandTowers untuk mengenang kembali tragedi berdarah 21 tahun yang lalu.

Kebanyakan daripada mereka mahu tahu apa yang sudah kita belajar daripada tragedi itu selain memastikan kejadian seumpama itu tidak berulang lagi.

2 comments:

  1. lame jugak kejadian tu belaku...teringat tengok berita masa sekolah rendah pasal highland towers tu runtuh...

    ReplyDelete
  2. Prof pun geng geng Bahalol jugak , cakap cakap saja nak buat apa ???

    Bila developer mintak lulus , kasi lepas jugak... Duit masuoookkk !!!

    Prof kena bagi tau bebudak pejabat mentri jangan makan rasuah , itu saja.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa